loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی سه اثر یاحسینی

نویسندگان مرتبط : سید قاسم یاحسینی

«نادر برادرم حسین»، «پشت سنگر موج» و «سرباز سال‌های ابری» آثاری از "قاسم یاحسینی" است که همگی توسط نشر فاتحان به تازگی رونمایی و عرضه شده است.

«نادر برادرم حسین»، «پشت سنگر موج» و«سرباز سالهای ابری» عناوین سه کتاب تازه از سید قاسم یاحسینی؛ نویسنده خاطرات حوزه ادبیات دفاع مقدس است که چندی پیش و همراه با برپایی نمایشگاه کتاب تهران، برای اولین بار روانه بازار کتاب کرد.
در این ارتباط، «سرباز سالهای ابری» روایتگر خاطرات شفاهی عبدالحسین بنادری از سال‌های دفاع مقدس در جنوب کشور است که نویسنده آن را پس از 30 ساعت مصاحبه و در 13 فصل به نگارش درآورده است.

در مقدمه‌ کتاب آمده است: «به‌دلیل شیمایی شدن در جنگ، وقتی کمی حرف می‌زد صدایش به خش‌خش می‌افتاد. مرتب سرفه می‌کرد. ناچار بود قطره‌قطره آب بنوشد تا بتواند به زحمت حرف بزند و از خاطرات سال‌های ابری و روزهای مقاومت در برابر دشمن بگوید. در طول مصاحبه استوار و با‌صلابت، تلخ و شیرینِ خاطرات زندگی‌اش را روایت کرد...»

این کتاب که از آغاز تا چاپ آن در حدود دو سال و نیم زمان را به خود اختصاص داده، به صورت مصاحبه تدوین شده است و سیزده فصل با عناوین "سال‌های خوش کودکی و نوجوانی"، "سال‌های تجربه"، "توفان انقلاب"، "در خدمت انقلاب"، "در جزیره مجنون"، "جنگ و دگر هیچ"، "آبادان در محاصره دشمن"، "چنگ در چنگ دشمن"، "شکست حصر آبادان"، "فتح الفتوح"، "سال‌های امتداد جنگ"، "لشکر انصار الحسین(ع)" و "پذیرش قطعنامه" را در بر گرفته است.

در انتهای کتاب «سرباز سال‌های ابری» نویسنده تصاویری از عبدالحسین بنادری؛ راوی اثر را در زمان حضور در جبهه‌‌های جنگ، در کتاب گنجانده است.

همچنین «نادر، برادرم، حسین» کتابی دیگر از سیدقاسم یاحسینی در قالب تاریخ شفاهی جنگ است که خاطرات حسن فقیه را در ارتباط با سرگذشت شهید نادر مهدوی؛ فرمانده عملیات "مقابله به مثل" در خلیج فارس، شامل می‌شود.
در بخشی از کتاب "نادر برادرم حسین" که خاطرات شفاهی برادر این شهید بوده، نویسنده آورده است: «حسین برایم تعریف کرد و گفت: ما خبر برخورد کشتی بریجتون با مین را از طریق رادیوهای بیگانه شنیدیم. بلافاصله بچه‌ها در جزیره فارسی روی زمین افتادند و خدا را شکر کردند. عده‌ای در حالی که گریه می‌کردند از شدت شادی، گل و لای دریا را روی سر و صورت خودشان می‌پاشیدند. همه خوشحال و شاد بودیم که بالاخره ضربه محکمی به آمریکا زده‌ایم. برایم نقل کردند که وقتی خبر برخورد بریجتون با مین در خلیج فارس را به امام خمینی دادند ایشان فقط تبسمی فرمودند. حسین از اینکه موفق شده بود بر لبان امام خمینی تبسمی جاری کند در پوست خودش نمی‌گنجید».

همچنین این اثر که حاصل 10 ساعت خاطره‌گویی فقیه در سال 1387 است، از ابتدای زندگی شهید مهدوی را دنبال می‌کند. قابل ذکر است که نادر، فرمانده عملیات "مقابله به مثل" در خلیج فارس بوده که شب 16 مهر 1366 در درگیری با نیروی دریایی آمریکا و بر اثر اصابت موشک ناوچه آمریکایی به شهادت رسیده است.

مجموعه خاطرات "پشت سنگر موج" سومین اثر تازه سیدقاسم یاحسینی، خاطرات شفاهی سرهنگ حسن شریفی از جنگ تحمیلی و همچنین دوران حضور خود در کنار شهید نادر مهدوی در عملیات "مقابله به مثل" از سال‌های دفاع مقدس و نبردهای دریایی در جنوب کشور را روایت می‌کند.
راوی "پشت سنگر موج" با اشاره به چگونگی حضورش در عملیات‌های بیت‌المقدس، رمضان، خیبر، بدر، والفجر 8، مقابله به مثل و صاعقه، به نحوه تشکیل گروه مقابله به مثل و شکل‌گیری این عملیات پرداخته است.

در گوشه‌ای از متن این کتاب آمده است: «فردای آن روز رفتم و جسدها را دیدم. آمریکایی‌ها دست‌های نادر را از جلو سینه‌اش آن قدر محکم بسته بودند که معلوم بود زنده به دست آمریکایی‌ها افتاده و توی ناو شهید شده است. دست چپ بیژن تقریبا قطع شده و به پوستی بند بود. بدن نادر سالم بود. صورتش کاملاً سالم بود اما بدنش پر بود از ترکش. بدن بیژن هم همین طور. توی پیشانی و زیر گردنش لکه‌های سیاهی بود که نمی‌دانم چه بود. جای شکنجه بود یا چیز دیگر؟
خم شدم و نادر و بیژن را بوسیدم. بوی شهادت می‌دادند. مو به تنم سیخ شد. عطر خاصی داشتند. روی بدن بیژن افتادم. زیر لب به بیژن و نادر گفتم: تنهایی رفتید؟ پس من چی؟»

قابل ذکر است که به خاطر ناامن کردن منطقه مذکور برای عراقی‌ها، گروه "مقابله به مثل" متشکل از 2 فروند قایق طارق شماره 128 و 129 به فرماندهی حسن شریفی و بیژن گُرد و فرماندهی کل نادر مهدوی در اواخر سال 1365 در دوران دفاع مقدس رسما آغاز به کار کرده بود.

نیاز به یادآوری است که "سرباز سال‌های ابری" به قیمت یازده هزار تومان، "نادر، برادرم، حسین" به بهای سه هزار تومان و همچنین کتاب "پشت سنگر موج" با قیمت 2 هزار و 300 تومان همگی توسط نشر فاتحان به چاپ رسیده است.

یادآوری می‌شود سید قاسم یاحسینی متولد سال ١٣٤٤ در شیراز است و از سال ١٣٥٧ تا امروز ساکن بوشهر است. وی یکی از پرکارترین مورخان بوشهری به شمار می‌رود و از سال ١٣٧٠ تا کنون نزدیک به هفتاد جلد کتاب در زمینه‌های بوشهرشناسی‏، تنگستان‌شناسی، خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی و تاریخ روشنفکری در ایران منتشر کرده است که برخی از رساله‌ها و کتاب‌‌های وی به زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز ترجمه شده است.

از جمله آثار یاحسینی که در جشنواره های کتاب سال دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفته، می توان به: رو در روی شیطان(1379)، پای پیاده روی آب(1380)، خرمشهر پایتخت جنگ(1381) و پنهان زیر باران(1386) اشاره کرد.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•ابوعطا و گریه جلاد
•رضای کوچک
•زیتون سرخ
•شهریور 1320
•قشون پهلوی
•یک دریا ستاره

سه‌شنبه 18 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط