loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حمید حسام چهره سال هنر انقلاب اسلامی شد / حسام: اولین خاکریزی که باید از آن عبور کنیم «خود» ماست

نویسندگان مرتبط : حمید حسام

حمید حسام چهره سال هنر انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب از لزوم گذشتن از خود و فعالیت در گمنامی سخن گفت.

دوشنبه 27 فروردین 1397

حمید حسام چهره سال هنر انقلاب اسلامی شد / حسام: اولین خاکریزی که باید از آن عبور کنیم «خود» ماست

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب در حوزه هنری گفت: جهاد در لغت به معنای تلاش است اما در فقه اسلامی معانی مختلفی دارد و مهم ترین معنای آن مبارزه با دشمن درونی و بیرونی است؛ طبق گفته پیامبر(ص) مبارزه با دشمن بیرونی به معنای جهاد با دشمنان خارجی یا همان جهاد اصغر است و مبارزه با دشمن درونی به معنای جهاد نفس یا همان جهاد اکبر است. انقلاب ما مبارزه با طاغوت بود، مبارزه با کسانی که سردمداران رژیمی دست نشانده بودند و روش آنها انطباق با دین نداشت به همین سبب جهاد علیه آنان صورت گرفت.

حجت الاسلام خاموشی با بیان این که نفس وقوع انقلاب برای انقلابی ماندن کافی نیست؛ خاطرنشان کرد: ما باید به آنچه بر ما تکلیف شده است عمل کنیم تا انقلابی باقی بمانیم. در طول تاریخ افراد زیادی بودند که علی رغم مجاهدتهای بسیار علیه دشمنان خدا به جبهه باطل پیوستند و این مسئله در انقلاب ما نیز اتفاق افتاد؛ ریشه یابی این امر نیاز به مطالعات عمیق تاریخی دارد. به همین خاطر امام راحل و رهبر معظم انقلاب این قدر بر مسئله بصیرت و دشمن شناسی تأکید داشته اند.

وی اذعان کرد: امروز مقابله با دشمنان مستلزم دشمن شناسی خاصی است؛ طراحی جنگ اقتصادی و رسانه ای که امروز علیه نظام اسلامی ما به راه افتاده است با طراحی جنگ فیزیکی تفاوت بسیاری دارد؛ شهدای مدافع حرم در نقطه اوج این دشمن شناسی و بصیرت قرار داشتند که به خاطر آرمان انقلاب اسلامی و محبت اهل بیت(ع) به جهاد در خارج از مرزهای کشور پرداختند؛ ما نیز باید سعی کنیم که هر روز بصیرت خود را افزایش دهیم.

در ادامه این مراسم از مسئولین حوزه هنری استان ایلام به خاطر احداث «برج هنر ایلام» تقدیر به عمل آمد.

  • جنگ حمید حسام ها را پیدا می کند

همچنین در این مراسم مرتضی سرهنگی نویسنده درباره شخصیت حمید حسام یکی از نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: جنگ، میدان واقعیات است و نویسندگان جنگ می خواهند حقیقت را نشان دهند و آنها همیشه زنده هستند. بهترین شیوه توصیف جنگ از زبان شاهدان عینی انجام می شود. در جنگهای دفاعی مثل جنگ ما همان طور که جنگ فرماندهان خود همچون همت ها و خرازی ها را پیدا می کند نویسندگان خودش مثل حمید حسام ها را هم پیدا می کند.

  • دوست محمدی متخلق به اخلاق اسلامی است

مسعود نجابتی گرافیست انقلابی نیز درباره محمدرضا دوست محمدی یکی از نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: آقای دوست محمدی حضور بسیار فعالی در فضای مطبوعاتی کشور دارند و طرح روی جلد ماهنامه همشهری از کارهای ایشان است و این طرحها به حدی عالی است که یکی از دوستان به من می گفت: «من ماهنامه همشهری را فقط برای طرح روی جلدش می خرم».

نجابتی ادامه داد: بیشترین جذابیت در شخصیت آقای دوست محمدی به خاطر متخلق بودن به اخلاق اسلامی است؛ ایشان مانند یک طلبه از رفتار و گفتار خویش مراقبت بسیاری می کند که شاید این امر به خاطر تربیت در خانواده ای روحانی و حضور در محضر اساتید حوزوی در قم بوده است.

در ادامه این برنامه کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به دکلمه یک قطعه ادبی درباره شهید آوینی پرداخت.

  • از تماشای آثار روح الامین نفسم بند آمد

همچنین آریا عظیمی نژاد آهنگساز درباره حسن روح الامین یکی از نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: سالها پیش در زمانی که من حسن روح الامین را نمی شناختم یک بار ایشان با من تماس گرفت و از من برای دیدن آثارش دعوت کرد اما در آن زمان این سعادت نصیب من نشد. مدتها بعد در فضایی حقیر آثار هنرمند بزرگی را دیدم که از تماشای آنها نفسم بند آمد. در آنجا روح الامین برای من توضیح داد که این آثار را با الهام از آلبوم موسیقی «ساقی سرمست» خلق کرده است.

  • مهدویان هنرمندانه حرف می زند

در ادامه سیدمحمود رضوی تهیه کننده درباره محمدحسین مهدویان یکی از نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: زمانی به امثال من انتقاد می کردند که شما هنرمندانه حرف نمی زنید و نمی توانید مردم را پای صحبتهای خود بنشانید اما خوشحالیم که امروز محمدحسین مهدویان را داریم که هم هنرمندانه حرف می زند و هم می تواند مردم را پای حرفهایش بنشاند.

  • ویژگی برجسته آثار نقویان روایت گریِ بی نظیر است

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند نیز درباره مهدی نقویان یکی از نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: یکی از عرصه هایی که پس از پیروزی انقلاب خوش درخشید عرصه مستند بود و مستندسازان متعهد و انقلابی توانستند توانمندیهای خود را در این عرصه به اثبات برسانند از هنرمندان قدیمی تا جوانانی که امروز مسیر شهید آوینی را ادامه می دهند.

وی ادامه داد: مهدی نقویان از مستندسازان جوان و دغدغه مند ماست؛ ویژگی برجسته آثار وی قصه گویی و نحوه روایت گریِ بی نظیر است. در شرایطی که غبار فتنه فضای کشور را احاطه کرده بود نقویان با آثارش سعی کرد این غبار را فرونشاند.

  • سال 96 سال جوانان بود

در ادامه محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: سال 96 سال جوانان بود و جوانان ما در این سال خوش درخشیدند. در چهارمین دوره هفته هنر انقلاب هستیم؛ 55 نفر از بزرگان و صاحب نظران عرصه فرهنگ و هنر در هیئت انتخاب نامزدهای چهره سال هنر انقلاب حضور داشتند و 14 نفر را به عنوان نامزد معرفی کردند که نهایتاً 5 نفر نامزد دریافت عنوان چهره سال هنر انقلاب شدند. شاخصه هایی همچون تولید آثار در گفتمان انقلاب اسلامی، استقبال مردمی از آثار و جریان سازی در انتخاب نامزدها مؤثر بودند؛ پنج نفر از لحاظ این شاخصه ها بیشترین رأی را کسب کردند.

در پایان این مراسم جایزه چهره هنر انقلاب در سال 1396 به حمید حسام نویسنده دفاع مقدس تعلق گرفت و لوح، تندیس و 22 قطعه سکه بهار آزادی به وی تقدیم شد؛ حسن روح الامین، محمدرضا دوست محمدی، مهدی نقویان و محمدحسین مهدویان دیگر نامزدهای دریافت این عنوان بودند که از همگی آنها ضمن اهدای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

  • اولین خاکریزی که باید از آن عبور کنیم «خود» ماست

حمید حسام چهره هنر انقلاب اسلامی در سال 96 گفت: من دو «خود» را در زندگی ام تجربه کرده ام؛ یکی خودی که دور از دیده شدن و متعلق به نسل زلال و جاری در اندیشه تاریخ بود و دیگری خود امروز که در دهه 90 زندگی می کند که میان این دو خود فاصله بسیاری وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: طبق فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب اولین خاکریزی که باید از آن عبور کنیم خود ماست. از شهید محمود شهبازی یاد می کنم که تیپ 27 را در دی ماه سال 60 تأسیس کرد و در آستانه ورود به خرمشهر به شهادت رسید؛ ایشان معلم قرآن و نهج البلاغه بود و همیشه به ما می گفت: «اگر می توانید طوری زندگی کنید که دیده نشوید این طور باشید».

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط