loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پیامدهای کشیدن دیوار حائل

نویسندگان مرتبط : مرکز مطالعات و رایزنی های زیتونه

مرکز مطالعات "الزیتونه" در تازه‌ترین کتاب‌های منتشر شده خود به موضوع "دیوار حائل" در کرانه باختری می‌پردازد. "دیوار حائل" هشتمین کتاب از مجموعه "آیا من انسان نیستم!؟" است که تلاش دارد گوشه‌ای از رنج مردم فلسطین را از اشغال سرزمین‌شان به تصویر بکشد.از ویژگی‌های این کتاب، متن روان آن و جمع بین دقت و روش‌مندی علمی و داشتن تصویر است تا شکلی کامل از مسائل "دیوار حائل" را به خوانندگان ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مرکز مطالعات "الزیتونه"، مطالب این کتاب را حسن ابحیص ودکتر خالد عاید در چارچوبی علمی، روش‌مند و موثق، تهیه کرده‌اند و دکتر محسن صالح آن را به رشته تحریر درآورده است.

نویسندگان در این کتاب 120 صفحه‌ای تلاش دارند پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و آموزشی ناشی از ساخت دیوار حائل در کرانه باختری را بر مردم فلسطین بررسی کنند.

نویسندگان در ابتدا به تحول ایده ساخت دیوار حائل در دیدگاه اسرائیلی‌ها پرداخته‌اند و تعریفی از "دیوار حائل" را که از نیمه سال 2002 عملیات ساختش آغاز شد، ارائه می‌دهند. سپس اهداف ساخت این دیوار، مراحل ساخت و روند آن را توضیح می‌دهند. در ادامه، ساخت این دیوار را از موضع حقوق بین‌الملل بررسی و در این چارچوب نظر مشورتی دادگاه عالی بین‌المللی را ذکر می‌کنند که آن‌ را نقض کامل منشور‌ها ومعاهدات بین‌المللی می‌داند.

نویسندگان در این کتاب ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر انگیزه "امنیتی" ساخت این دیوار را رد کرده‌اند و آن را در ارتباط تنگا تنگی با مسائل سیاسی، شهرک سازی، مصادره زمین‌های کشاورزی و منابع آب می‌دانند و در مقابل، زیان‌های حاصل از کشیدن این دیوار چون ضررهای مستقیم مصادره زمین‌ها وتخریب خانه‌ها و زیان‌های ناشی از محدود کردن آزادی رفت و آمد در اطراف دیوار را برمی‌شمارند.

از ویژگی‌های این کتاب، متن روان آن و جمع بین دقت و روش‌مندی علمی و داشتن تصویر است تا شکلی کامل از مسائل "دیوار حائل" را به خوانندگان ارائه دهد و نقض حقوق ملت فلسطین را در سرزمین خودشان و زایل شدن دیگر حقوق آنان چون حق آمد و شد، حق آموزش، نظارت بهداشتی و... را به تصویر بکشد.
این کتاب در شرایطی منتشر شده که بسیاری از کشورها داعیه رعایت حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی و حق زندگی در صلح را سر‌می‌دهد اما به خود اجازه شنیدن صدای مظلومیت فلسطینیان را نمی‌دهند.

از این مرکز مطالعاتی کتاب «غزه در حصار : گزارشی از اوضاع غزه در ایام محاصره» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

پنجشنبه 13 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط