loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب «سنت‌گرایی: دین در پرتو فلسفه جاویدان»

«کنت الدمدو» در کتاب «سنت‌گرایی: دین در پرتو فلسفه جاویدان» معتقد است با تمسک به مبانی حکمت خالده می‌توان دین‌پژوهی معاصر را در مسیری روشن هدایت کرد و زمینه‌ای را برای احیای معنویت از دست رفته در جهان مدرن و بازیابی مجدد آن در حد امکان فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هدف اصلی سنت‌گرایان، احیای مبانی اندیشه سنتی است. آنان این مبانی را در ادیان تجلی یافته می‌بینند، ادیانی که به اعتقاد آنان راست‌آیینند؛ نظیر ادیان ابراهیمی و شرقی. سنت‌گرایان بر وحدت درونی و نه صوری ادیان تأکید دارند و به مطالعات بسیار درباره نسبت میان ادیان و سنت‌های مختلف می‌پردازند.

این کتاب به گفته مترجم آن(رضا کورنگ‌بهشتی) از معدود پژوهش‌هایی است که به حکمت خالده می‌پردازد. الدمدو در این پژوهش روش توصیفی ـ تحقیقی را برمی‌گزیند و با استفاده از آن، اندیشه‌های رنه گنون، تیتوس بورکهارت، آناندا کوماراسومی، فریتیوف شوان، مارکو پالیس، مارتین لینگز، ویتال پری و سیدحسین نصر، به عنوان سنت‌گرایان شاخص را بررسی می‌کند.

وی علاوه بر تأکید بر رسالت مشترک و فرافردی این چهره‌ها در احیای مجدد مبانی سنتی و اصول حکمت خالده، می‌کوشد تا جایگاه و نقش خاص هر یک از این چهره‌ها را در انجام رسالت مذکور آشکار کند.

به نظر می‌رسد اصلی‌ترین منبع الدمدو در این پژوهش آرای «شوان» باشد، زیرا آن‌گونه که از اظهار نظرهای نویسنده برمی‌‌آید، او شوان را بهترین نماینده تفکر سنت‌گرایی می‌داند.

این کتاب در ابتدا «رنه گنون»،‌ «شوان» و «کوماراسومی» را به عنوان شاخص‌ترین سنت‌گرایان و سپس اندیشمندانی نظیر حسین نصر و تیتوس بورکهارت را معرفی می‌کند. اولدمیدو ادبیات به کار گرفته شده از سوی آنان را بررسی می‌کند و تحلیل‌هایی از کتاب‌هایشان را به دست می‌دهد.

او با چنین روشی تصویری سازنده از این فیلسوفان در اختیار خواننده قرار می‌دهد و فعالیت‌های علمی و فرهنگی، ویژگی‌های منحصر به‌فرد، تفاوت‌های آنان در سبک بیان و تأکیدهایشان بر برخی اصول را به مخاطب می‌نمایاند.

الدمدو در این کتاب مباحثی نظیر ایده وحدت متعالی ادیان و نسبت میان متافیزیک،‌ فلسفه و الهیات بررسی و نقدی در حوزه هنر مقدس و سمبولیسم را مطرح می‌کند. واکاوی برخی پدیده‌های این دوران که به اعتقاد سنت‌گرایان جزو سنت‌‌های جعلی و انحرافی به شمار می‌آیند نیز از دیگر بخش‌های این کتاب است.

این پژوهشگر نقدهایی که به آرای سنت‌گرایان وارد است را با تکیه بر آرای خود آنها پاسخ می‌گوید. وی در دو فصل پایانی بر اهمیت توجه جدی به چشم‌انداز سنت‌گرایی پای می‌فشارد. به اعتقاد او، تنها با تکیه بر این چشم‌انداز و با تمسک به مبانی حکمت خالده می‌توان دین‌پژوهی معاصر را در مسیری روشن هدایت کرد و گفت‌وگوی میان ادیان را نتیجه‌‌بخش و پرثمر ساخت. همین گفت‌وگوی موثر میان ادیان، می‌تواند زمینه‌ای را برای احیای معنویت از دست رفته در جهان مدرن و بازیابی مجدد آن در حد امکان فراهم کند.

چاپ نخست کتاب «سنت‌گرایی: دین در پرتو فلسفه جاویدان» از مجموعه حکمت جاویدان با ترجمه رضا کورنگ‌بهشتی در شمارگان 1000 نسخه، 487 صفحه و بهای 110000 ریال از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است.

چهارشنبه 9 تیر 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط