loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دومین سالگرد نادر ابراهیمی

نویسندگان مرتبط : نادر ابراهیمی

دومین سالگرد درگذشت نادر ابراهیمی دیروز (16 خرداد) با زمزمه‌هایی مبنی بر نام‌گذاری خیابانی به نام وی می‌گذرد؛ زندگی نویسنده 120 کتاب و سازنده سریال آتش بدون‌دود، مثنوی هزار من کاغذ است و با گذشت 2 سال از درگذشتش تلاش خانواده وی برای راه‌اندازی سرای نادر ابراهیمی به نتیجه نرسیده است.

سال 1350: نادر ابراهیمی، موسسه پژوهشی «همگام با کودکان و نوجوانان» را تاسیس می‌کند؛ اکنون 8 سال از انتشار اولین کتاب وی، یعنی «خانه‌ای برای شب» می‌گذرد و داستان «دشنام» این مجموعه اسم و رسمی برای خود پیدا کرده است. ابراهیمی زمانی که نخستین اثرش منتشر ‌شد(1342) به اتهام همکاری با نهضت 15 خرداد در زندان بود.

ابراهیمی به جز نگارش حدود 120 کتاب در حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان، حدود ۱۵ فیلم داستانی، مستند و سینمایی در مقام نویسنده، کارگردان و تدوین‌گر تهیه کرد. مطرح‌ترین اثر او سریال «آتش بدون دود» (۱۳۵۳تا ۱۳۵۴) بود که بر اساس رمان بلند و چند جلدی‌ وی با همین نام ساخته شد.

کیومرث پوراحمد در جایی عنوان می‌کند: «افتخار می‌کنم که 35 سال پیش در مجموعه آتش بدون دود شاگردی نادر ابراهیمی را می‌کردم.»

هنوز مراسمی به‌طور رسمی برای دومین سالگرد درگذشت نادر ابراهیمی ترتیب داده نشده؛ اما مدیر روابط عمومی انتشارات روزبهان ـ ناشر آثار ابراهیمی ـ به ایبنا گفت که تلاش برای برگزاری مراسمی در هفته جاری ادامه داد و احتمالا مراسمی از سوی خانواده ابراهیمی و انتشارات روزبهان برگزار می‌شود.

نگارش حدود 120 کتاب در حوزه‌های مختلفی مثل ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات بزرگسال، سینما و تئاتر در طول 73 سال زندگی، از نویسنده «ابوالمشاغل»(زندگینامه نویسنده) مردی پرکار و تاثیرگذار ساخت.

اکنون که دو سال از پرواز نویسنده «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» می‌گذرد، مدیر اجرایی نشر «روزبهان» به «ایبنا» می‌گوید: «تاکنون بیش از یک میلیون نسخه از کتاب‌های ابراهیمی روانه بازار نشر شده است و دو کتاب بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» و «یک عاشقانه آرام»ابراهیمی به تازگی تجدید چاپ شده‌اند.

حامد کنی، می‌افزاید: آثار نادر ابراهیمی از ابتدای تاسیس انتشارات روزبهان به این نشر سپرده شد و تاکنون نیز 22 عنوان کتاب از وی توسط روزبهان به چاپ رسیده‌اند.

مرحوم مرتضی ممیز، پدر گرافیک نوین ایران، در جایی می‌نویسد: «گمانم هشتاد درصد جلد کتاب‌‌های نادر ابراهیمی را من طراحی کرده‌‌ام. این امر نشانه علاقه‌‌ای است که به شیوه نویسندگی او دارم. او زندگی سالم و نثر زیبایی دارد و این‌‌ها برایم ارزشمند است. هرچند خلق و خوی و خط کشی‌های اخلاقی و سلیقه‌ای نادر با همه کس تطبیق نمی‌‌کند، او کسان بی‌شماری را همراه و رفیق دائمی خود کرده است.»

در دومین سالگرد درگذشت نادر، هنوز سرای نادر ابراهیمی به بار ننشسته و فرزانه منصوری همسر وی می‌گوید که این نویسنده فقید آثار نیمه تمامی دارد که باید از قفسه‌های اتاق کار او بیرون بکشیم.

منصوری می‌افزاید: ممکن است این کارها را به نویسنده‌ای معتمد بسپاریم تا پس از تصحیح و تکمیل روانه بازار شوند، حتی برخی آثار ابراهیمی تا مرحله تصویرگری هم جلو رفته، اما هنوز منتشر نشده اند.

از طرفی کارهای مقدماتی نام‌گذاری خیابان هفدهم امیر آباد تهران به نام نادر ابراهیمی آغاز شده و به‌نطر می‌رسد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از این نام‌گذاری حمایت کند؛ ابراهیمی 40 سال در این خیابان زندگی کرد.

ابراهیمی ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران متولد ‌شد و در دبیرستان دارالفنون دیپلم ادبی گرفت و به دانشکده حقوق تهران راه یافت؛ ولی پس از دو سال دانشکده حقوق را رها کرد و به دانشکده ادبیات رفت و در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از این دانشکده فارغ‌‌التحصیل شد. او در 73 سالگی زمانی ‌که از بیماری مغزی رنج می‌برد به جهانی سفر کرد که دوستش می‌داشت.

کودکان و نوجوانان ایرانی در دومین سالگرد درگذشت این نویسنده مطرح، انتظار نشر چهار کتاب قدیمی وی را می‌کشند که قرار است تابستان امسال به بازار کتاب بیاید.

غالب آثار این نویسنده برجسته در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

دوشنبه 17 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط