loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

افتتاح بنیاد علوم وحیانی اسراء تحت اشراف آیتالله جوادیآملی

همزمان با میلاد حضرت امام علی(ع) با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در شهر مقدس قم افتتاح شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با شب میلاد سراسر نور و برکت مولود کعبه حضرت امام علی(ع)، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، با حضور حضرت آیت‌الله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و مفسر قرآن کریم افتتاح شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم که جمعه شب برگزار شد، برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان مرکز مدیریت حوزه های علمیه، استاندار قم و شماری از طلاب و روحانیان حوزه‌علمیه قم حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی شامگاه جمعه در مراسم افتتاح ساختمان بنیاد بین‌‌المللی علوم وحیانی اسراء در سخنانی با تبریک میلاد با سعات امیرالمومنین علی(ع) گفت: کتابهای زیادی در خصوص امام علی‌(ع) نوشته شده است که بخشی از آن مربوط به عدالت طلبی و بخشی نیز مربوط به ظلم ستیزی او است.

وی اظهار داشت: مقام حضرت علی‌(ع) را نه می‌توان از شافعی و نه از مسیحی و نه یهودی و کلیمی پرسید بلکه باید از افرادی چون علامه حلی که مجتهدی جامع الشرایط ‌است، سئوال کرد.

جوادی آملی با بیان اینکه عده‌ای وقتی می‌خواهند علی(ع) را تعریف کنند از او به عنوان شکننده درب خیبر یاد می‌کنند و یا از ظلم ستیزی او تعریف می‌کنند افزود: آنکه سقفی فکر می‌کند نمی‌تواند علوی بیاندیشد و هر چه بگوید علی(ع) را دوست دارد اثری نخواهد داشت و هرشخصی می‌خواهد علوی فکر کند باید غدیری باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم بدانیم که در اسلام چه چیزی حق است بدون شناخت علی(ع) حق شناخته نمی‌شود و باید علی(ع) را به عنوان امام بشناسیم چرا که هرچه او گفت حق است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مقام علی(ع) همتای مقام قرآن است خاطر نشان کرد: اگر همه انسان‌های روی زمین جمع شوند تا مثل علی(ع) بشوند این امر محال است و این اغراق نیست.

اذان و اقامه مسیر ورود برای زیارت خداوند است

وی با اشاره به روایتی از امام صادق‌(ع) که فرمود اذان و اقامه مسیر ورود برای زیارت خداوند است اظهار داشت: اذان و اقامه فصولی دارد و ما شیعیان غدیری عقیده‌ای جدا داریم و اهل سقیفه نیز یک بنای جداگانه‌ای دارند.

وی عنوان کرد: علامه حلی می‌گوید اذان و اقامه ساخت کسی نیست و آن وحی است و صاحب اصلی وحی نیز خداوند است و سخنگوی وحی جبرئیل و معلم، خدا و متعلم نیز پیامبر‌(ص) و حضرت علی‌(ع) است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه احکام دین به‌واسطه وحی نازل می‌شود و پیامبر‌(ص) با اجتهاد احکام را نیاورده است افزود: وقتی دستور الهی در خصوص اذان و اقامه توسط جبرئیل نازل شد وجود پیامبر‌(ص) سر مبارک خود را را بر دامن علی(ع) گذاشته و خواب بود و علی(ع) نیز بیدار بود.

وی ادامه داد: در این حال جبرئیل نازل شد و اذان و اقامه را یکایک گفت، در این حال پیامبر (ص) بیدار شد و به علی(ع) فرمود آیا شنیدی؟ و علی(ع) نیز فرمود بله یا رسول الله شنیدم و پیامبر‌(ص) دستور داد تا اذان و اقامه را به بلال بیاموزد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اهل سقیفه به خواب فردی عادی در خصوص اذان و اقامه استناد می‌کنند بیان کرد: عبدالله بن زید می‌گوید خواب بودم دیدم رهگذری رد می‌شود و ناقوسی در دست دارد در عالم خواب به او گفتم آیا ناقوس را به من می‌فروشی؟ رهگذر گفت برای چه می‌خواهی ؟ گفتم به ناقوس مردم را برای نماز دعوت کنم.

وی با بیان اینکه تفکر غرب‌گرایی و مسیحی‌گرایی از همان زمان وجود داشته است عنوان کرد: زید می‌گوید ناقوس‌دار در عالم خواب به او گفت من چیز بهتری از ناقوس به تو می‌آموزم که اذان و اقامه را به زید آموخت، و زید نیز نزد پیامبر‌(ص) آمد و خواب را برای حضرت نقل کرد و حضرت نیز دستور داد همین‌ها را به بلال بیاموزد چرا که او دارای صدایی رساتر است.

وی تصریح کرد: مقام نازل علی(ع) این است که می‌توان درب قلعه خیبر را از جا بکند که این مربوط به حکمت علمی علی(ع) است و آن بعد وحیانی علی(ع) که همتای قران است چیز دیگری است.

این استاد حوزه با بیان اینکه علی(ع) با همه مردم یک جور حرف نمی‌زند عنوان کرد: علی(ع) می‌فرماید مردم سه دسته‌اند کسانی که از روی خوف خدا را عبادت می‌کنند و کسانی که از شوق ثواب و دسته سوم نیز کسانی که به خاطر محبت خداوند او را پرستش می‌کنند.

وی اضافه کرد: علی(ع) در مواردی خاص عارفانه سخن می‌گفت، آنگاه که به فرد رشوه‌گیری می‌رسید به او می‌گفت این چه چیز بد بو و لجنی است که در دست توست، رشوه زباله است و این حرف یک عارف است که باطن آن را می‌بیند.

در ادامه مدیر کل بنیاد بین‌‌المللی علوم وحیانی اسرا، آثار و تألیفات آیت الله جوادی آملی را اوراقی زرین دانست که در صحیفه نظام مقدس اسلامی به ثبت رسیده و ماندگار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام سعید جوادی شامگاه جمعه همزمان با شب میلاد با سعات امیرالمومنین‌(ع) در مراسم افتتاح ساختمان بنیاد بین ‌المللی علوم وحیانی اسراء تحت نظارت حضرت‌ آیت ‌الله جوادی آملی در سخنانی با ارائه گزارشی از روند ساخت این مرکز اظهار داشت: اندیشه‌های متعالی و آثار گرانسنگ استاد آیت الله جوادی آملی به برکت انقلاب اسلامی و رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری و خون پاک مردان و زنان شاهد و مجاهدت‌های ملت بزرگ ایران و تلاش‌های همه اقشار خصوصا حوزویان و دانشگاهیان در سال‌های پس از انقلاب یکی پس از دیگری از مراکز مختلف انتشاراتی نشر می‌یافت.

وی عنوان کرد: تحقیق، تبیین و ارائه آن افکار و نظرات بلند که بر خواسته از صحف الهی و کتب آسمانی است در علوم مختلف اسلامی همانند تفسیر، فقه، فلسفه، عرفان و سایر علوم وحیانی بوده و است و همچنین آموزش و تربیت فضلای فرهیخته حوزوی و دانشگاهی و همچنین ایجاد و تأسیس مرکزی که محملی برای تبیین این مدرسه فکری، ضرورت تشکیل موسسه تحقیقاتی اسراء را در سال 72 ایجاد کرده است.

جوادی آملی ادامه داد: در یک دهه فعالیت علمی و فرهنگی، این آثار فاخر از طریق نشر اسراء انتشار یافته که مورد توجه علاقه‌مندان اهل علم و تحقیق قرار گرفته و همواره به دنبال آثار جدید و تعقیب اندیشه‌های استاد بودند.

مدیر کل بنیاد بین‌‌المللی علوم وحیانی اسراء ابراز داشت: به منظور توان بخشی امر پژوهش‌ها و افزایش کیفیت نسبت به معیارهای تحقیقی و نیز ورود به عرصه برتر علم و پژوهش و ایجاد زمینه‌های بهتر و برتر و نیز بهرمند‌سازی مراکز مرتبط علمی و حوزوی و دانشگاهی از این علوم و معارف و استاندارد‌ سازی نظام علمی این مجموعه، ضرورت ایجاد پژوهشگاه علوم وحیانی را بیشتر ساخت.

وی اضافه کرد: در دهه دوم فعالیت‌های دینی، علمی و پژوهشی این مؤسسه، پژوهشگاه مزبور شکل بهتر و منسجم‌تری یافت و کتب آثار تحقیقی که نسبت به افکار ناب و ابداعات و اختراعات، نشر می‌یافت از اتقان و زیبایی بیشتری برخوردار شد.

دوشنبه 7 تیر 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط