loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کرمیار: ائمه زیر بار منت ما نمی مانند؛ نمی توانم داستانی بنویسم که رگه های اعتقادی من در آن نباشد

نویسنده رمان «حریم» گفت: کار های من برگرفته از شخصیت خودم است و من نمی توانم داستانی بنویسم که رگه های اعتقادی من در آن نباشد.

پنجشنبه 28 تیر 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری فارس، عصرانه داستان نویسان رضوی پاسداشت صادق کرمیار که سال گذشته برگزیده کتاب سال رضوی شده بود، عصر روز گذشته در کتابفروشی به نشر شعبه تهران واقع در مقابل درِ اصلی دانشگاه تهران برگزار شد.

*«حریم» کار کمیابی است

سعید تشکری که به واسطه فعالیت پیوسته اش در حیطه داستان و خلق آثاری با محوریت علی بن موسی الرضا (ع) دیگر باید او را خادم آستان امام رئوف در میان اهل قلم خواند، دبیر علمی این سلسله برنامه ها است. او در ابتدای برنامه ای که در یک روز وسط هفته گرم تابستانی برگزار شد با اشاره به رمان «حریم» اثر صادق کرمیار که سال گذشته به عنوان کتاب سال رضوی انتخاب شده، گفت: بر این باورم رمانی که بتواند با جهان پیرامون خود ارتباط برقرار کند، کمیاب است و این رمان از آن دسته است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند.

نویسنده رمان «رژیسور» در بخش دیگری از سخنانش به تفاوت آفرینش رمان تاریخی و رمانی که در زمان حال می گذرد، اینطور اشاره کرد: وقتی پا به تاریخ می گذاریم کارمان راحت است و خاکستری ترین آدم ها را می توانیم بدون دلواپسی در اثرمان بیاوریم، ولی هرقدر به جهان معاصر می آییم کار سخت می شود.

* نمی توانم داستانی بنویسم که رگه های اعتقادی من در آن نباشد

صادق کرمیار که این نشست به بهانه او برگزار شده بود در ابتدای این مراسم با اشاره به شرکت نکردن در جلسات و علت آن گفت: محفل ها حالم را بد می کند؛ ولی اینجا به شدت سرحال و قبراق هستم. داستان در رابطه با انسان است و انسان یعنی چیزی که در جامعه ما هیچ ارزشی ندارد. بودن این انسان در جامعه امروز مزاحم و زائد است و انگار اهالی سیاست در کشور ما آنها را مزاحم می دانند و با روش های مختلف تلاش می کنند، او را نبینند و صدایش را نشنوند.

او اضافه کرد: اگر کسی صدایش شنیدنی باشد باید همسو باشد وگرنه باید به یک گوشه برود اما یک نویسنده این انسان را با داستانش تبدیل به محور می کند. در شکل مدرن در جهان داستان نویسنده یک فردی که در ظاهر ممکن است کم ارزش به نظر بیاید را می تواند ارزشمند کند تا مخاطب بفهمد این انسان چقدر ارزشمند است.

نویسنده رمان پرفروش «نامیرا» نتیجه پی بردن مخاطب به این ارزش را اینطور توصیف کرد: این اتفاق دو نتیجه دارد، یکی سرخوردگی است و دیگری روشنگری. این دو وجه دارد که نویسنده چطور بنویسد که مخاطب سرخورده شود یا به روشنگری برسد. برای من مخاطب مهم است و به او اهمیت می دهم البته نه به معنای اینکه طوری بنویسم که مخاطب بپسندد بلکه تلاش می کنم با اثرم سطح او را بالا بیاورم.

کرمیار در ادامه به ماجرای خلق رمان «حریم» اشاره کرد و گفت: در سال 82 و 83 بود که در سفر به مشهد اتفاقاتی برای من افتاد که به من تلنگری خورد و موجب شد این رمان خلق شود. از این رو گاهی یک تلنگر می تواند زمینه خلق یک داستان باشد.

این نویسنده سپس به ماجرای ساخت فیلم «زیارت» بر اساس طرح این رمان اشاره کرد و گفت: اگر برای ائمه کار کنیم زیر بار منت ما نمی مانند. برای هرکدام از امامان ار کردم سرهیچکدام نتوانستم منت بگذرام و زیر بار منت من نماندند.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: کارهای من برگرفته از شخصیت خودم است و من نمی توانم داستانی بنویسم که رگه های اعتقادی من در آن نباشد بنابراین شاید کارهای اخیری که نوشته ام تلخ باشد ولی رگه نور امام رضا(ع) در آن هست. ته مایه امید در تمام سیاهی هایی که اتفاقات در آن ها می لولد دیده می شود.

کرمیار یادآور شد: نوشتن درباره امام رضا(ع) و به طور کلی ائمه کار سختی است که اغلب داستان نویسان اثری تاریخی می نویسنده ولی در وهله اول باید داستان باشد تا بعد بگوییم تاریخی است یا نه!

*کرمیار و تشکری قصد خودنمایی ندارند

محمد ابراهیمیان از پیشکسوتان ادبیات نمایشی در بخشی از این مراسم گفت: در داستان های تشکری و کرمیار بحث باور مطرح است و آنها قصد خودنمایی ندارند و تمام داستان هم با باورپذیری شخصیت روی می دهد. این دو نویسنده اهل ادای روشنفکری در آوردن هم نیستند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط