loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چلچراغ حکمت شهید مطهری

نویسندگان مرتبط : مرتضی مطهری

دفتر چهارم مجموعه چهل جلدی چلچراغ حکمت با عنوان«عدل الهی» تألیف سید مصطفی حسینی نسب از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شد.

بر اساس این گزارش، کتاب«عدل الهی» بازتابی از نظریات استاد شهید مرتضی مطهری(ره) درباره عدل الهی است.

فصل اول کتاب به چیستی عدل الهی، مقایسه مفهوم عدل با مفهوم مساوات، جایگاه مسأله عدل الهی، روش شناسی مسأله، اثبات عدل الهی بر پایه حکمت الهی و حکمت الهی و رابطه آن با عدل الهی می پردازد.

عدل الهی و تفاوت ها و تبعیض ها، عدل الهی و مسأله شرور،‌عدل الهی و مسأله آفات و بلاها و پرسمان عدل الهی، مطالب فصل دوم تا پنجم را در بردارد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:«ادیان توحیدی ساحت پروردگار را از هر گونه ظلم و ستمی بر کنار می دانند و خداوند را عادل و پیامبرانش را منادیان عدالت می شمارند؛ اما پذیرش این موضوع به سادگی امکان پذیر نیست؛ چرا که بسیاری از نواقص و شرور، مصیبت ها و بلایا وجود دارند که همگی به خداوند منسوب اند.

لزوم تناسب بین جرم و جزاء یکی از شرایط برقراری عدالت است؛ در حالی که خداوند برخی را به جهت این که در زندگی محدود دنیوی گناه کرده اند، به عذاب ابدی محکوم می کند و این گونه پرسش ها، پذیرش عادل بودن خدا را مشکل می کند.

شهید مطهری، اندیشمندی بود که تلاش می کرد تا با انحراف های فکری مبارزه کرده و دستاویزهای منکران را نابود سازد؛ بنابراین نمی توانست به سادگی از کنار موضوعی چون عدل الهی بگذرد».

کانون اندیشه جوان در راستای خواست و علاقه مندی نسل نو و به منظور پیوند آنان با اندیشه های استاد مطهری، مجموعه چلچراغ حکمت را با تکیه بر تمام آثار منتشر شده استاد، ‌در چهل دفتر مستقل فراهم آورده است.

یادآوری می شود، دفتر چهارم مجموعه چهل جلدی چلچراغ حکمت با عنوان«عدل الهی » تألیف سید مصطفی حسینی نسب و نظارت حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در 87 صفحه و شمارگان 5000 نسخه، از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شد
****
دفتر پنجم چلچراغ حکمت؛
نبوت در اندیشه شهید مطهری

دفتر پنجم مجموعه چهل جلدی چلچراغ حکمت با عنوان«نبوت» تألیف سید مصطفی حسینی نسب از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شد.

بر اساس این گزارش، کتاب «نبوت » بازتابی از نظریات استاد شهید مرتضی مطهری(ره) درباره نبوت در یک پیشگفتار، مقدمه و هشت فصل به همراه کتابنامه و معرفی منابعی برای مطالعه بیشتر است.

نویسنده در فصل اول کتاب با عنوان مفهوم شناسی به اصل هدایت عامه، مفهوم نبوت،‌نبوت تبلیغی و تشریعی، تفاوت نبوت و نبوغ، نبوت و ولایت تکوینی، تفاوت نبوت و رسالت و تفاوت نبوت و امامت می پردازد.

نیاز به نبوت در زندگی اخروی و در زندگی اجتماعی بشر، شناخت مصالح اجتماعی، ایجاد ایمان، استوار ساختن میثاق ها و پیمان ها، آزادی از اسارت های اجتماعی، تعلیم و تربیت، استکمال عقل، حل اختلاف های اجتماعی و آزادی معنوی از موضوعاتی است که در فصل دوم به آن پرداخته می شود.

همچنین، ویژگی های انبیاء، اعجاز، اثبات نبوت، هدف های انبیاء، وحی و ختم نبوت، عناوین فصل های سوم تا هشتم این کتاب را در بردارد و نویسنده در این فصل ها نظریه های شهید مطهری در بحث نبوت را فراهم آورده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:«نبوت را نوعی از اصل هدایت عامه خداوند نسبت به عالم وجود دانسته اند و این امر نشان می دهد تدبیر خداوند حتی به تدبیر تکوینی هم منحصر نمی شود.

اصولا نبوت هدایت تشریعی خداوند نسبت به انسان ها است و این به معنای حضور خدا در زندگی انسان است؛ مسأله ای که سکولاریزم با تعصب زائد الوصفی به انکار آن برخاسته است ».

یادآوری می شود، دفتر پنجم مجموعه چهل جلدی چلچراغ حکمت با عنوان«نبوت » تألیف امین عابدی نژاد و نظارت حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در 118 صفحه و شمارگان 5000 نسخه، از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شد
*****
دفتر هفتم چلچراغ حکمت؛
دین شناسی منتشر شد

دفتر هفتم مجموعه چهل جلدی چلچراغ حکمت با عنوان«دین شناسی» نوشته عبدالحسین خسروپناه از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شد.

بر اساس این گزارش، کتاب «دین شناسی»، بازتابی از نظریات استاد شهید مرتضی مطهری(ره) درباره دین شناسی در یک پیشگفتار، درآمد و پنج فصل به همراه کتابنامه و معرفی منابعی برای مطالعه بیشتر است.

نویسنده در فصل اول کتاب با عنوان چیستی و منشأ دین به ارائه مفاهیمی همچون چیستی دین شناسی، چیستی علم کلام، روش شناسی علم کلام، چیستی کلام جدید، ماهیت دین، منشأ دین، با خودبیگانگی، جهل و ترس پرداخته است.

در فصل دوم با عنوان پلورالیسم دینی به کثرت گرایی یا انحصار گرایی حقانیت، کثرت گرایی یا انحصار گرایی نجات، منطق کثرت گرایی نجات، منطق انحصار گرایی نجات، منطق اعتدال گرایی نجات و دلایل عقلی و نقلی آن پرداخته شده است.

همچنین، نیاز فردی، نیاز اجتماعی و نیاز اخروی انسان به دین، آثار و کارکردهای باورهای دینی، هدف های اصلی دین و جانشین ناپذیری دین در رفع نیاز ها بخشی از مطالبی است که در فصل سوم کتاب دین شناسی بررسی و تبیین شده است.

علم و دین و عقل و دین عناوین فصل چهارم و پنجم کتاب است و در آن تعارض علم و دین، اسلام و علم، توحید و علم،‌ علم و ایمان دینی،‌علم دینی، اسلام و عقل و تشیع و عقل مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:«استاد شهید مطهری یکی از شخصیت های مهم علمی، فکری و فرهنگی جامعه و عصر ما به شمار می رود که تمام توان خود را صرف حل معضلات و مشکلات اعتقادی و دینی جوانان کرد.

وی با آشنایی کامل به مبانی دینی و نیز آگاهی از آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی، به درمان شناسی پرداخت و به رهیافت فلسفی و روش شناسی دینی و دین پژوهی اشتغال ورزید.

شهید مطهری، با غیرت دینی، دفاع از حریم دین و معنویت را اصل و اساس وظیفه خود دانست و آثار، تألیفات و تحقیقات خویش را در این راستا هدایت نمود».

یادآوری می شود، دفتر هفتم مجموعه چهل جلدی چلچراغ حکمت با عنوان«دین شناسی » تألیف حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در 123 صفحه و شمارگان 5000 نسخه، از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شد.

منبع: خبرگزاری رسا

پنجشنبه 13 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط