loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خط امام(ره) و راه امام(ره)

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، ملت وفادار، پراستقامت و بصیر ایران ، مراسم بیست و یکمین سالگرد ارتحال خمینی کبیر را به عرصه ای برای "تجلی پرشکوه و عمیق وفاداری ایرانیان " به امام راحل عظیم الشان تبدیل کرد و بار دیگر با رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی فقیه زمان، در همراهی با خط نورانی امام پیمان بست.
حضرت آیت الله خامنه ای در اجتماع عظیم مردم در حرم مطهر امام خمینی ، امام را برجسته ترین شاخص انقلاب خواندند و باتاکید بر اینکه امام منهای خط امام ، امامی بی هویت است افزودند: تکیه همیشگی بر اسلام ناب محمدی - جاذبه و دافعه در دایره مکتب اسلام - یقین به وعده های الهی - محاسبات معنوی و تقوا- نگاه جهانی به انقلاب اسلامی - تکیه بر مردم - و توجه به حال فعلی افراد هنگام هرگونه قضاوت، از جمله شاخص های اصلی خط امام است که باید بطور صحیح تبیین شود و مورد توجه مستمر قرار داشته باشد .
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظ جهت‌گیری‌های اصلی در حرکت‌های اجتماعی بویژه انقلابها را مانع انحراف و یا دگرگون شدن آنها دانستند و افزودند: افراد یا جریانهایی که معمولاً در پی تغییر هویت انقلابها هستند، با پرچم رسمی و تابلو مشخص جلو نمی‌آیند بلکه حرکت آنها پنهان و غیر آشکار است، بنابراین وجود شاخص در انقلابها بمنظور جلوگیری از هرگونه انحراف ،بسیار ضروری است.
ایشان تأکید کردند در انقلاب اسلامی ایران، مهمترین و اصلی‌ترین شاخص، امام و خط امام است که در رفتار، گفتار و وصیت‌نامه امام بزرگوار(ره) تجلی یافته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت تبیین صحیح شاخص های امام و عدم فراموشی یا پنهان ماندن آنها، افزودند: تبیین بد دیدگاهها و نظریات امام(ره) و یا فراموشی آنها همانند از کار افتادن قطب نمایی است که جهت صحیح را نشان نمی دهد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مواضع و دیدگاههای امام خمینی(ره) باید کاملا صریح و روشن تببین شود، خاطر نشان کردند: شخصیت و هویت امام نیز به همین مواضع صریح و قاطعانه ایشان است که دنیا را به لرزه درآورد و ملتها را بیدار کرد .
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری مواضع امام(ره) درخصوص استکبار، ارتجاع، لیبرال دموکراسی غرب ، و منافقان و دورویان افزودند : ما نمی‌توانیم و نباید بخاطر خوش‌آمد برخی افراد یا جریانها، مواضع امام را پنهان و یا کمرنگ کنیم.
ایشان تأکید کردند: امام منهای خط امام، امام بی‌هویت است و سلب هویت از امام، خدمت به امام خمینی(ره) نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی افراد که بخشهایی از مبانی اندیشه امام را انکار و یا پنهان می‌کنند، خاطر نشان کردند: متأسفانه این کج‌اندیشی را کسانی انجام می‌دهند که زمانی خودشان یا مروج افکار امام(ره) بودند و یا پیرو ایشان.
رهبر انقلاب اسلامی، جوانان را به قرائت و تفکر در وصیت‌نامه امام(ره) توصیه مؤکد کردند و افزوند: خلاصه اندیشه امام و مبانی ایشان در این وصیت‌نامه منعکس است.
ولی امر مسلمین، یکی از مبانی و شاخصهای اصلی اندیشه امام خمینی(ره) را اسلام ناب محمدی(ص) دانستند و خاطر نشان کردند: اسلام ناب در اندیشه امام، اسلامِ ظلم‌ستیز، عدالت‌خواه، طرفدار محرومان و حقوق پابرهنگان و مستضعفان است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به اینکه در اندیشه امام، اسلام امریکایی مقابل اسلام ناب محمدی قرار دارد افزودند: اسلام آمریکایی همان اسلام تشریفاتی، اسلام بی‌تفاوتی در برابر "ظلم و زیاده خواهی " و اسلام همراهی و کمک به زورگویان است.
ایشان با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) تحقق اسلام ناب را فقط در پرتو حاکمیت اسلام امکان‌پذیر می‌دانستند، خاطر نشان کردند: امام بزرگوار(ره)، جمهوری اسلامی را مظهر و زمینه ساز حاکمیت اسلام می دانستند و به همین علت حفظ نظام اسلامی را واجب ترین واجبات اعلام کرده اند .
رهبر انقلاب اسلامی، هدف اصلی امام را تحقق اسلام ناب دانستند و تأکید کردند: امام(ره) براساس این هدف، تا آخرین لحظه و با قدرت تمام پای حفظ جمهوری اسلامی ایستادند و یک مدل نو از نظام سیاسی را که متکی بر رأی مردم و شریعت اسلامی بود، به دنیا عرضه کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای، شاخص عمده دیگر خط امام را جاذبه و دافعه امام در دایره مکتب اسلام دانستند و تاکید کردند هرگونه تولی و تبری در عرصه سیاست هم باید تابع تفکر و مبانی امام باشد .
ایشان گستره جاذبه و دافعه امام را بسیار وسیع خواندند و افزودند : دشمنی و قاطعیت امام فقط و فقط برای اسلام بود نه مسائل شخصی و به همین علت امام با همه اقوام و گروههای ملت را با هر سلیقه و دیدگاه همواره در آغوش مهربان خود جای می داد اما قاطعانه کمونیستها ، لیبرالها و دلباختگان نظامهای غربی را طرد می کرد و بارها و بارها با تعابیر سخت وتلخ ، مرتجعان را نیز محکوم و طرد کرد .
رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند : در پرتو این شاخص مهم خط امام، انسان نمی تواند خود را رهرو امام بداند اما با کسانیکه صریحا پرچم معارضه با امام را بلند می کنند هم جهت و همراه شود.
رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: اگر امریکا ، اسرائیل، سلطنت طلبان، منافقان و دیگر مخالفان و معاندان امام ، حول محور یک فرد جمع شوند و از او تجلیل و احترام کنند و او ادعا کند که من در خط امام هستم ، این ادعا پذیرفتنی نیست و نمی تواند واقعیت داشته باشد چرا که امام بصراحت تاکید می کرد که اگر دشمنان اسلام از ما تعریف کنند بدانیم که خیانتکاریم .
حضرت ایت الله خامنه ای با اشاره به کسانیکه در روز جهانی قدس بصراحت در مقابل آرمانهای امام موضع گیری کردند و در روز عاشورای سال گذشته آن فضاحت را بار آوردند افزودند: اگر شخصی در قبال این تحرکاتی که از اساس با مبانی امام مخالف است اظهار همراهی یا حتی سکوت کند، ملت با درک حقایق ، ادعای این فرد را در دنباله روی از امام نمی پذیرد.
رهبر انقلاب اسلامی اطمینان به وعده الهی و در نظر گرفتن محاسبات معنوی و الهی را یکی دیگر از شاخصهای راه و حرکت امام برشمردند و خاطر نشان کردند امام خمینی در تصمیم گیری و تدابیر خود، محاسبات معنوی را در درجه اول قرار می داد و هدف اصلی او از انجام هر کاری فقط کسب رضای الهی بود .
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به معنا نداشتن یاس ، ترس ، غفلت و غرور در فعالیتهای امام خمینی افزودند : امام ، در تمام مسائل شخصی و اجتماعی و سیاسی ، حتی در قضاوتهای خود درباره دشمنان و مخالفان ، از جادة تقوا ، ذره ای منحرف نشد و این درسی است برای همه خصوصا جوانان انقلابی و مومن و عاشق امام که حتی در باره مخالف و دشمن هم باید کاملا منطبق بر حق و تقوا وعدالت رفتار کرد.
رهبر انقلاب اسلامی، یکی دیگر از شاخصهای مهم خط امام را مردم و نقش مردم خواندند و افزودند امام در عرصه تکیه بر مردم در انتخابات و دیگر مسائل جامعه و کشور، واقعا کارهای عظیمی انجام داده اند.
ایشان با اشاره به برگزاری رفراندوم تعیین نظام تنها دو ماه پس از پیروزی انقلاب افزودند رجوع به ارای ملت برای تعیین شیوه و نوع حکومت با این فاصله کم، در هیچ انقلابی سابقه ندارد .
رهبر انقلاب اسلامی برگزاری انتخابات متعدد در هر شرایطی حتی در دشوارترین روزهای جنگ تحمیلی را یادآور شدند و افزودند هیچ انتخاباتی در حیات سی ساله انقلاب حتی یک روز عقب نیافتاده است و این مسئله در هیچ نظام مدعی دموکراسی وجود نداشته است.
جهانی بودن نهضت اسلامی از دیگر شاخصهای خط امام بودکه رهبر فرزانه انقلاب در خطبه های امروز به تبیین آن پرداختند .
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شجاعت امام در اعلام "جهانی بودن نهضت و انقلاب اسلامی " افزودند این اقدام امام با دخالت در امور دیگر کشورها و یا صدور انقلاب به شکل استعماری کاملا متفاوت است و مقصود و مقصد امام این بود که ملتهای جهان از عطر این حرکت تاریخی بهره مند شوند و با آگاهی به وظایفشان عمل کنند.
ایشان افزودند : دفاع منطقی و جانانه امام از ملت فلسطین یک نمونه از نگاه جهانی امام به انقلاب اسلامی است و امام صریحا می گفت اسرائیل غده ای سرطانی است و مشخص است که علاج غده سرطانی ، قطع آن است.
رهبر انقلاب اسلامی، موضعگیری امام در دفاع از ملت فلسطین را منطقی ترین موضع خواندند و افزودند زورگویان جهانی با ظلم و کشتار و شکنجه و تبعید یک ملت ، سعی کردند یک واحد جغرافیایی را حذف و در اقدامی صد در صد غیر منطقی، یک کشور جعلی به نام اسرائیل را جایگزین آن کنند اما در مقابل این ستم آشکار تاریخی، امام در موضعی صد در صد منطقی تاکید می کردند باید این واحد جعلی جغرافیایی حذف شود و حیات کشور اصلی یعنی فلسطین در تاریخ ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی، در همین زمینه افزودند موضع گیری امام در مقابل اسرائیل غاصب کاملا صریح بود اما اکنون اگر کسی به اشاره هم در این باره سخن می گوید عده ای مدعی خط امام ، بنوعی اعتراض می کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه تبیین شاخصهای مهم خط امام ، به سخنان ایشان در باره محور بودن حال کنونی افراد در هرگونه قضاوت و ارزیابی ، اشاره کردند و افزودند امام بارها می گفت قضاوت در مورد اشخاص باید با محوریت حال فعلی آنها صورت گیرد و این مسئله ، شاخص مهمی در درک و پیروی از خط امام است .
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند تمسک به گذشته افراد ، هنگامی قابل قبول است که حال فعلی آنان در مقابل گذشته ایشان قرار نداشته باشد اما اگر چنین شد طبعا گذشته افراد دیگر نمی تواند معیار و ملاک باشد .
رهبر انقلاب اسلامی، در همین زمینه ، سوابق طولانی و درخشان طلحه و زبیر در صدر اسلام و سپس تغییر موضع آنان را مورد اشاره قرار دادند وافزودند برخورد قاطع امیر مومنان با طلحه و زبیر، نمونه ای تاریخی از ضرورت توجه به حال کنونی افراد در هرگونه قضاوت و ارزیابی است .
ایشان همچنین برخورد قاطع امام با برخی از همراهان اولیه انقلاب را نمونه هایی از پایبندی عملی امام به این شاخص مهم برشمردند و افزودند برخی ، حتی از دوران نجف با امام همراه بودند اما امام در مقطعی، آنان را به علت موضع گیریهایشان طرد کرد .
رهبر انقلاب اسلامی در پایان مبحث مربوط به شاخص های مهم امام و خط امام ، آحاد مردم بویژه جوانان را به مطالعه و تحقیق و تفکر در این شاخصها و مبانی امام توصیه کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به قدرت روز افزون ملت ایران و جمهوری اسلامی پس از ارتحال امام خمینی (رض) خاطر نشان کردند هر نوع برنامه ریزی دشمنان حتی اگر با همراهی افراد ساده دل و غافل توام شود در پرتو ایستادگی و بصیرت ملت بزرگ ایران ، در نهایت به تقویت جمهوری اسلامی منجر خواهد شد .
ایشان با یادآوری حمایت آمریکا ، انگلیس ، کشورهای غربی ومنافقان و سلطنت طلبان از "فتنه پس از انتخابات " افزودند: همراهی دشمنان و فتنه گران ، به تجلی عظمت پرشکوه ملت ایران در 9 دی و 22 بهمن 88 منجر شد و از این پس نیز ملت ایران و جوانان تحصیلکرده و بیدارش با تکیه بر تقوا و بصیرت ، هرتوطئه دشمنان را نقش برآب خواهند کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به برخی مسائل مهم بین المللی افزودند: توطئه یهودی سازی فلسطین و ادامه محاصره غزه و تحولات مربوط به آن از مسائل مهمی است که باید مورد توجه و تحلیل قرار گیرد.
حضرت آیت الله خامنه ای هدف از توطئه یهودی سازی فلسطین را ، قطع کردن ریشه اسلام در فلسطین ارزیابی و خاطر نشان کردند دنیای اسلام باید با همه وجود در مقابل این جنایت بزرگ بایستد و مانع تحقق آن شود .
ایشان همچنین ادامه محاصره غزه را حرکتی وحشیانه خواندند و افزودند محاصره یک و نیم میلیون انسان در غزه ، با حمایت آمریکا ، انگلیس و دیگر قدرتهای غربی داعیه دار حقوق بشر انجام می شود و متاسفانه در این میان برخی کشورهای عربی واسلامی نیز با سکوت محض خود نظاره گر ماجرا هستند که البته بعضی هم در پشت صحنه رفتارهای خائنانه دارند .
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان امداد رسانی به غزه در آبهای آزاد و بین المللی و دروغگویی مشمئز کننده آنان در این ماجرا افزودند این اقدام خوی توحش صهیونیستها را به دنیا نشان داد و این وحشی گری همان واقعیتی است که جمهوری اسلامی ایران در سی سال گذشته فریاد کرده اما مورد بی اعتنایی قدرتهای غربی دروغ گو و ریاکار قرار گرفته است .
حضرت آیت الله خامنه ای ، حمله رژیم صهیونیستی به کاروان امداد رسانی غزه را ناشی از خطای محاسبه صهیونیستها و اشتباه بزرگ این رژیم دانستند و تاکید کردند ، رژیم غاصب صهیونیستی همانگونه که در حمله به لبنان و سپس در حمله به غزه دچار خطای محاسبه شد ، در این ماجرا هم اشتباه کرد و این اشتباهات پی در پی نشانگر این است که رژیم صهیونیستی قدم به قدم ، به سرنوشت قطعی خود یعنی سرنگون شدن در دره نیستی ، نزدیک می شود
ایشان یکی دیگر از مسائل مهم و قابل تامل بین المللی را ، نتیجه نشست یک ماهه ان پی تی در نیویورک برشمردند و افزودند نتیجه ای که در این نشست بدست آمد، برخلاف برنامه ریزی و خواست قدرتهای زورگو بود ، زیرا با فشار 189 کشور ، رژیم صهیونیستی ملزم به پیوستن به معاهده ان پی تی شد و ضرورت نابودی سلاحهای هسته ای مورد توجه قرار گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند آنچه که در نشست ان پی تی اتفاق افتاد،نشان می دهد ، حرف و نظر قدرت متکبر و زورگویی نظیر آمریکا، دیگر در دنیا خریدار ندارد .
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه خاطر نشان کردند: جمهوری اسلامی ایران بواسطه ایستادگی سی ساله ملت ایران ، توانسته است وضعیتی را در افکار عمومی جهان بوجود آورد که نه فقط ملتها بلکه دولتها نیز در مقابل آمریکا می ایستند و برخلاف نظر او رای می دهند .
ایشان در پایان خطبه های نماز جمعه خاطرنشان کردند: این مسائل و اتفاقات بین المللی از بشارتهای الهی به ملت بزرگ ایران است.

شنبه 15 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط