loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجلیل از استاد انصاریشیرزای

نویسندگان مرتبط : عبدالله جوادی آملی

در دومین گردهمایی اساتید علوم عقلی که شب گذشته در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، از مقام علمی آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی با سخنرانی غلامرضا اعوانی و تقریر آیت‌الله جوادی آملی تجلیل ‌شد.

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه فارس، ششمین گردهمایی سالانه اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و دومین گردهمایی اساتید علوم عقلی، در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار ‌شد.
این مراسم با سخنرانی غلامرضا اعوانی، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و معاون علمی کنگره روز جهانی فلسفه آغاز شد.
اعوانی، پیش از این و در مراسم رونمایی از سایت کنگره بین‌المللی فلسفه، از همکاری نزدیک مجمع عالی حکمت اسلامی با شورای کنگره روز جهانی فلسفه خبر داده بود. در همین راستا نگارش 60 مقاله علمی توسط اساتید حوزوی و با پیگیری مجمع عالی حکمت اسلامی در همین راستا صورت می‌گیرد.
در بخشی از این مراسم، از مقام علمی فیلسوف متأله، آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی تجلیل می‌شود. این پاسداشت و قدردانی با اهدای لوح تقدیر با تحریر و امضای آیت‌الله جوادی آملی همراه بود.
بر پایه این گزارش در این مراسم که با حضور بیش از یک‌صد نفر از اساتید علوم عقلی برگزار ‌شد، اساتیدی همچون محمد‌مهدی مهندسی، غلامرضا فیاضی، حمید پارسانیا، مرتضی جوادی، محسن قمی، سیدمحمد غروی و حسن معلمی، از اعضای هیأت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی حضور داشتند.
حضرات آیات سبحانی، جوادی آملی و مصباح، ناظرین عالی مجمع عالی حکمت اسلامی را تشکیل می‌دهند.

* آیت‌الله انصاری شیرازی، ملقب به «شیخ‌الاشراق» قم

آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی در سال 1306 در روستای نوایگان داراب متولد شد. وی در سال 1320 برای ادامه تحصیل، راهی حوزه علمیه شیراز شد و در جلسات درس آیت‌الله سید نورالدین حسینی هاشمی بشرکت کرد.
شیخ یحیی پس از 10 سال، یعنی در 24 سالگی، برای آموختن دروس خارج، عازم قم شد و در این مدرسه از محضر بزرگانی همچون علامه طباطبایی در درس فلسفه، کسب فیض کرد. وی از شاگردان خصوصی امام خمینی (ره) و هم‌درس با حضرات آیات مصباح و حسن‌زاده آملی بود.
تدریس در حوزه علمیه، از سال 1340 و به صورت رسمی توسط شیخ یحیی انصاری آغاز شد و وی بیش از 20 سال، کتاب منظومه ملا‌هادی سبزواری را تدریس کرد. او پس از این کتاب، تدریس «اسفار اربعه» ملاصدرا را آغاز کرد که تاکنون نیز ادامه دارد. کرسی تدریس این استاد فلسفه در مسجد سلماسی قم ـ یعنی همان مسجدی که امام خمینی (ره) در آن تدریس می‌کرد ـ برگزار می‌شود.
از جمله تألیفات آیت‌الله انصاری شیرازی می‌توان به مجموعه چهار جلدی شرح منظومه و حکمت اشاره کرد، که البته دو جلد آن از روی سخنان درسی وی پیاده‌سازی و منتشر شده است.
آیت‌الله انصاری در کارنامه درخشان خود، سابقه مبارزه با رژیم ستمشاهی و بازداشت در زندان‌های ساواک را دارد. وی به مدت سه سال نیز در کوهدشت لرستان و نائین اصفهان در تبعید بوده است.
آیت‌الله انصاری شیرازی، یکی از دوازده نفری است که پس از رحلت آیت‌الله بروجردی، مرجعیت امام خمینی (ره) را در سال 1342 تأیید کرد.
برخی از اساتید قم از آیت‌الله انصاری به دلیل تسلط بر مباحث فلسفی، با عنوان «شیخ ا‌شراق» یاد می‌کنند.

شنبه 22 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط