loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجدیدچاپ بررسی‌های اسلامی

نویسندگان مرتبط : سید محمدحسین طباطبایی

جلد نخست کتاب «بررسی‌های اسلامی» نوشته علامه سید محمدحسین طباطبائی و به کوشش سید‌هادی خسروشاهی از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر، مجموعه مقاله‌ها، پرسش‌ها و پاسخ‌هایی است که علامه طباطبائی به مناسبت‌های گوناگون به نگارش آنها همت ورزیده یا سوال‌هایی را در طول سالیان متمادی به صورت کتبی پاسخ داده است. این نگاشته‌های ارزشمند که هریک در گوشه‌ای و نزد صاحب‌نظری یافت می‌شد، به همت استاد سیدهادی خسروشاهی گردآوری و در دو جلد تنظیم شده‌اند.
سیدهادی خسروشاهی درباره شکل‌گیری این مجموعه می‌نویسد: «... راقم این سطور که سالیانی دراز، افتخار تلمذ و حضور در خدمت استاد علامه، سید محمدحسین طباطبائی را داشتم، با علاقه خاصی، به جمع‌آوری آثار مطبوع و استنساخ آثار مخطوط استاد می‌پرداختم که پس از مرور زمانی، گنجینه‌ای گران‌بها از مقالات، پاسخ‌ها و رسائل استاد، در زمینه‌های مختلف قرآنی، علمی، فکری، اجتماعی، فلسفی و... گرد آمد که به یاری خدا هم‌اکنون در دو مجلد در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
البته قسمت‌هایی از این مباحث در سال‌های پیشین، نخست در نشریاتی مانند؛ یادنامه ملاصدرا، محمد خاتم پیامبران، مجله مکتب اسلام، مجله دانشکده ادبیات، فصلنامه مکتب تشیع، مجله راهنمای کتاب و غیره چاپ شده است، ولی بخش‌های دیگر، اصولا در جایی چاپ نشده بود و توسط خود استاد در اختیار اینجانب قرار گرفت که برای اولین‌بار تحت عنوان مجموعه مقالات استاد، چاپ و منتشر گردید.»
جامع‌ترین نامی که برای این مجموعه انتخاب شد، نام بررسی‌های اسلامی بود، چرا که این مجموعه، شامل بررسی‌های گوناگونی در زمینه‌های مختلف مباحث اسلامی است و یکی دو بار هم با همین عنوان منتشر شده و چاپ جدید هم که با اضافات و اصلاحات و تجدید نظر همراه است، تحت همان عنوان شامل مجموعه مقالات: پرسش‌ها و پاسخ‌ها (در دو جلد) و مجموعه رسائل (در دو جلد) منتشر می‌شود.
استاد خسروشاهی در بخش دیگری از کتاب یادآور می‌شود: «همان طور که اشاره شد، نویسنده از دیرباز به جمع‌آوری این مباحث پرداخته بود، ولی اشتغالات روزمره اجازه ترتیب و تنظیم آنها را نمی‌داد، تا آن که پانزده سال پیش، ضمن کسب اجازه از محضر استاد علامه، به تنقیح و ترتیب آنها پرداختم و پس از فصل‌بندی و تبویب و افزودن یکی ـ دو رساله و چندین مقاله جدید از استاد، تحت عنوان "بررسی‌های اسلامی" تقدیم دوستداران حقیقت گردید.»
در بخش دیگری از چگونگی به وجود آمدن این اثر می‌خوانیم: «در واقع همان طور که اشاره شد، بخش اعظم "پرسش‌ها و پاسخ‌ها" در بین اوراق و مخطوطات استاد معظم یا دوستان و شاگردان ایشان قرار داشت که به تدریج توسط خود استاد یا دوستان بزرگوار در اختیار نگارنده قرار گرفت، ولی پاره‌ای از آنها هم مانند مقالات، قبلا در بعضی از منشورات دینی درج شده است که اکنون همه آنها، یک جا ـ‌و در این مجموعه‌ـ برای استفاده عموم منتشر می‌گردد.
در موقع تنظیم مجموعه "بررسی‌های اسلامی" و تجدید نظر در آنها، اوقات زیادی از استاد علامه را برای اصلاح و تکمیل مطالب گرفتیم و چون استاد، شور و علاقه مرا برای احیای این مجموعه از آثارشان می‌دیدند، گاهی در ساعات آخر شب، تلفنی اطلاع می‌داند که: "پاسخ یک نامه علمی یا فلسفی را در بین اوراق پیدا کرده‌ام، اگر فردا از این طرف عبور کردید، بیایید و بگیرید!" و من از ایشان کسب اجازه می‌کردم که همان شبانه، آخرین بحث پیدا شده را تحویل بگیرم و استاد، طبق روش دیرینه خود و اخلاق حمیده انسانی ـ اسلامی که داشتند، این رخصت را به من می‌دادند و من همان شبانه مطلب را که اغلب دست‌نویس بود، از ایشان می‌گرفتم و پس از اصلاحی کوتاه و مختصر (در جمله‌بندی و غیره) دوباره به ایشان عرضه می‌کردم و سپس ضمیمه مجموعه می‌گردید... و در واقع مطالب کل مجموعه، با نظارت کامل خود استاد اصلاح و تکمیل شده است.
در پایان یادآوری این نکته نیز لازم است که در بخش فلسفی این کتاب، چند مقاله از استاد محترم جناب آقای دکتر مهدی حائری یزدی نقل شده که برای تکمیل بحث و درک پاسخ استاد، نقل آنها ضرور به نظر می‌رسید... چنان که توضیحات مربوط به رساله "وحی" از استاد محترم، آیة‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز به عنوان تکمیل بحث عینا در مجموعه رسائل نقل گردید. و همچنین چند رساله از استاد، که به زبان عربی تالیف و به وسیله دوستان دیگری ترجمه شده بود (به نقل از یادنامه استاد و یادنامه شهید مطهری و غیره) تحت عنوان مجموعه رسائل چاپ گردید که بعضی از آنها، در چاپ قبلی کتاب نقل نشده بود.»
علاوه بر هفت رساله‌ای که در مجلد مورد اشاره آمده است، سه رساله دیگر از استاد در جلد اول و دوم مجموعه مقالات نقل شده که عبارتند از: «ولایت و زعامت در اسلام»، «محمد و اسلام» و «علم امام» که چون خود استاد این رساله‌ها را به عنوان مقاله یا پاسخ به پرسشی نوشته‌، نخست آنها را در ضمن مجموعه مقالات: پرسش‌ها و پاسخ‌ها آورده، ولی در این چاپ ـ‌مجموعه آثارـ آن رساله‌ها را در جلد دوم مجموعه رسائل نقل شده‌اند.
جلد نخست این اثر، به مباحثی نظیر؛ اسلام‌شناسی، امامت و تشیع، مسائل قرآنی، مقام و موقعیت زن در اسلام می‌پردازد.
چاپ دوم کتاب «بررسی‌های اسلامی» (جلد اول) در شمارگان 3000 نسخه، 352 صفحه و بهای 56000 ریال راهی بازار نشر شد.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و متفکر برجسته جهان اسلام در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•آغاز فلسفه (ترجمه بدایة الحکمه)
•اصول فلسفه رئالیسم
•اصول فلسفه و روش رئالیسم ج1
•اصول فلسفه و روش رئالیسم ج2
•اصول فلسفه و روش رئالیسم ج3
•اصول فلسفه و روش رئالیسم ج4
•اصول فلسفه و روش رئالیسم ج5
•انسان از آغاز تا انجام
•بررسی اسلامی ج1
•بررسی های اسلامی ج2
•تعالیم اسلام
•رسائل توحیدی (توحید ذاتی، اسماء حسنی، افعال الهی، وسائط فیض میان خدا و عالم مادی)
•رسالت تشیع در دنیای امروز
•روابط اجتماعی در اسلام به ضمیمه چند رساله دیگر
•شیعه
•شیعه در اسلام
•قرآن در اسلام
•مجموعه رسائل ج1
•مجموعه رسائل ج2
•نهایت فلسفه (ترجمه نهایة الحکمه)
•ولایت نامه

جمعه 7 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط