loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی متفاوت به زندگی آخرین شاه ایران در رمان «شاه بی شین»

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : محمدکاظم مزینانی

رمان «شاه بی شین» نگاهی است کاملا متفاوت و با زاویه دیدی خاص از زندگی پر فراز و نشیب آخرین شاه ایران به قلم روان محمد کاظم مزینانی

یکشنبه 4 شهریور 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، از زمان انقلاب اسلامی تا کنون آثار هنری زیادی در قالب های گوناگون با موضوع این حادثه بزرگ تاریخی تولید شده است اما پرداختن به موضوع انقلاب اسلامی از نگاه شاه پهلوی که در راس قدرت قرار داشته است موضوع جالبی است که باعث جذب مخاطب و کشاندن او تا آخر داستان می شود. محمد کاظم مزینانی با همین ایده ابتکاری خود به سراغ زندگی پر فراز و نشیب محمدرضا پهلوی رفته و با نگاهی موشکافانه و از کودکی تا لحظه مرگش را به رشته تحریر در آورده است. این رمان به خوبی توانسته از فضای شعارزدگی فاصله بگیرد و کاملا بی طرفانه به تحلیل زندگی شخصی شاه مخلوع و حوادث و اتفاقات پیرامون آن بپردازد.

نویسنده در این رمان تلاش کرده با نگاهی دقیق نمایی روشن از زندگی آخرین شاه پهلوی را برای مخاطب به تصویر بکشد به همین خاطر مزینانی به گفته خود بارها و بارها در مجموعه کاخ سعدآبادی حاضر شده و ساعتها در مخیط اطراف قدم زده و به محیط اطراف رخداد های این کاخ تاریخی فکر کرده است. مزینانی در این رمان همچنین به نگاه خاص شاه به زن، جامعه، اطرافیان در قالب یک داستان تاریخی پرداخته تا هم بتواند به خوبی مخاطب را با تفکرات و نگاه شاه آشنا کند و هم بتواند در کنار آن بخشی از تاریخ معاصر ایران را در اختیار آنها قرار دهد.

اگر بخواهیم توضیح مختصری از این کتاب بدهیم باید گفت، « رمان «شاه بی شین» اثری است که بر اساس زندگی محمدرضا شاه پهلوی نگاشته شده است . داستان این کتاب از بیماری شاه آغاز و سپس با نگاهی به گذشته از کودکی تا لحظه مرگ محمدرضا پهلوی را روایت می کند .

این رمان در 20 فصل نوشته شده‏ و در واقع روایتگر لحظات آخر زندگی مردی است که در نظر همگان از همه مواهب زندگی مادی برخوردار بوده، اما وقتی با مرگ تنها می شود درمی یابیم که این مواهب چندان چیز دندان گیری هم نبوده است. »

روایت غالب در رمان «شاه بی شین» روایت دوم شخص است که فضای گستردهای از رمان را از آن خود کرده و به بازگویی زندگی شاهنشاه ایران می پردازد. این کتاب روایت گر روزی است که پدر با چکمه های خود پا به خانه می گذارد و خبر شاه شدن خود را می دهد تا روزی که این شاه از سر آوارگی از کشوری به کشور دیگر پناهنده می شود... این روایت که به مانند همزادی برای شاه، او و اطرافیانش را دنبال می کند صرفا در دست شاه باقی نمی ماند و همسرش‏ فرح نیز بخش اندکی از بازگویی این تاریخ را عهده دار می شود؛ از روزهای فقر و فلاکت در پاریس تا مبدل شدن به زن اول دربار و شرکت در امور فرهنگی و...

در کنار این روایت اصلی، روایت دیگری وجود دارد که به توصیف خانواده های تهیدست در یکی از روستاهای دامغان می پردازد؛ خانوادهای کوچک در یک محیط روستایی و به دور از هیاهوی پایتخت و فضای شهری. این روایت که در تضاد با روایت اول قرار دارد تلاش می کند فاصله میان دربار پادشاه و مردم جامعه، افزایش نارضایتی و اعتراض و در ادامه انقلاب مردم ایران را به نمایش بگذارد.

محمدکاظم مزینانی برای تنوع بخشیدن به اثر خود، این زندگی به ظاهر پر طمطراق، اما کسالت آور را از زاویه دیدهای مختلف روایت کرده تا فصل های مختلف رمان برای خواننده جذابیت لازم را داشته باشد. روایت رمان به شکل خطی نیست و بارها در طول روایت، شکست زمان در حوادث داستان اتفاق می افتد. به غیر از زندگی شاه و اطرافیانش، نویسنده شخصیت های داستانی دیگری را هم وارد دنیای قصه کرده تا ابعاد خیال انگیز ماجرا به حاشیه رانده نشود. او با این شیوه نگارشی به استقلال شخصیت های داستان خود تاکید دارد و نمی خواهد راوی فقط ماجراهایی تاریخی را روایت کند...

رمان "شاه بی سین" سال 1386، در نخستین جشنواره داستان انقلاب، جزو آثار برگزیده معرفی شده است. محمد کاظم مزینانی پس از کتاب «شاه بی شین» همچنین رمان «آه با شن» را نیز به نگارش کرد که این کتاب موفق شد جایزه سال جلال آل احمد و جایزه قلم زرین را دریافت کند.

« محمد کاظم مزینانی نویسنده کتاب و شاعر، متولد سال ۱۳۴۲ در شهر دامغان و فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی است. او از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۴ در روزنامه های کیهان و همشهری فعالیت روزنامه نگاری داشته که این فعالیت ها تا به امروز هم به صورت پراکنده در نشریات ادبی تداوم داشته است . در بخش تالیف کتاب به غیر از این دو رمان تاریخی اغلب آثار او در حوزه شعر کودک و نوجوان بوده که تعداد آنها به بیش از ۲۰ عنوان می رسد. »

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط