loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی کوتاه بر «رجعت سرخ ستاره» سروده علی معلم دامغانی

نویسندگان مرتبط : علی معلم دامغانی

مجموعه شعر «رجعت سرخ ستاره» دربر گیرنده اشعاری از علی معلم دامغانی است که البته شاعر سروده‌های خود را سال‌ها پیش منتشر کرده است با این حال رویکردی دوباره به آن به خصوص با عرضه چندین‌باره آن به بازار کتاب، خود روایتی تازه از این مجموعه را در بردارد.

کتاب حاضر حاوی مجموعه‌ای از مثنوی‌ها و غزل‌های شاعری است که خود در مقدمه کتاب و در تشریح آن می‌آورد: «این قدر هست که مرا در انتشار این مجموعه، هرگز رغبتی نبوده است، پافشاری برخی از ارباب فتوت به تشویق و دلگرمی من، این داغ را بر گرده ادب فارسی نهاد. "وه که چه طعنه زنند بر من و باز هم بر من شاعران" شاید که به حرمت نام و یاد آن عزیزان که بر زبان قلم رفته است. اهل معنی در این هرزه دراییها به دیدة اغماض بنگرند و بر این بیچاره ببخشایند».

علی معلم دامغانی درحالی این اثر را در 224 صفحه گرد آورده است که از نظر قالب شعری شامل 21 مثنوی در دو بخش(مجموعه اول پیش از انقلاب و مجموعه دوم پس از انقلاب سروده شده است) و 44 غزل است. علاوه بر این، مجموعه شعر یاد شده، نخستین بار در سال 1360 منتشر شد و پس از آن به علت نایابی چاپ نخست، به سبب درخواست‌ها و مراجعات مکرر در ادامه چاپ‌های دیگری را بر خود دید.

آنگونه که پیش از این نیز عنوان شده در این مجموعه شاعر با مضامین و ترکیبات بدیع، شکل‌گیری انقلاب اسلامی و حوادث و وقایع مرتبط با آن را مورد سرایش قرار می‌دهد. بر این اساس از خصوصیات قالب‌های شعری مثنوی‌ علی معلم در این کتاب می‌توان به فضای سیاسی، اجتماعی و دینی سال‌های اول انقلاب اسلامی اشاره کرد.

در بخشی از ابیات این مجموعه آمده است:
هنگامه میعاد خونینى دوباره است
باور کن، اینک رجعت سرخ ستاره است
بردند گویى مژده عود فلق را
بر بام گردون رایت سرخ شفق را
بوم سیاه شب‏سُرا را پر بریدند
شب را به تیغ فجر خونین سر بریدند
این فصل را با من بخوان، باقى فسانه است
این فصل را بسیار خواندم، عاشقانه است

شاعر در بخش پایانی مجموعه شعر "رجعت سرخ ستاره"، سروده‌های عاشقانه و تغزلی خود را به زبان می‌آورد که در این ارتباط غزلیات او رنگی غنایی و عرفانی و تلفیقی از این دو را به خود می‌گیرد.


در قطعه غزلی از این مجموعه، شاعر سروده است:
دلم ز گریه بی‌گاه خویشتن شاد است
ز سیل خانه ما هست اگر که آباد است
به دولت غمت از عالمی رها شده‌ایم
اسیر خویشتن است آن که از تو آزاد است
مرا جفای تو خوش‌تر که پند بی‌دردان
رهین برق شود خرمنی که بر باد است
یکی به ناله‌ام از کاروان نمی‌خیزد
به سقف مقبره گویی جرس به فریاد است
به صبر پهلوی خسرو درید عشق،‌ این زخم
گمان مدار که تنها نصیب فرهاد است
معلم! از که ستانیم داد دل که سبو
به حکم حادثه آماج سنگ بی‌داد است

علاوه بر این، از جلوه‌های دیگر این اثر، بهره‌گیری شاعر از کلمات و ترکیباتی است که بر این اساس ارزش‌های انسانی و اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهد. همچنین شاعر به مراتب رویکری به قرآن، سنت و حدیث را در اشعارش در دستور کار قرار داده است؛ به نحوی که استفاده از تلمیحات قرآنی به خوبی در مجموعه شعر "رجعت سرخ ستاره" قابل اشاره است.

قابل ذکر است که "رجعت سرخ ستاره" سروده علی معلم دامغانی تاکنون به چاپ پنجم رسیده و بر این اساس، کتاب یاد شده در آخرین چاپ خود با قیمت 3هزار و 200 تومان به بازار کتاب عرضه شده است. این کتاب در فروشگاه های دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب قابل تهیه است.

علی معلم دامغانی درسال 1330در دامغان متولدشد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دامغان و سپس در شاهرود و سمنان به پایان رساند. وی تحصیلات تکمیلی را در دانشکده ادبیات و حقوق دانشگاه تهران تمام کرد و همزمان به شعر و ادبیات و پژوهش‌های ادبی در زمینه بیدل‌شناسی روی آورد.

وی در زمینه شعر و موسیقی همکاری‌های مؤثری با واحدهای ادبیات، شعر و موسیقی حوزه هنری داشت و به نوعی در برخی از مهم‌ترین تحولات و رخدادهای این سه حوزه این نهاد فرهنگی، هنری دخیل بود.

مشاور هنری ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ریاست شورای شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما و مدیریت گروه ادبی رادیو از دیگر فعالیت‌های ایشان است.

از آثار علی معلم می‌توان به کتاب «رجعت سرخ ستاره» و سری کتاب‌های «گزیده ادبیات معاصر» که توسط نشر نیستان منتشر شده‌است، اشاره کرد.

وی دارای تسلط در ردیف‌های موسیقی و شناخت آنهاست. برگزاری کلاس های آموزشی در این زمینه و سعی در زنده نمودن واژگان مهجور و محلی و بهره گیری از موسیقی درونی از ویژگی های برجسته علی معلم دامغانی است

علی معلم در زمینه بیدل‌شناسی و نیز شناخت ظرفیت‌ها و ظرافت‌های شعر خاقانی دستی چیره دارد و برخی از درس گفتارهای وی درباره این دو شاعر از تلویزیون پخش می‌شود.

علی معلم دامغانی درسال1380درنخستین همایش چهرهای ماندگار به عنوان چهره برگزیده درزمینه شعروارب فارسی برگزیده ومعرفی شد. وی پس از عضویت در فرهنگستان هنر با رای شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.



جمعه 28 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط