loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«واژه نامه فرهنگی سیاسی» شهریار زرشناس به چاپ دوم رسید

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

نویسندگان مرتبط : شهریار زرشناس

کتاب «واژه نامه فرهنگی سیاسی» اثر شهریار زرشناس که به مخاطبان کمک می کند معنای واژگان تخصصی فلسفه، هنر، سیاست، ادبیات بیابند، به چاپ دوم رسید.

دوشنبه 31 اردیبهشت 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «واژه نامه فرهنگی سیاسی» نوشته شهریار زرشناس، پژوهشگر منتقد و نظریه پرداز فرهنگی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید.

نویسنده در مقدمه کتاب می نویسد: «با ظهور رنسانس و آغاز دوران مدرن و ظهور آدم و عالمی جدید که به جای خداوند، انسان را محور همه ارزش‎ها و باید و نبایدها قرار داد (اومانیسم)، مکتب‎ها و گرایش‎های جدید فکری و فلسفی، یکی پس از دیگری پا به عرصه جوامع نهادند و بشریت را به سوی خویش دعوت کردند. با آشکار شدن ضعف، تناقض‎آمیزی و ناکارآمدی هر مکتب، مکتب دیگری پا به عرصه می ‎نهاد و سرابی پس از سراب دیگر رخ می‎نمود. اکنون پس از گذشت پنج قرن از آغاز رنسانس و دوران مدرن، نیهیلیسم (نیست‎انگاری و نفی همه ارزش‎ها) به مکتب مسلط و مسیطر بر دنیای مدرن تبدیل شده است و محصول اومانیسم، چیزی جز مچاله شدن و تحقیر تمام عیار انسان نبوده است.

یکی از ضرورت‎های زمان‎شناسی در دوره کنونی، شناخت مکاتب وگرایش‎های فکری موجود است که اغلب، محصول دوران پس از رنسانس‎ا‎ند. کتاب حاضر گامی است در جهت تحقق این مهم، هر چند شناخت عمیق و جامع برخی از مکاتب و واژه‎ها، نیازمند تتبع و مطالعاتی گسترده است که باید سراغ منابع غنی تر و مشروح‎تر رفت.»

واژه نامه زرشناس به مخاطبان کمک می کند معنای واژگان تخصصی فلسفه، هنر، سیاست، ادبیات و مکاتب مختلف که در کشور رایج و شایع هستند را بیابند.

شهریار زرشناس (متولد 1344) از نویسندگان ماهنامه سوره در دوران سردبیری شهید آوینی بوده است. او مدتی نیز ماهنامه ای فکری تحت عنوان «مشرق» و بعدها «فرهنگ عمومی» را منتشر می کرد. در تاریخ فلسفه و روانشناسی در خارج از کشور تحصیل کرده و تاکنون بیش از چهل اثر مکتوب از او به چاپ رسیده است که نیمی از آنها از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

دغدغه های مهم او، نقد غرب مدرن، نقد روشنفکری غربزده، نقد لیبرالیسم و نئولیبرالیسمی است که به جان برخی مسئولان، جامعه و غالب جوانان کشور افتاده است. او با تحلیل و انتقادش به فرهنگ غرب بر مبنای آموزه های فلسفی و غرب شناختی خاص خودش مشهور است.

زرشناس معتقد است بازنگری و تحول در علوم انسانی یکی از مهم ترین اولویت های فرهنگی حال حاضر کشور باید باشد. به اعتقاد زرشناس باید به طور مستمر به نقد علوم انسانی موجود پرداخته و به تدریج عناصر اثباتی اندیشه و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را در آن بگنجانیم.

دومین اولویت کار در حوزه فرهنگ و علوم انسانی از نظر زرشناس، نقد مداوم و بنیادین نئولیبرالیسم غربی است، او می گوید: متاسفانه نئولیبرالیسم امروز به عموم حوزه های ما از جمله اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست رخنه کرده است. لذا باید از لحاظ نظری نئولیبرالیسم را به چالش کشید.

زرشناس در خصوص اهمیت و ضروت چنین نقدی در فضای کنونی جامعه معتقد است: جریان نئولیبرالیسم به طور تمامیت خواهانه از اواسط دهه شصت در همه حوزه های فکری و اقتصادی ایجاد شد و تا کنون هم وجود داشته. این جریان فکری هم فرهنگ و هنر را تحت تاثیر قرار داده و هم سیاست و اقتصاد را تابعی از نظریه های غربی ساخته است، بنابراین برای اصلاح شرایط امروز و ارائه طرح و الگوی اسلامی در همه حوزه ها نیازمند نقد جریان نئولیبرالسیم حاکم بر حوزه های فکری فرهنگی و اقتصادی هستیم.

چاپ دوم کتاب «واژه نامه فرهنگی سیاسی»، در 240 صفحه، قطع رقعی، با صفحه آرایی جدید و جذاب، تیراژ یک هزار نسخه و قیمت 12 هزار و تومان منتشر شده است.

دفتر نشر معارف پیش از این، از این پژوهشگر و نویسنده منتقد کتابهای همچنین نویسندة کتابهایی چون «جنبش دانشجویی در ایران»، «توسعه»، «جامعة مدنی»، «سرمایه سالاری»، «نیمة پنهان آمریکا»، «مبانی نظری غرب مدرن»، «نگاهی کوتاه به تاریخچة روشنفکری در ایران (دو جلد)»، «سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان»، «روانشناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان» و... منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط