loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دفتر شعری «عبور از من» منتشر شد

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : الهه تاجیک زاده آریایی

دفتر شعری «عبور از من» سروده الهه تاجیک زاده شامل 54 اثر آزاد در قالب های نیمایی و سه گانی و سه پاره است که سوره مهر این اثر را در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد کرد.

سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، تاجیک زاده درباره قالب ها و مضامین این مجموعه گفت: این کتاب شامل اشعاری است که بین سال های 88 تا 94 سروده ام و شامل هفت نیمایی، چهل سه گانی و هفت سه پاره بلند است که در مضامین عاشقانه و اجتماعی سروده شده است.

وی افزود: پنج سه گانی این مجموعه جزو آثار برگزیده هفتمین جشنواره شعر فجر بوده اند.

وی درباره قالب سه گانی که بیشتر اشعار این کتاب را شامل می شود عنوان کرد: معمولا سه گانی در سه شاخه کلاسیک، نیمایی و سپید سروده می شود و این امر، در کنار امکان کاربرد طرح های قافیه گوناگون و همچنین امکان کاربرد وزن دلخواه، برای شاعر آزادی عمل مطلوبی به بار می آورد.

این شاعر جوان اضافه کرد: سه گانی هفت اصل مهم دارد که شامل: کشف و اتفاق شاعرانه، تناقض، برخورد میان عاطفه و تفکر، ایجاز مضاعف، برابر داشتن جوانب صورت و معنی، بهره گیری از شگردهای وی‍ژه «امثال و حکم» و «کاریکلماتور» و «گزین گویه»، زبان ساده و در عین حال، استوار است.

تاجیک زاده درباره تفاوت های اشعار سه گانی با نوخسروانی گفت: سه گانی شباهت های زیادی به نوخسروانی دارد ولی یکی از تفاوت های آنها در قالب های شعری است. سه گانی در سه شاخه کلاسیک و نیمایی و سپید پدید می آید، در حالیکه نوخسروانی تنها در شاخه کلاسیک پدید آمده است.

وی در ادامه افزوده: هفت اصلی که برای سه گانی توضیح دادم در نوخسروانی کاربرد ندارد. سه گانی از طریق رعایت این اصول که حاصل تجربه های عملی است، جذابیت هایی را رقم می زند که برای نوخسروانی آشنا نیست.

در زیر سه قطعه از شعرها این مجموعه را می خوانیم:

1. باد هر طرف که می وزد پُر از هوای توست
نازنین من، نگفته ای
در کجای این جهان شکفته ای؟

2. نه با یاس و سوسن نه پونه
سرم را به هر چیز شد گرم کردم
بگو نازنینم، دلم را چگونه...؟!

3. طرح یک لبخند را بر صورتم بنشان
چهره ام را تازه کن، هرچند سرپایی
آه! ای جـرّاح زیبایی!

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط