loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابشناسی علیرضا کمری

نویسندگان مرتبط : علیرضا کمری

15 خرداد ماه 1389، پنجاهمین سالروز تولد علیرضا کمری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات دفاع مقدس است. به همین مناسبت "ایبنا" مروری دارد بر کتاب‌هایی که تاکنون به قلم یا کوشش وی منتشر شده‌اند.

علیرضا کمری، پانزدهم خرداد 1339 در همدان به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی را در همان دیار به پایان برد.

از دوران کودکی به دلیل شوق فراوان به مطالعه در اکثر کتابخانه‌های عمومی زادگاه خود عضو بود و از نخستین کسانی است که در سال 1348 به عضویت کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همدان درآمد.

گشت و گذار در بازار کتابفروشان همدان از جمله علاقه‌مندی‌های وی بود و از سنین نوجوانی در محافل فرهنگی و مذهبی حاضر می‌شد.

در سال 1357 وارد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شد و پس از مدتی تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی همین دانشگاه پی‌گرفت.

نگارش مقالات متعدد، تدریس ادبیات، متون کهن و مباحث تاریخ شناسی، حضور فعال در کارگاه‌های آموزشی، عضویت در شورای علمی برخی نهادهای مطالعاتی و انتشاراتی مربوط به انقلاب و جنگ، مدیریت واحد پژوهش دفتر ادبیات و هنر مقاومت، حضور و سخنرانی در میزگردها، همایش‌ها و نشست‌های تخصصی؛ دایره‌المعارف دفاع مقدس، تاریخ شفاهی و تاریخ جنگ، مشاوره پایان‌نامه‌های دانشگاهی و پروژه‌های مطالعاتی درباره موضوع‌های؛ تاریخ‌شناسی، ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، آغازه‌نویسی بر کتاب‌های متعدد، نقد و بررسی کتاب و انتشار مقالات پژوهشی و انتقادی در نشریات گوناگون، از جمله فعالیت‌های علمی و فرهنگی این پژوهشگرند.

علیرضا کمری به خاطر کتاب‌ "نامه‌های فهیمه" در جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس رتبه ممتاز را کسب کرد و در هفدهمین دوره تجلیل از خادمان نشر، از سوی خانه کتاب به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شد.

به مناسبت روز تولد این نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات دفاع مقدس (15 خرداد)، ایبنا، فهرست کتاب‌هایی را که تاکنون به قلم یا کوشش وی منتشر شده‌اند، ارایه می‌کند:
ـ نامه‌های فهیمه / دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری / 1369.
ـ خاطرات جانبازان (2 جلد) / بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، معاونت فرهنگی، اجتماعی و هنری / 1370.
ـ حرمان هور/ سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، دفتر ادبیات و هنر مقاومت دفتر ادبیات و هنر مقاومت/ 1372.
ـ جبهه‌ای نو در فرهنگ‌شناسی ایران (سی مقاله در نقد وبررسی فرهنگ جبهه) / وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی، دفتر پژوهش و گسترش فرهنگ جبهه / 1373.
ـ مجموعه مقاله های سمینار بررسی ادبیات انقلاب اسلامی / سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها / 1373.
ـ درآمدی بر خاطره‌نویسی و خاطره‌نگاشته‌ها در گستره ادب و مقاومت و فرهنگ جبهه / دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری / 1373.
ـ بازیابی یک واقعه/ دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری / 1375.
ـ نام‌آورد / وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، موسسه پژوهشی فرهنگ؛ دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری / 1380.
ـ یاد مانا / دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری / 1381.
ـ گزاره چهل حدیث امام خمینی(ره) / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / 1382.
ـ حکم می‌کنم!‌ (نگاهی به اخلاق و رفتار رضاشاه) / مدرسه / 1382.
ـ جنگ و خاطره / دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری؛ دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی؛ انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران / 1382.
ـ با یاد خاطره (درآمدی بر خاطره‌نویسی، خاطره‌نگاشته‌های پارسی در تاریخ ایران) / دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری / 1383.
ـ نگارگر تاریخ (گزیده تاریخ بیهقی) / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / 1384.
ـ تاریخ‌نگری و تاریخ نگاری جنگ ایران و عراق / سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ / 1387.

همچنین کتابی با عنوان "روش‌شناسی و زمینه‌سنجی نظریه‌پردازی ادبیات جنگ" درباره مجموعه آثار شفاهی و مکتوب علیرضا کمری که به کوشش فرانک جمشیدی آماده شده، توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در دست چاپ است.

شنبه 15 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط