loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

7 اثر جدید از موسوی گرمارودی

نویسندگان مرتبط : سید علی موسوی گرمارودی

علی موسوی گرمارودی هفت مجموعه شعر جدید را در سال جاری راهی بازار نشر کرده است که «خواب ارغوانی»، «تا محراب آن دو ابرو» و «پیوند زیتون بر شاخه ترنج» از جمله این آثار است.

کتاب‌های «برافشاندن گیسوی تاک» (مجموعه غزل)، «سفر به فطرت گلسنگ» (مجموعه قصاید و قطعات)، «تا محراب آن دو ابرو» (مجموعه مثنوی‌ها)، «خواب ارغوانی» (مجموعه شعرهای دفاع مقدس)، «گوشواره‌های عرش» (عنوان شعرهای آیینی)، «پیوند زیتون بر شاخه ترنج» (مجموعه شعرهای نیمایی، جدید، سپید و آزاد) و «آغاز روشنایی آینه»(ترکیب بند 15 بندی عاشورایی) عنوان مجموعه های جدید علی موسوی گرمارودی است که در سال جاری منتشر شده است.

«آغاز روشنایی آینه» (یک ترکیب بند 15 بندی عاشورایی) مجموعه‌ای است همگن و دلنشین از مهم‌ترین دستاوردهای شعر آیینی در سال‌های گذشته. بند نخست با نام «از گلوی غمگن فرات»، خطابی شاعرانه است به فرات با این ابیات: «ما مردگان زنده کجا، کربلا کجا/ بی‌تشنگی چه سود گر آبی فراهم است؟» و «آه ای فرات کاش توهم می‌گریستی/ آسوده، بی خروش، روان بهر کیستی؟».

بند دوم با عنوان «نقش کبریا»، مقدمه‌ای است بر ذکر آنچه در کربلا گذشت. لحن این بند حماسی است و انتخاب چنین لحنی برای دیباچه چنین ترکیب‌بندی، انتخابی هوشمندانه تلقی می‌شود. ‏برخی ابیات این ترکیب‌بند را باید نمونه‌های عالی شعر عاشورایی، بلکه هر نوع شعری در حوزه‌ شخصیت‌پردازی محسوب کرد. این ابیات در وصف حضرت قاسم(ع) از همین نمونه‌ها هستند:

«قدش کمی زقامت شمشیر بیشتر/ گویی چو ذوالفقار علی در نیام بود
گرما اگرچه شعله کش، اما به روی او/ چون بازتاب شعله به روی رخام بود»

شاعر در توصیف گرمای کربلا نیز نوشته است: «جوشن به بر چو آتش سوزنده داغ بود/ گویی عرق ز گونه‌ی خورشید می‌چکید».

علی موسوی گرمارودی درباره «آغاز روشنایی آینه» به خبرنگار خبرآنلاین می‌گوید: این ترکیب بند شامل 15 بند مختلف است که قبلا منتشر شده بود و درحال حاضر نیز به همراه نظرات بهاءالدین خرمشاهی، مرتضی امیری اسفندقه، محمد یزدان پرست، حمید رضا شکارسری و سید صدر الدین قوام شهیدی درخصوص این مجموعه منتشر شده است.

«نگاهی به شعر آیینی جدید گرمارودی» از خرمشاهی، «حریر و حماسه» از یزدان‌پرست، «زنگ اول در کلاس از گلوی غمگن فرات» از امیری اسفندقه، «در غیاب من» از شکارسری و «نقدی کوتاه بر بند اول در گلوی غمگن فرات» از قوام شهیدی از جمله مقالاتی است که ضمیمه این مجموعه شده است.

بنابراین گزارش، بیشتر این آثار از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.

دکتر علی موسوی گرمارودی که در آستانه ورود به دهه هفتم زندگی خویش است، مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم قضایی و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گرفته است. «عبور»، «در سایه سار نخل ولایت»، «سرود رگبار»، «چمن لاله، خط خون»، «دستچین»، «باران اخم»، «گزیده شعر نیستان»، «تا ناکجا آباد» و «گزینه شعر به انتخاب بهاءالدین خرمشاهی» از جمله آثار منتشرشده وی است.

پنجشنبه 3 تیر 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط