loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امروز رونمایی کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» / قرایی:سال های سال به دنبال دکتر «محمدرضا سنگری» بودم

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف | شهید کاظمی

عاشورا پژوهی مهم ترین مقوله ای که محمدرضا سنگری در آن پویاست و هیچگاه گرد تنبلی بر فعالیتش ننشسته.
او کودکی تاکنون در اقیانوس عاشورا شناور است و سخنان جذاب و گیرایی در این حوزه دارد.

شنبه 23 تیر 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبر گزاری تسنیم، حسین قرایی یکی ازدغدغه هایش را در عرصه معلمی و فرهنگ، آشنایی دانشجویان و جوانان با تاریخ شفاهی شعر امروز توصیف کرده است. حسین قرایی پیش از این دو کتاب در حوزه تاریخ شفاهی شعر معاصر با نام های « از سناباد شعر» ، « از صدای سخن شعر»، از «مشهد تا ژوهانسبورگ» را منتشر کرده است. به بهانه رونمایی از کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» - زمانه و زندگی محمدرضا سنگری با او به گفتگو نشسته ایم:

درباره کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» برایمان بگویید؟

زمانه و زندگی دکتر محمدرضا سنگری، روایت معلم شاعر و عاشقی است که با سخنرانی ها و کلام بدیع خود در جامعه، دانایی می افشاند. پیدا کردن دکتر سنگری کار بسیار دشواری است و اگر بگویم کار حضرت فیل است، بیراه نگفته ام! او مدام در حال سفر و سخنرانی است شاید پربسامدترین واژه هایی که در زندگی اش بتوان نام برد، همین دو واژه باشد؛ سفر و سخنرانی.

30 جلسه با صبوری مثال زدنی، دکتر وقت گذاشت. از کودکی تا اکنونش را با جزئیات برایم روایت کرد؛ روایتی که می تواند بخش مهمی از تاریخ ادبایت معاصر ایران را دربر بگیرد و به کار علاقه مندان و هم چنین دانشجویان زبان و ادبیات فارسی آید.کوشیده ام سوال ها طوری پرسیده شود تا خاطرات در بستر تاریخ روایت شوند و به دنیای شیرین تاریخ شفاهی ورود کنم. حال نمی دانم تا چه اندازه در این مسیر موفق شدم.

درباره ایده و جمع آوری کتاب دکتر سنگری چگونه شکل گرفت؟

سال های سال به دنبال دکتر «محمدرضا سنگری» بودم تا بتوانم خاطرات زندگی اش را مکتوب کنم. این قصه سر دراز دارد؛ قصه ستاره سهیلی که به ندرت در آسمان رخ می نماید و شاید شما حوصله شنیدن مثنوی هفتادمن خاطراتی را نداشته باشید که درنهایت منجر به تدوین کتاب «همسایه سدر و همسفر رود»، شد. شوق نوشتن خاطرات و گفته های دکتر از سالی در جانم افتاد که کتاب «ادبیات معاصر» ایشان را در «تربیت معلم» می خواندیم و استاد آن درس با بی مهری تمام از آن می گذشت و خودش قصه حسین کُرد شبستری نقل می کرد! نگاه فکورانه دکتر سنگری به ادبیات معاصر، عطش مرا به این گونه ادبیات شعله ور کرد. دقیقا 14 سال از آن بهاری که استادمان زمستان کرد، می گذرد. در این 14 سال مدام دکتر را با تماس ها و دیدارهایم آزردم. اما هر قدر که با این پژوهشگر و نویسنده صبور صحبت می کردم، شیفتگی ام به ادبیات شدت می گرفت. در این میان دو گونه ادبیات بیش تر ضریب داشت؛ 1) ادبیات معاصر، 2) ادبیات عاشورایی.

تسنیم: دکتر سنگری با تألیفات متعددی که دارد به چه مقوله هایی بیشتر توجه دارند؟

دکتر سنگری با تألیفات متعددی که در حوزه های ادبیات و عاشورا دارد، سخنان آکادمیک و دانشگاهی شایان توجهی در این 2 مقوله دارد؛ خواندن کتاب های «آینه داران آفتاب «2 و 1»، «آینه در کربلاست»، «نثر شاعرانه«، «ادبیات منظوم دفاع مقدس (3و2و1)» و... ما را به منظومه فکری ایشان آشنا می کند. پس از خواندن خیل و سیل آثار ایشان به این فکر افتادم که باید تاریخ شفاهی و زندگی ادبیانه و عاشورایی اش را به تصویر بکشم. 2 سال دوندگی و 30 ساعت گفت وگو، بالاخره کار خودش را کرد و شد کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» که پیش روی شماست.

تسنیم: در جمع آوری تاریخ شفاهی درباره دکتر سنگری چه نکته قابل توجه ای به چشم می خورد؟

هرگاه به حجم فعالیت های پژوهشی دکتر سنگری توجه می کردم، حیرت زده می شدم. برایم جالب بود که فردی تا چه اندازه می تواند زمان را مدیریت کند و از لحظه لحظه آن بهره ببرد. از زمانی که به تحقیق پیرامون شخصیت ادبی دکتر سنگری همت گماشتم، به این تحلیل رسیدم که او در ده حوزه پایاست : ادبیات معاصر،عاشورا پژوهی،ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،نثر ادبی،شعر،ادبیات کودک و نوجوان،کاریکلماتور،فعالیت مطبوعاتی،تدریس،تدوین کتب زبان و ادبیات فارسی.

در کدام یک از این حوزه ها بیشتر کار شده است؟

عاشورا پژوهی مهم ترین مقوله ای که محمدرضا سنگری در آن پویاست و هیچگاه گرد تنبلی بر فعالیتش ننشسته، تحقیق و پژوهش در حوزه پرخون عاشورا است.سنگری از کودکی تاکنون در اقیانوس عاشورا شناور است و سخنان جذاب و گیرایی در این حوزه دارد.آینه داران آفتاب؛ پژوهش و نگارش نو از زندگی و شهادت یاران اباعبدالله الحسین(ع)؛آینه در کربلاست؛ پژوهش و نگارشی نو در بازشناخت نهضت عاشورا؛ سنگری در این کتاب ها بر این عقیده است که به عاشورا از چهار منظر بنگرد؛ سوگ، حماسه، عشق و پیام.

و صحبت پایانی؟

ممنون از دوستان «نشر شهید کاظمی» و به خصوص از پیگیری های مداوم آقای حمید خلیلی برای انتشار کتاب سپاس گزاری ویژه دارم. از آقای عباس حق خواه، که زحمت ویرایش کتاب را کشید، ممنونم.

مراسم رونمایی از این کتاب امروز شنبه 23 تیرماه ساعت 18 باحضور غلامعلی حداد عادل ، علیرضا کمره ای ، مرتضی سرهنگی ، محسن مومنی ، حسین اسرافیلی ، علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی ، اکبر خلیلی ، یوسف قوجق و... در حوزه هنری تهران ، تالار مهر برگزار می شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط