loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آیت الله سبحانی: طلاب راحت طلب نباشند

نویسندگان مرتبط : جعفر سبحانی تبریزی

استاد جعفر سبحانی با اشاره به اهمیت مسئله تبلیغ در حوزه های علمیه اظهار داشت: طلاب باید بدانند که درس را برای هدایت دیگران می خوانند و اگر از این مقوله استفاده نکنند درس خواندن فایده ای ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله جعفر سبحانی در دوازدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه با بیان اینکه برای اعزام مبلغ به یکی از کشورهای همسایه برای مقابله با بهائیت و تبلیغات مسیحیان دچار مشکل هستیم، اظهار داشت: برای این امر احتیاج به 20 طلبه داریم که تمام مایحتاج زندگی آنها و شهریه آنها را تامین می کنیم اما هنوز به ما جواب مثبت داده نشده است.

وی ادامه داد: آن تعداد اندکی هم که قول مساعد داده اند دو دل هستند و این نشان دهنده عدم مسئولیت پذیری طلاب در امر تبلیغ است.

وی با یادآوری نکته ای از آیت الله خوانساری گفت: هنگامی که آیت الله بروجردی به ایشان پیشنهاد داد تا امام جماعت یکی از مساجد تهران شود، وی در حد آیات عظام حجت و صدر بود، اما دستور آیت الله بروجردی را اجابت کرد.

وی ادامه داد: آیت الله خوانساری در جواب منتقدین نیز گفت: بر من واجب است که دستور مجتهد جامع الشرایط را اطاعت کنم و این به خوبی نشان دهنده احساس مسئولیت آن بزرگوار در امر تبلیغ بود.

طلاب از راحت طلبی دوری کنند

این مرجع تقلید ضمن انتقاد از راحت طلبی و دوری از سخت کوشی بعضی از طلاب خواستار تقویت عزم و اراده محصلین علوم دینی شد.

وی افزود: سخت کوشی برای طلبه امری حیاتی است و امروزه با بهره گیری از یک سی دی نمی توان آن سخت کوشی را محقق کرد.

آیت الله سبحانی ادامه داد: باید طلاب را تشویق کنیم تا به مسائل مشکل بپردازند و تنها در این صورت است که رشد خواهند کرد و گرنه با تنبلی هیچ دانشی حاصل نخواهد شد.

عزت نفس طلاب حفظ شود

این استاد کلام در ادامه سخنانش گفت: طلبه باید خود را از مردم مستغنی بداند و تمام تلاش خود را در راه حق انجام دهد.

وی با انتقاد از نظام پرداخت شهریه در حوزه تاکید کرد: نظام پرداخت باید به گونه ای باشد که بر غنای طلاب و عزت نفس ایشان آسیب نرساند چرا که انسان بدون عزت نمی تواند در جامعه اش اثرگذار باشد.

اساتید مراحل تدریس شاگردان را تحت نظر داشته باشند

آیت الله سبحانی با تاکید بر اشراف کامل اساتید بر مراحل تحصیلی طلاب گفت: کار استاد تنها القای مطالب به ذهن طلبه نیست بلکه باید ببیند که این طلبه بعد از چهار سال که پیش او درس خوانده چه مقدار از علوم را فرا گرفته است.

وی افزود: در قدیم که تعداد شاگردان کمتر بود این نظارت بیشتر انجام می شد اما اکنون با ازدیاد طلاب و قلت اساتید روبرو هستیم و به این دلیل این اشراف بسیار کم شده است.

رابطه پدر فرزندی اساتید و طلاب حفظ شود

وی با بیان اینکه رابطه اساتید و شاگردان باید همچون یک پدر و فرزند باشد گفت: سعی شود در حین حفظ مقام استاد رابطه دوستانه ای بین شاگرد و معلمش ایجاد شود.

آیت الله سبحانی خواستار تجدید نظر در روش های تدریس شد و اظهار داشت: روش تدریس حوزه علمیه سامرا که دستاورد میرزای بزرگ است بهترین روش تدریس برای تربیت مجتهد است.

وی گفت: در این روش استاد مطلبی را بیان می کند و شاگردان پیرامون آن مطالعه کرده و پس از بحث فراوان نتیجه تدوین می شود.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده اندیشمند در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آئین وهابیت
عقاید اسلامی در پرتو قرآن ، حدیث و عقل
فروغ ابدیت
فروغ ولایت
منشور عقاید امامیه
وهابیت مبانی فکری و کارنامه عملی
گزیده سیمای عقاید شیعه: خلاصه ترجمه کتاب دلیل المرشدین الی الحق الیقین
یاس در آتش: شهادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در آینه اسناد تاریخی اهل سنت

سه‌شنبه 18 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط