loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در علوم انسانی، ما نباید فقط نقل کننده حرف های غربیها باشیم

پژوهشگر حوزه علمیه گفت: امروز نظریه های ارزشی در مغرب زمین سیاسی است و در مسیر استخدام انسان در خدمت سیاست به پیش می تازد، سیاستی که سود آن برای یهود سیاسی (صهیونیزم) و زیان آن برای مسلمانان است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌ها پیش بر این امر تأکید کرد که دانشگاه ها باید اسلامی شود. روشن است یکی از راه‌های اصلاحات واقعی در دانشگاه‌‌ها، اصلاح متون درسی و آموزشی است، آن چه امروز بیشتر مورد توجه رهبر معظم انقلاب است اصلاح همه امور مربوط به علوم انسانی است که باید اسلامی شود. طبقه بندی که غرب در علوم شکل داده است، پایه و اساس برای کج اندیشی دنیای مدرن شده است، زیرا غرب امروز، علم را تنها علوم تجربی می شناسد، و در واقع دانش های انسانی و متافیزیک را علم نمی‌داند، بنابراین وقایع حقیقی مانند مرگ، رؤیاهای صادقه و هزاران مساله دیگر را چگونه می خواهد توجیه کند و علمی بداند؟
امروز بومی و اسلامی شدن علوم انسانی با توجه به نقشی که علوم انسانی در مدیریت کلان جامعه دارد بر کسی پوشیده نیست، آنچه در پی می‌آید گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری رسا با حجت الاسلام نصرالله سخاوتی، مدیر گروه علوم سیاسی موسسه علوم انسانی و عضو هئیت علمی جامعه المصطفی العالمیه است درباره بازسازی علوم انسانی است.

* بازسازی علوم انسانی در ایران چه ضرورتی دارد؟
با اندکی تأمل در تفاوت ها و گوناگونی های علوم انسانی رایج با علوم اسلامی می‌توان به این نکته پی‌برد که این تفاوت ها در دنیای مدرن به وجود آمده است و در گذشته، علوم انسانی منبعث از علوم اسلامی بوده و تعارضی بین آنها وجود نداشته است، امروز شما نمی توانید کتابی از دانشمندان غربی ببینید که با سخنی از پیامبران شروع شود و در واقع این جفایی است که غرب بر دین روا داشته است.

طبقه بندی که غرب در علوم شکل داده است، پایه و اساس برای کج اندیشی دنیای مدرن شده است، زیرا غرب امروز، علم را به علوم تجربی می شناسد و در واقع دانش های انسانی و متافیزیک را علم نمی داند، بنابراین وقایع حقیقی مانند مرگ، رؤیاهای صادقه و هزاران مساله دیگر را چگونه می خواهد توجیه کند و آنها را علمی بداند؟

* با این نگرش تجربه گرا در غرب، الهیات چه شکلی به خود می گیرد؟
اگر بخواهیم با تجربه همه چیز را ثابت کنیم، سخن گفتن از برخی صفات خدای متعال یا دیگر مسائل متافیزیکی، گزاره هایی بی معنا خواهد بود، به عبارت دیگر واقعیت «جهان هستی دارای خدای قادر، مدیر و مدبر است» نظیر گزاره هایی مانند «چهارشنبه ترش است» بی معنا خواهد بود.

اینها نظریاتی است که آقای ماخو و امثال او به خیال خود به آن رسیده‌اند و با حرص و ولع تمام در ترویج آن گام برداشته اند.

* نگاه اسلام به علم و طبقه بندی آن چگونه است؟
در نگاه اسلام به فرموده امیرمؤمنان(ع) علم به دو بخش علم ابدان و علم ادیان تقسیم شده است، که هر کدام مسیر خاصی را می‌پیماید و البته در یکدیگر تأثیر و تأثر دارند، پس در نگاه اسلامی هم به فیزیک و هم به متافیزیک اهمیت داده شده است، در حالی که غرب، نگاهش به تجربه بوده و از جنبه های معنوی انسان غافل شده و انسان را فقط از بعد مادی ملاحظه کرده و برایش برنامه ریزی می‌کنند.

شما اگر به علوم انسانی غربی نگاه کنید می‌بینید این علوم از جنبه های معنوی خالی است و از اتصال به مبدأ و معاد خبری نیست، حتی علوم تربیتی برخواسته از غرب تنها به کنش و واکنش و جنبه های رفتاری انسان پرداخته است، بدون این که توجه کند انسان از کجا آمده است و به کجا می رود.

* علت تأکید مقام معظم رهبری بر تولید علوم انسانی و اسلامی شدن علوم چیست؟
بعد از انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) در صدد برآمدند تا به اصلاح متون و ساختار دانشگاه ها بپردازند. بعد از اعلام انقلاب فرهنگی، دانشگاه ها چند ترم تعطیل شد تا اصلاحاتی ایجاد شود، اما بعد از بازگشایی دانشگاه ها، اعتقاد بر این بود که اصلاحات باید ادامه پیدا کند.

* خط مشی و سیاست در تولید علوم انسانی در غرب چیست و غربی ها چه اهدافی را در پس این جریان دنبال می کنند؟
امروز نظریه های ارزشی در مغرب زمین سیاسی است و در مسیر استخدام انسان در خدمت سیاست به پیش می‌تازد، سیاستی که سود آن برای یهود سیاسی (صهیونیزم) است و زیان آن برای مسلمانان است.

تحقیقات مستند یک پژوهشگر انگلیسی به نام خانم فرانسیس ساندرس در کتاب (جنگ فرهنگی سیا و جهان ادب و هنر) نشان می دهد که سازمان سیا از حدود شصت سال پیش اقدام به اجرای ناتوی فرهنگی در راستای جنگ سرد فرهنگی کرده است و با استخدام روشنفکران و دانشگاهیان در آمریکا و سایر کشورها به عنوان شوالیه های فرهنگی در این جهت گام برداشته است.

این نویسنده به روشنی در کتاب خود تحلیل می‌کند که چگونه سازمان سیا از این منظر تبدیل به وزارت فرهنگ بلوک غرب شد و توانست انبوهی از روشنفکران را که بیشتر آنها یهودی بودند، در آمریکا به کار بگیرد.

کسانی مانند کارل پوپر، والت ویتمن روستو( تئوریسین تئوری ارشد)، خانم هانا ادنس(تئوریسین انقلاب)، دیمون آرون (تئوریسین برخی نظریات جامعه شناسانه)، جکسون پولاک، جرج ارول، ایرونیک کریستول، توماس کوهن، ارتو اشلیز وینگر، جوزف ناین و دیگران از این دست دانشمندان هستند.

این در حالی بود که سازمان سیا، مقارن این دوران بیش از سیصد هزار روشنفکر که مخالف سلطه آمریکا و غرب بودند، در کشورهای مختلف ترور و به قتل می رساند.

* به عنوان نمونه به یکی از این دانشمندان و افکار او اشاره کنید.
آقای کارل پوپر یهودی، واضع شعار تئوری نمای (توهم توطئه) بود که ضمن ترویج منطق لیبرال دموکراسی، تلاش تئوریک وافری کرد تا نسبت انگاری درباره ارزش‌های دینی و غیرقابل استناد و اثبات بودن آنها را در ذهن افراد پرورش دهد.

* تئوری های غربی چقدر در علوم انسانی رسوخ کرده است.
نظریات افرادی مانند آیزیا برلین، هانابولین به عنوان تئوریزین های انقلاب و اندیشه های مارکس وبر در بحث مشروعیت در مباحث علوم سیاسی بسیار رواج دارد، به عنوان مثال در بحث مشروعیت عنوان می شود که مبنای مشروعیت حکومت یا مبنای عقلی است یا وراثتی و سنتی یا کاریزمایی و بعد حکومت با مبنای عقلی را خلاصه در حکومت های دموکراسی دانسته و انقلاب اسلامی ایران را در شاخه های دیگر قرار می دهند و آن را خالی از مبنای عقلی جلوه می دهند، در حالی که بر فرض انقلاب اسلامی ایران کاریزمایی باشد، ما می گوییم این تقسیم بندی تداخل دارد چرا که حکومت های نبوی، علوی و مهدوی هم این این ویژگی ها را دارند.

* وضعیت علوم انسانی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
اگر به برخی کلاسهای رشته های علوم سیاسی، جامعه شناسی، اقتصاد، ادبیات و دیگر رشته های کشورمان مراجعه کنیم، می بینیم برخی اساتید چگونه دانشجویان را وادار می کنند تا با آثار این قسم از روشنفکران مأنوس باشند و این در حالی است که طبق پژوهش خانم ساندرس، سازمان سیا برای ترویج و عرضه این نوع آثار در سراسر جهان سرمایه گذاری و خرج می کند، با این وجود مسلمانان و به ویژه رهبران آگاه حق دارند تا در جداسازی علوم انسانی غربی تأکید ورزند و گرنه باور حتی خود مسلمانان این خواهد شد که این گونه علوم، علوم حق و خطاناپذیر است.

در پایان باید بگویم که ما نباید فقط نقل کننده حرف های دانشمندان غربی باشیم بلکه لازم است تا به نقد افکار آنها بپردازیم و مرزبندی مشخصی داشته باشیم و در این جهت لازم است تا به مبانی خود پرداخته و آنها را منقح کنیم تا بعد از آن روبناها هم اصلاح شود.

چهارشنبه 19 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط