loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مستند جنگ به شیوه متوسلیان در «همپای صاعقه»

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : گلعلی بابایی | حسین بهزاد

«همپای صاعقه» کارنامه ای تاریخی و مستند از شکل گیری لشکر 27 محمد رسول الله (ص) و نقش این تیپ را در دو عملیات بزرگ فتح المبین، بیت المقدس و لبنان بیان می کند.

سه‌شنبه 2 مرداد 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، گلعلی بابایی و حسین بهزاد، نویسندگان کتاب «همپای صاعقه» که خود از رزمندگان لشگر بیست و هفتم محمد رسول الله (ص) بوده و هستند بی آنکه خود به روایت ماجرا بپردازند، از زبان و بیان فرماندهان مفقود و شهید تیپ به روایتگری قصه جنگ پرداخته اند.

نویسندگان کتاب در پیشگفتار، کل محتوا را در پنچ محور خلاصه کرده اند:

1- نگاهی گذرا به حوادث و اتفاقات ایران در یک سال اول جنگ تحمیلی

2- تغییر استراتژی دفاعی قوای انقلاب و اتخاذ تاکتیکها و تجدید سازمان رزم مدافعان میهن اسلامی در پایان سال نخست جنگ تحمیلی

3- عملیات کوهستانی تیپ محمد رسول الله (ص) در کردستان

4- چگونگی تشکیل تیپ 27 محمد رسول الله (ص) در بهمن 1360

5- بازنگری تفصیلی عملکرد تیپ 27 از بدو تاسیس، شرکت در عملیات بزرگ فتح المبین و پیکار پیروزمند الی بیت المقدس تا اعزام قوای محمد رسول الله (ص) به سوریه و بازگشت آن به تهران در تابستان سال 1361.

فارغ از وجود مصاحبه و ثبت خاطرات کم تر شنیده شده رزمندگان، متن مکالمات رودروی فرماندهان و خواندن متن مکالمه شهید همت با حاج احمد متوسلیان، متن مذاکرات و تماس های مخابراتی و بیسیم که جذابیت درخوری برای مخاطب رقم زده است. متن روایی و داستانی کتاب و کنار هم قرار گرفتن اسناد در دل حوادث، مخاطب را مشتاقانه به صفحات بعد راهنمایی می کند. «همپای صاعقه» در 14 فصل غیر از موارد پیش گفته اسناد و عکس هایی را هم به ضمیمه خود دارد.

لازم به ذکر است این کتاب در ششمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس (بهمن 1380) به عنوان اثر برگزیده ششمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در رشته پژوهش انتخاب گردید.

حضرت آیت الله خامنه ای پس از مطالعه ویراست دوم این کتاب در سال 1386 در تقریظی که بر این کتاب نوشته اند آن را منبع غنی و ارزشمندی برای استخراج ده ها کتاب در گونه زندگینامه و فیلمنامه دانستند.

ایشان در حاشیه این کتاب آورده است:«این کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می توان ده ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت های حیرت انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتح المبین و بیت المقدس پدید آمده و برترین های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه نمایشگاه بی نظیر هنر های انقلاب اسلامی نشان می دهد. این مردان بزرگی که نام آنها بسی آسان بر زبان و دل غافل ما می گذرد از جنس همان اخوان صفا و فرسان هیجائند که سید شهیدان سلام الله علیه آنها را با عظمت و سوز و مهر مخاطب ساخت و از فقدان آنان غمگین بود. سلام خدا و بندگان برگزیده و فرشتگان و رسولان نثار روح مطهر آنان باد.»

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط