loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«یکی به نعل، یکی به میخ» نامزد دریافت جایزه پروین در بخش پژوهش ادبی

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : نجمه زارع بنادکوکی

هیات داوران، پنج اثر راه یافته به داوری نهایی بخش پژوهش های ادبی را معرفی کرد که بر این اساس کتاب «یکی به نعل، یکی به میخ» (بررسی طنز گل آقا در «دو کلمه حرف حساب») به قلم نجمه زارع بنادکوکی از انتشارات سوره مهر در میان نامزد های دریافت جایزه قرار دارد.

پنجشنبه 14 تیر 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، هیات داوران این بخش متشکل از محمدسرور مولایی، آرزو رسولی و میلاد عظیمی، نامزد های بخش پژوهش های ادبی هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی را به شرح ذیل اعلام کردند:

«ادبیات بینافرهنگی نویسندگان برون تبار در آلمان» به قلم نرجس خدایی از انتشارات علمی و فرهنگی

«جایگاه و نقش های زنانه در مجالس شبیه خوانی و تخت حوضی (در سال های 1200-1357 ه.ش.)» به قلم عسل عصری ملکی از انتشارات دانشگاه سوره

«کتاب شناسی نقد و بررسی ادبیات داستانی معاصر» نوشته فاطمه فرهودی پور از انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی

«مکتب های ادبی جهان» به قلم مریم حسینی از انتشارات فاطمی

«یکی به نعل، یکی به میخ (بررسی طنز گل آقا در «دو کلمه حرف حساب»)» به قلم نجمه زارع بنادکوکی از انتشارات سوره مهر

کتاب «یکی به نعل، یکی به میخ»: بررسی طنز گل آقا، در «دو کلمه حرف حساب»، اثر تحقیقی درباره مطالب طنز یکی از ستون های معروف در مطبوعات ایران است که به قلم نویسنده و محقق جوان، نجمه زارع بنادکوکی، تألیف شده است.

موضوع کتاب برای علاقه مندان به مطالب طنز مطبوعاتی آشناست و کسانی که نوشته های طنز مرحوم کیومرث صابری را در ستون «دو کلمه حرف حساب» روزنامه «اطلاعات» می خواندند و او را با نام «گل آقا» در مطبوعات آن روزگار می شناختند با خواندن مطالب کتاب حاضر، ضمن تجدید خاطره آن ایام، با شکل گیری آن جریان نقد آگاهانه سیاسی و اجتماعی، به قلم یکی از طنزپردازان نامدار معاصر، آشنا می شوند.

مؤلف در بخش پیش گفتار کتاب به موضوع تحث تأثیر قرار گرفتن خود و زمینه های شکل گیری کتاب می پردازد و می نویسد: «نخستین بار با خواندن مصاحبه کوتاهی از حجت الاسلام و المسلمین دعایی درباره ستون «دو کلمه حرف حساب»، به طور جدی، تصمیم گرفتم کیومرث صابری را بیشتر بشناسم. آقای دعایی در این مصاحبه گفته بودند که صابری در کل سال هایی که روزانه برای اطلاعات طنز می نوشت هرگز حق التحریری دریافت نکرد و در عوض درخواستش این بود که در نوشتن آزاد باشد و هیچ محدودیت یا سانسوری بر نوشته هایش اعمال نشود. با خواندن آن خاطره بسیار تحت تأثیر شخصیت گل آقا قرار گرفتم و مشتاق شدم بدانم او با استفاده از این آزادی چه نوع طنزی را ارائه کرده است. این گونه بود که شروع کردم به خواندن مقاله ها و نوشته هایی که درباره کیومرث صابری و ستون طنزش، یعنی «دو کلمه حرف حساب»، نوشته شده بود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط