loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دایره‌المعارف انقلاب اسلامی

چندی پیش دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، در اقدامی برای آشنایی هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان با مفاهیم، شخصیت‌ها و حوادث انقلاب، تدوین مجموعه‌ کتابی سه جلدی را با عنوان "دایره‌المعارف انقلاب اسلامی" در دستور کار قرار داد که در همین رابطه جلد نخست آن را در چند سال اخیر روانه بازار کتاب کرد.

آنگونه که مشخص است تدوین "دایره‌المعارف انقلاب اسلامی" درسال 1379 و با هدف آشنایی گروه سنی نوجوان و جوان با مفاهیم انقلاب، گروه‌های مبارز، شخصیت‌ها، رویدادها و مسائلی از این نوع که به نحوی با انقلاب اسلامی کشورمان مرتبط بوده‌اند،به تصویب رسیده است.

بر این اساس دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با نظارت شورای عالی این مجموعه، 870 مدخل را برای نگارش این کتاب سه جلدی مدنظر قرار داده است که بنابر تصمیم گرفته شده، حوزه زمانی این‌مدخل‌ها ‌از ‌ابتدای دهه ‌40 و همزمان با سال‌های ‌آغازین ‌شکل‌گیری ‌انقلاب ‌و در ادامه پیروزی آن تا سال 1380 در نظر گرفته شده است.

جلد نخست این اثر حروف میان (‌ آ ‌) تا حرف (ث) را در برگرفته و در بردارنده 260 مدخل است که از کلمه آبادان شروع و با یاد خدیجه ثقفی؛ همسر امام خمینی(ره) به اتمام می‌رسد.

درمقدمه جلد نخست این مجموعه کتاب آمده است:
«درتاریخ معاصر‌ایران حادثه‌ای‌ به اهمیت وقوع انقلاب ‌اسلامی وجود‌ ندارد. این پدیده‌ را نمی‌توان فقط جابه‌جایی قدرت درمیان حکمرانان دانست؛ تأثیرات شگرفی که این انقلاب بر مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم ایران گذاشت، چه بسا درتاریخ کشورمان بی‌نظیر بوده است و درباره انقلاب چه در داخل و چه درخارج از آن نوشته‌های فراوانی نشر شده و از دیدگاه‌های گوناگونی ارزیابی شده است».

همچنین در میان این مداخل سعی شده است که از دوران دفاع مقدس، برخی از مفاخر ادبی چون سعدی و حافظ، حوادث مهم تاریخی و موضوع‌هایی مرتبط با تاریخ اسلام همچون انقلاب مشروطه، نیز آورده شود تا بدین ترتیب مخاطبان ضمن آشنایی با مبحث انقلاب اسلامی، با حوادث تاریخی و شخصیت‌های بزرگ نیز ارتباط برقرار کنند.

چنانکه در بخش‌هایی از متن این کتاب آمده است:

آفتاب شرق ( روزنامه)
روزنامه آفتاب شرق در سال 1303 ش به صاحب امتیازی علی رضا آموزگار در مشهد منتشر شد. از آن زمان تا سال 1357 گاه به صورت هفتگی، گاه سه روز در هفته و بیشتر به شکل روزانه انتشار یافت. پس از مرگ علی‌رضا آموزگار در سال 1333، مدیریت آن را نرجس آموزگار ؛ همسرش و عبدالحسین آموزگار پسرش به عهده گرفتند. (صفحه 27)

نیاز به ذکر است که جلد نخست «دایره‌المعارف انقلاب اسلامی» در حجم 296 صفحه‌ای خود اگرچه برای اولین بار در سال 84 منتشر شد اما تاکنون سه مرحله چاپ را پشت سر گذاشته است و در این میان با ویرایش و طرح‌هایی متفاوت روانه بازار نشر و چاپ شده است. همچنین این کتاب عنوان برگزیده جشنواره‌ای که از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی گرد آمده را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آخرین اخبار جلد دوم این مجموعه شامل 250 مقاله به همراه 200 عکس نیز برای عرضه در بازار کتاب، به زیر چاپ رفته است.این اثر که مداخل حرف «ج تا ش» را دربر می گیرد قرار است بزودی و در حجمی بالغ بر 400 صفحه روانه بازار کتاب شود.

جمعه 21 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط