loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«سوسه» آمدن طنزپردازان خراسانی

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : محبوبه قاسمی ایمچه

کتاب «سوسه» مجموعه شعر طنز خراسانی است به کوشش مجید نظافت یزدی که به معرفی شاعران طنز پرداز خراسان رضوی و گزیده آثارشان می پردازد

سه‌شنبه 16 مرداد 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، خراسان از جمله شهر هایی است که از گذشته تا کنون ادیبان و شاعران بزرگی به خود دیده است و مردم این شهر در طول تاریخ از تلمذ اساتید بزرگی بهره برده اند. از باباطاهر و خیام و فردوسی گرفته و شاعران معاصر همچون ملک الشعرا بهار و مهدی اخوان ثالث تا امروز که شاعران از این منطقه به ادبیات معرفی شده اند. خراسان چونان از گذشته مرکز ادب پارسی و شعر فاخر بوده است که ایرج میرزا نیز نمی تواند از آن بگذرد و درباره این خراسان این چنین قلم چرخانده است:

« برادر جان خراسان است این جا
سخن گفتن نه آسان است این جا
خراسان مردم باهوش دارد
خراسانی دو لب، ده گوش دارد »

از طرفی زبان و لهجه شیرین مشهدی شیرینی خاصی دارد که وقتی با این لهجه شیرین مطایبه ای بیان شود بر شیرینی آن می افزاید. به همین دلیل همیشهنظم و نثر طنز در استان خراسان رواج بسیاری داشته و از سوی مخاطبان نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برای شاهد مثال می توان به شعر «بچه محله امام رضایم» که قاسم رفیعا در محضر حضرت آقا با لهجه شیرین خراسانی خواندند اشاره کرد که به صورت تصویری با سرعت بین مردم دست به دست شد و به خوبی مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

با وجود این همه شیرینی در لهجه تا امروز کسی گزیده ای از اشعار طنز خراسان گردآوری نکرده بود که مجید نظافت یزدی از راه رسید و این وظیفه را برعهده گرفت. شاعری که بر خلاف نام خانوادگی اش که یزدی است متولد 1341 در مشهد است و به گفته خود: « همراه با لهجه ای کاملا مشهدی که هیچگاه آن را فراموش نمی کند حتی در صدا یا سیما باشد»

مجید نظافت یزدی در این کتاب تلاش کرده تعدادی از شاعران طنز پرداز معاصر خراسانی را به شعر دوستان وعلاقمندان به طنز منظوم معرفی می کند. او در این کتاب به معرفی فرامرز اکبری، علی باقرزاده، محمدحسین جعفریان، ابراهیم حاج محمدی، محمدحسن حسامی محولاتی، مصطفی حسن زاده، فرشته خدابنده،امیرحسین خوشحال، علی اصغر دلیلی صالح،آمنه دولت آبادی، مجید رحمانی صانع، منیژه رضوان، رضا رفیع، قاسم رفیعا، پرویز روح بخش، علیرضا سپاهی لایین، عباس علی سپاهی یونسی، خسروشاهانی، آرش شفاعی، محمدکاظم کاظمی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، ایمان مرصعی، سید عبدالجواد موسوی، سید عبدالرضا موسوی، سعیده موسوی زاده، مجید نظافت یزدی، ناصر فیض و محمود یاوری زاوه پرداخته است و برخی آثار برگزیده آنها از منظر و زاویه دید خود را همراه با معرفی شاعران در این کتاب گنجانده است.

گردآورنده در مقدمه کتاب «سوسه» حس طنزنویسی طنزپرداز را این با زبانی بدون تکلف و با مثالی شیرین بیان می کند: « آدم ها وقتی از دست خودشان، جامعه شان، مردمشان، و منتخبانشان خسته می شوند (و البته کاری از دستشان برنمی آید) ترجیح می دهند لباس عوض کنند، یعنی از جلدِ آن آدم اتوکشیده با دغدغه های اتوکشیده، غم و غصه ها و شادی و شادمانی های اتوکشیده بیرون بیایند و رخت دیگری به تن کنند. کانّهو آدمْ شلوار جین تنگش را دربیاورد و یکی از آن شلوارهای معروف به «کُردیِ» گله گشاد را بپوشد. آن حسّ راحتی، آن حسّ آزادی بیان و آزادی عمل و آن حسّ هزار و یک آزادی دیگر، که آدم در شلوار کُردی پیدا می کند، مشابهِ همان حسّی است که در طنزنویسی به آدم هنرمند دست می دهد. »

معرفی طنزپردازان در این مجموعه نیز با معرفی دیگر کتابهای گردآوری شده تفاوتی دارد. در این اثر شاعران با زبانی طنز به معرفی خود می پردازند و آثار و اقدامات خود را با همان رندی طنازانه بیان می کنند تا هر چه بیشتر به قول گذشتگان مخاطبان را خوش تر آید. امیر حسین خوشحال نیز با یک مثنوی خود را این چنین معرفی میکند:

آخــرِ خـردادِ سالِ شصت و هفت
صــبح جـمعه مـادرم از حـال رفت
بُرد او را بــهــرِ زایـیدن پدر
مـن بــه دنـیـا آمدم بی دردسر
در دبستان کـارِ مـن تحصیل بود
و صـف نـانوایــی و زنـبیــل بود
وقتی از سـن ِّ دبستان رد شدم
با فضای عــلم و دانـش بـد شدم
بس کـه می کردم کلاسم را دودر
ناظمــم می گفت: گم شو کرّه خر !
در دبیرستــان کـمی آدم شدم
دفعتاً نـه، کم کمک آدم شدم
تازه فهمیدم بـلوغ و جوش چیست
معنــی بوسیدن و آغوش چیست
یــاد دارم اول هـشـتادوســه
شعرکی گفـتـم ز وصف مدرسه
گـرچه شعـرم انـدکی معیوب بود
از بـرای کـار اول خوب بود
در فـنون شــعر چـون ماهر شدم!
ناگهــان دیـدم شــبـی شاعر شدم
مهـرماه سـیصدوهشتادوشش
بعد کـلـّی جـنگ و ایضاً کشمکش
وارد آمـوزش عـالـی شدم
آشنا با خانـة خـالی شدم !
هـمچنــان درگـیر تحصیلم شدید
می سـرایم شـعر جــز شعر سپید
می سرایم صبح و شب یا ظهر و عصر
مابقــیِ قصــه را گــویم به نثر:
کارم را به صورت رسمی و پیوسته با ماهنامة طنز و کاریکاتور بچه مشد شروع کردم. کتاب اولم نیز کتابی طنز بود با نام »البدیع الجدید فی الهزاران اشعار المفید ! » و کتاب دومم مجموعه غزل هایم بود با نام «مرگ را حس می کنم این روزها». در حال حاضر، کتاب شــعری آمــادة چاپ دارم بـه نام « ماتِ رُخت شدم» .

کتاب «قم پز» گزیده شعر طنز استان قم که در جلساتی با همین نام در حوزه هنری استان قم برگزار می شود، «سنگ پای قزوین» گزیده اشعار طنز استان قزوین و «قندچین» گزیده ای از اشعار طنز شاعران یزدی نیز از دیگر کتاب های گردآوری شده طنز استان ها است که توسط انتشارات سوره مهر تا امروز منتشر شده اند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط