loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جامعه‌شناسی ۲۲ خرداد

نویسندگان مرتبط : پرویز امینی

حوادث و وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و فتنه 88 و همچنین افشا شدن ماهیت برخی عناصر ضد نظام که در قالب سران و عناصر فتنه در این جریان شناخته شدند؛ اگر چه در روزهای آغازین بیش از همه میان سیاسیون مورد بحث و اشاره قرار گرفت اما با گذشت این محدوده زمانی، این امر بیش از پیش از سوی نویسندگان چه سیاسی و چه در حوزه‌های مختلف دیگر نمود بیشتری به خود گرفته و می‌گیرد.

این آثار البته از سوی مخاطبان نیز مورد استقبال در خور توجه قرار گرفت. چاپ‌های چندین‌باره و بی‌وقفه برخی از این آثار خود موید چنین نکته‌ای است.

چه بسا آنکه پرداختن به این فتنه و حماسه‌ای چون نه دی، تنها نوشتن و قلم زدن در حوزه تاریخ این رویدادها نیست بلکه هرکس به نحوی به انعکاس جریان فتنه به زبان خود می‌پردازد و به نحوی دلنوشته خود را بروز می‌دهد.

شاعرانی چون علی‌رضا قزوه، علی‌محمد مودب و صدها شاعر دیگر در "مسئله بیست و دوم خرداد نبود، مسئله بیست و دوم بهمن بود"...ها به روایت اعتراض خود پرداخته و می‌پردازد.

و یا "نه ده" حسین قدیانی با تأکید بر حماسه‌ای چون ‪ ۹‬دی ماه پس از انتخابات، فتنه اخیر را به زبانی از دل برخاسته، بازگو می‌کند. حتی مازیار بیژنی در طرح‌ و کاریکاتورهایی این فتنه را در "جنبش سبز مخملی: پایبندی به قانون" به تصویر می‌کشد.

"کالبدشناسی فتنه هشتاد و هشت"، "شورش اشرافیت بر جمهوریت"، " موج فتنه: از جمل تا جنگ نرم"، " تقلب بزرگ"، "گذر از فتنه ۸۸"، "جریان‌شناسی سیاسی انتخابات دهم" و ... از جمله کتاب‌هایی است که تاکنون در این زمینه به چاپ رسیده‌ است و البته مذمت این وقایع و عناصر فتنه همچنان نیز ادامه دارد.

در همین رابطه تازه‌ترین کتابی که پردازش جریانات اخیر و ماجرای تقابل فتنه با ایران اسلامی را مورد تأکید قرار داده، "جامعه شناسی ۲۲ خرداد" نوشته پرویز امینی است که نویسنده به تحلیل جامعی از حوادث، تهدیدها و فرصت‌های یک‌سال گذشته در قالب این کتاب می‌پردازد. او با درنظر گرفتن محتوای جامعه شناسی سیاسی در این کتاب، این اثر را در قالب پنج فصل روایت می‌کند.
او در ذیل عنوان کتاب، "دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آینه واقعیت" را مورد تأکید قرار می‌دهد و براین اساس در پنج فصل کلی؛ "جامعه‌شناسی آرای انتخابات دهم ریاست جمهوری"، "تقلب؛ جامعه‌شناسی یک واقعیت یا یک دروغ"، "رفتارشناسی گروه‌های سیاسی در انتخابات دهم"، "براندازی نرم با استفاده از روش‌های انقلاب رنگی" و "بازخوانی مدیریت رهبر معظم انقلاب در انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن"، کتاب را تدوین و تنظیم کرده است.

بر این اساس فصل نخست کتاب با تأکید بر عنوان "جامعه‌شناسی آراء" سعی بر این داشته که با رویکردی جامعه‌شناختی و جامعه‌شناسی سیاسی، آراء انتخابات را در چهار بخش "آراء چهل میلیونی"، "آراء خاموش"، "آراء 5/24" و "آراء 2/13" بررسی و ارزیابی کند و در حد امکان به توضیح این آراء بپردازد.

فصل دوم کتاب نیز با عنوان "تقلب؛ جامعه‌شناسی یک واقعیت یا یک دروغ" تلاش دارد انگاره تقلب را از منظری جامعه‌شناختی مورد توجه قرار دهد و بر این اساس سعی نویسنده بر این بوده است که از زاویه دیگری به این امر توجه کند.
تبیین و تحلیل مواضع و رفتارهای سیاسی جناح‌های سیاسی کشور در انتخابات دهم نیز در فصل "رفتارشناسی گروه‌های سیاسی" مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهارم "انقلاب رنگی" را مدنظ دارد و بر این اساس یکی از مهمترین فرضیه‌ها درباره انتخابات و حوادث بعد از آن را مورد توجه قرار داده و همزمان رویکردی جامعه‌شناختی و سیاسی به آن دارد.
در فصل آخر نیز با عنوان "مدیریت رهبری در انتخابات دهم و حوادث بعد از آن"بخش دیگری از جامعه‌شناسی فتنه مدنظر نویسنده قرار دارد.

در ارتباط با این کتاب قابل ذکر است که «جامعه‌شناسی 22 خرداد»، پس از چاپ اول که در 260 صفحه با تیراژ 5 هزار نسخه‌ای منتشر شد، در چاپ دوم نیز قرار است که در هفته آینده با اندکی اصلاحات، روانه بازار کتاب شود.

علاوه بر این مراسم رونمایی از کتاب پرویز امینی ساعت 16 شنبه هفته جاری در فرهنگسرای رسانه و با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران حوزه جامعه شناسی و با مشارکت "مرکز پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی (صدرا)"، "انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران" و "فرهنگسرای رسانه" برگزار خواهد شد.

پنجشنبه 27 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط