loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ هند و ایران با استناد به «جوامع الحکایات» نوشته شد

ترجمه فارسی کتاب «تاریخ نگاری هند و ایران: تا قرن 14» به قلم پرفسور اقتدار حسین صدیقی از سوی انتشارات پراسماس بوک دهلی منتشر شد.

شنبه 27 مرداد 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری فارس؛ ترجمه فارسی کتاب «تاریخ نگاری هند و ایران: تا قرن 14» به قلم پرفسور اقتدار حسین صدیقی از سوی انتشارات پراسماس بوک دهلی منتشر شد.

بر اساس این گزارش، این کتاب، خاستگاه و رشد تاریخ نگاری هندی ـ فارس را با تأکید بر سهم هند در میراث ادبی جهان فارسی، مورد بحث و بررسی قرار داده و همچنین تغییرات مهم در طول گردآوری متون تاریخی در هند را نیز ارزیابی نموده است.

این کتاب با استناد به «جوامع الحکایات و لوامع الروایات: عوفی» به بحث روش های تاریخ نگاری مورخان هند و ایرانی به ویژه تحولات اجتماعی و سیاسی در جهان اسلام پرداخته است. اثر پیشرو همچنین به بررسی «فتوح السلاطین عصامی» که تاریخ سلاطین قرن یازدهم الی چهاردهم را ثبت و ضبط کرده و برای جزئیات تحولات سیاسی و اجتماعی جنوب هند، پس از انضمام آن به سلطنت دهلی بسیار حایز اهمیت است، پرداخته است.

علاوه بر معرفی برخی از آثار ناشناخته ضیا الدین برنی، نویسنده همچنین روی دو اثر معروف تاریخ فیروز شاهی و رساله فتاوای جهان گیری نیز تمرکز و توجه ویژه ای داشته است. مولف معتقد است تاریخ نگاری هندوستان تا قرن چهاردهم کاری پیشگامانه است.

مولف سعی کرده تا زمینه های اجتماعی و ایده های مذهبی و سیاسی هر یک از نویسندگان موجود در این کتاب را مورد ارزیابی قرار دهد و اغلب آثار و روایات معاصری که طی چند سال اخیر در کشورهای همسایه تولید شده تحلیل کند. هدف از گردآوری و تالیف این اثر، پرکردن شکاف مهم در عرصه تاریخ نگاری دوره میانه هند و ایرانی و بررسی تاریخ نگارش تاریخ توسط مهاجران و دانش پژوهان هندی است.

برخی از فصول این اثر به شرح ذیل است: پیشگفتار، تاریخ نگاری عربی و تاثیر آن بر نویسندگان فارسی، سبک سازان هندی، چاچ نامه و اهمیت آن، رویکرد حسن نظامی به تاریخ نگاری، ارزش «جوامع الحکایات و لوامع الروایات، عوفی»، تاریخ نگاری در قالب طبقات، آثار تاریخی امیر خسرو، تاریخ حکومت مسلمانان از فتوح السلاطین عصامی، ضیا الدین برنی : یک تاریخ دان متفکر، تاریخ دانان پس از زمان ضیا الدین برنی و...

پروفسور اقتدار حسین صدیقی رئیس بخش تاریخ دانشگاه اسلامی علیگره و مشاور مرکز مطالعات پیشرفته تاریخ این دانشگاه است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط