loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«نخلستانی از فانوس»؛ روایتی پرکشش از دو راهی دین و دنیا

انتشارات مرتبط : کتاب جمکران

نویسندگان مرتبط : سید حسین امیرجهانی

«نخلستانی از فانوس» نوشته سید حسین جهانی عاشقانه ای تاریخی است که دوراهی پرکشش دین و دنیا را روایت می کند، روایتی که نویسنده در آن تلاش کرده تا در کنار پرداختن به کرامات دینی به سبک زندگی اسلامی نیز توجه نشان دهد.

شنبه 30 تیر 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبر گزاری تسنیم؛ «نخلستانی از فانوس» به قلم سید حسین امیرجهانی از جمله کتاب های انتشارات جمکران است که به تازگی منتشر شده است ، این رمان روایت ابودحداح، مسلمان ساکن مدینه است که به کمک کاروانی از شامیان می رود. کاروانی که به تازگی مورد دستبرد راهزنان قرارگرفته و سالارش زخمی هولناک برداشته است. سالار کاروان در آخرین لحظات حیاتش، از ابودحداح می خواهد دخترش را نجات دهد.

ابودحداح گرچه خواسته مرد شامی را اجابت می کند اما با دیدن غزاله، خود گرفتار عشق او می شود. غزاله با تمام زیبایی ها و نکات مثبت اخلاقی رازی سربه مُهر دارد که هیچ کس جز خود او و پدری که اکنون در خاک آرمیده است از آن خبر ندارد.

عشق غزاله در ابودحداحی که سال هاست زن و فرزندش را ازدست داده است کارگر میافتد و او تصمیم می گیرد برای رسیدن به غزاله، نخلستان زیبایش را بفروشد اما درست در لحظه ای که با خریداران مشغول چانه زدن برای فروش است، ماجرا پیچ می خورد و ابودحداح را در یک دوراهی سخت قرار می دهد. غزاله یا پیامبر خدا؟

رمان، در کنار یک ماجرای عاشقانه، به یکی از کرامات دینی نیز پرداخته است. ماجرای شفا یافتن فطرس. فطرس یکی از ملائک الهی بود که به خاطر سرپیچی از فرمان خداوند، بال هایش را از دست داد و به زمین سقوط می کند. نقطه اوج داستان، روبرو شدن او با خاندان پیامبر است.

«نخلستانی از فانوس» فقط عاشقانه ای تاریخی نیست. بلکه ماجرایی است پرکشش بر سر دین و دنیا. بر سر نقد و نسیه، بر سر عشق زمینی و عشق آسمانی است. ابودحداح در گیرودار تصمیم گیری برای انجام دادن شرط های سنگین غزاله، درمیابد اگر باغش را بفروشید چیزی را به دست می آورد که هر مسلمانی تمام عمر در آرزوی آن است؛ اما غزاله سم تردید را به جان ابودحداح می ریزد و او که تا دیروز عاشق پیامبر بود اکنون باید با عشقی دیگر که جنسی دیگر دارد، دست و پنجه نرم کند.

ماجرای شیث است که طمعش باعث می شود به خاطر تک نخلی در مدینه، هم نشینی با پیامبر را در بهشت رها کند و حتی هیچ ترسی هم از ناراحت کردن پیامبر نداشته باشد. ماجرای ابو حداد است که بعد از عمری تنهایی، اکنون که شریک دوباره زندگی اش را یافته است اما مجبور است پا روی خواسته اش بگذارد به امید آن که کار دیگری که می کند مورد قبول پیامبر باشد.

نویسنده به مسئله سبک زندگی اسلامی نیز دقت کرده است و در نقاط گوناگون از آن بهره برده. مهم ترین آن مسئله ارتباط با همسایه و دوری از آزار رساندن به همسایگان است. شیث شخصیت منفی ماجرا که به خاطر تک درخت نخلش همه را به دنبال خود می کشد دائم همسایه اش عمران را آزار می دهد و حتی حرمت پیامبر(ص) را هم نگه نمی دارد و همین طمع کاری او، نخلستانش را به باد می دهد.

از نکات جالب توجه کتاب، استفاده نویسنده از فضاهای فانتزی در نوشتن داستان بوده است. البته در اینجا منظور از فانتزی صرفاً کپی برداری ناقص و درجه چندم از آثار خارجی نیست. بلکه نویسنده با استفاده از فضاهای دینی و ارجاعات درون دینی، سعی کرده است این واقعه را روایت کند. چنانکه در قرآن به فراوانی سخن از ملائک و فرشتگان و اجنه آمده است و نه تنها واقعی بودن آن ها را گوشزد کرده بلکه ویژگی های آن ها را نیز برای مخاطب بیان کرده است. ماجرای فطرس و شفاعت و نجات او علاوه بر جنبه های داستانی از جنبه های محتوایی نیز عظمت و بزرگی پیامبر رحمت و خاندان مطهرش را می رساند.

نکته مهم دیگر، طراحی جلد کتاب است. به علت آن که بهشت وعده داده با چشم ظاهری دیدنی نیست، در طول تاریخ هنرمندان مسلمان سعی فراوان کرده اند تا از طریق قلم خود شمّه ­ای از آن را به مخاطب نشان دهند. آنها با استفاده از تصاویر آبستره و رنگ های خاص مانند فیروزه ای و طلایی، سعی می کرده اند تصویری خلق کنند که نمایشگر بهشت باشد. طراح جلد کتاب نخلستانی از فانوس نیز آگاهانه از این جریان فکری بهره برداری کرده است و تصویر او همانند یک معما در پایان کتاب حل می شود.

«نخلستانی از فانوس»، به قلم سید حسین امیرجهانی در 128 صفحه با قیمت 9000 تومان منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط