loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «هنر و معنویت اسلامی»

نویسندگان مرتبط : سید حسین نصر

کتاب "هنر و معنویت اسلامی" نوشته سید حسین نصر و ترجمه رحیم قاسمیان در سال 1389 با شمارگان 3000 نسخه و قیمت 10000 تومان از سوی انتشارات حکمت در قطع خشتی منتشر شده است.
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: هنر اسلامی برای محققان غربی از سده نوزدهم میلادی و برای دانشمندان مسلمان تعلیم یافته در غرب طی چند دهه اخیر موضوع تحقیق بوده است. افزون بر آن، هنر اسلامی در این چند دهه به مثابه یک مقوله مستقل هنری، توجه خاص مخاطبان وسیعتری را به خود جلب کرده است.

تاکنون کتابهای متعددی درباره تاریخ، نحوه شکل‏گیری فنی، جایگاه اجتماعی و دیگر جنبه‏های این هنر منتشر شده است. کتاب "هنر و معنویت اسلامی" نوشته سید حسین نصر، کتابی است در این باره که به اجمال به جنبه‏های خاصی از هنر اسلامی از دیدگاه معنویت اسلامی و در نسبت با اصول وحی اسلامی می‏پردازد.

این کتاب اما نه تبیین نظامدار فلسفه اسلامی هنر است و نه تاریخ هنر؛ بلکه مطالعه جنبه‏های خاص و مهم هنر اسلام، شامل ادبیات، موسیقی و نیز هنرهای تجسمی است که در پرتو معنای هنر قدسی در اسلام و آچه می‏توان فلسفه هنر اسلامی خواند، انجام گرفته است.



به باور نویسنده کتاب "هنر و معنویت اسلامی"، هنر ایرانی تقریباً در تمامی عرصه‏ها نقطه اوج هنر اسلامی به حساب می‏آید. هنر ایرانی در دوره اسلامی، در عین حا که عمیقاً ایرانی و همساز با حساسیتهای مردم ایران است، به مفهوم سنتی کلمه، اسلامی هم هست و از این و می‏تواند برای نمایش پیوند عام و جهانی معنویت و هنر اسلامی مؤثر باشد.

برخی از فصول این کتاب پیش از این به صورت مقاله یا جزوه مستقل منتشر شده بودند که هم اکنون در کنار فصول جدید در یک کتاب منتشر شده‏اند.

سید حسین نصر پس از درآمدی که در آن به موضوع ارتباط هنر و معنویت اسلامی پرداخته است، در فصول مختلفی درباره هنر و امر قدسی، ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی به ارائه نظرات خود پرداخته است و در نهایت در پس‏گفتار کتاب خود درباره پیام معنوی هنر اسلامی سخن گفته است.

سید حسین نصر در کتاب "هنر و معنویت اسلامی" به خوانندگان نشان می‌دهد که چه رابطه عمیقی میان هنرهای اسلامی و علوم و معنویت وجود دارد. دکتر نصر در این کتاب نقش و جایگاه هنر را در حیات مسلمانان به نمایش می‌گذارد. او با کشف دوباره ریشه‌های هنر در سنت اسلامی، در را به روی ابعاد تازه‌ای از وحدت که از هنر معاصر غرب رخت بربسته است، می‌گشاید.

گفتنی است سید حسین نصر در حال حاضر استاد دانشگاه جورج واشنگتن است. او که در تهران متولد شده مدارک خود را از دانشگاه‌های ام آی تی و هاروارد اخذ کرده است. وی پیش از این استاد تاریخ علم و فلسفه دانشگاه تهران و نخستین رییس انجمن حکمت و فلسفه ایرن بود.

دکتر نصر در کشورهای مختلفی تدریس کرده است و کتاب‌های متعددی در زمینه‏های گوناگون نگاشته که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های "نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت"، "حیات و تفکر اسلامی"، "معرفت و معنویت"، "سه حکیم مسلمان" و "تاریخ فلسفه اسلامی" (با همکاری الیور لیمن) اشاره کرد.

پنجشنبه 10 تیر 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط