loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب جدیدی در نقد «مدرنیته» و گفتگو با نویسنده آن

به اعتقاد نویسنده کتاب «درآمدی بر مبانی و فرآیند شکل‌گیری مدرنیته»، سکولاریسم مهم‌ترین مولفه مدرنیزم و مبنای تمدن مدرن غرب به شمار می‌آید. البته مقصود از این سکولاریسم، مترادف با برداشت عامیانه «جدایی دین از سیاست» نیست.

مهدی مشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دنیاگرایی و اصالت دادن به دنیا را معنای عمیق سکولاریسم برشمرد و گفت: این گرایش لوازم و پیامدهایی را به همراه دارد که شاکله سکولاریسم را ترسیم می‌کنند.

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: در این کتاب کوشیده‌ام تا روند شکل‌گیری و سیر این تفکر در غرب و نتایجی که دربر داشت را نشان دهم.

مشکی ادامه داد: تفکر سکولار از نیمه قرن چهاردهم یعنی از دوران رنسانس بر سایر اندیشه‌ها تفوق یافت. به اعتقاد پیروان این مکتب، عالم ماوراء با فرض وجود آن، هیچ ارتباطی با دنیای مادی ندارد. به بیان دیگر، عالم ماده از متافیزیک که باور به خدا و دین را دربرمی‌گیرد، بریده است.

وی افزود: از دیدگاه آنان باید دنیای مادی را به لحاظ معرفتی جدای از ماوراء فرض کرد. بنابر این اعتقاد، مبنای حوزه‌های مختلف مثل سیاست، اخلاق، اقتصاد و علم، رنگ دیگری به خود خواهند گرفت.

مشکی با اشاره به اومانیسم به عنوان یکی دیگر از مولفه‌های مدرنیزم گفت: معتقدم که اومانیسم برآمده از سکولاریسم است و به نوعی تفسیر سکولار از انسان به شمار می‌آید.

وی تعریف و بررسی را که از سکولاریسم در این کتاب ارایه کرده است، نتیجه واکاوی سیر اندیشه سکولاریست‌ها در طول تاریخ برشمرد و گفت: شفافیتی که در برداشت این کتاب از سکولاریسم وجود دارد، در آثار معتقدان به این مکتب دیده نمی‌شود. در واقع، وصل کردن حلقه‌های فکری این اندیشمندان سبب چنین برداشتی شده است.

کتاب «درآمدی بر مبانی و فرآیند شکل‌گیری مدرنیته» در 192 صفحه و بهای 23000 ریال از سوی انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

گفتنی است کتابهای زیر در نقد مدرنیته در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب قابل تهیه است:
جایگاه اشراقی انقلاب اسلامی در فضای مدرنیسم
انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی (موج چهارم مدارک اسلامی)
دین ودنیای مدرن؛ عصر نیاز
استعمار پسامدرن
روان شناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان
جستارهایی در باب دین و دنیای مدرن
فلسفه های پست مدرن غربی و گریز و گذر از مدرنیته
درآمدی بر فراز و فرود مدرن از رنسانس تا جنگ سرد
در سراشیبی به سوی گومورا ، لیبرالیسم مدرن و افول آمریکا
مدرنیته، دین و اصلاحات
فرهنگ مدرنیته و توهم
یهودیان و حیات اقتصادی مدرن
گفتمان مدرنیته؛ نگاهی به برخی جریانهای فکری معاصر ایران
بحران علم مدرن
ظهور و سقوط مدرن
مبانی نظری غرب مدرن

چهارشنبه 19 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط