loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مقدمه زنده یاد مهرداد اوستا بر مجموعه «شعر در غبار خویش»

انتشارات مرتبط : سوره مهر

کتاب «در غبار خویش» گزیده اشعار استاد عبدالله صالحی سمنانی با مقدمه زنده یاد مهرداد اوستا به اهتمام دکتر حسن یعقوبی منتشر شد.

دوشنبه 12 شهریور 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، کتاب «در غبار خویش» ، گزیده ای است از اشعار استاد صالحی از دفتر سرود ناتمام و اشعار منتشرشده او در مجلات و مطبوعات آن روزگار که در دو قسمت تدوین شده است؛ بخش نخست، شامل غزل های صالحی است و بخش دوم، دیگر سروده ها ازجمله قصیده ها و مثنوی های وی را در برمی گیرد.

در فرازی از مقدمه استاد مهرداد اوستا بر مجموعۀ سرود ناتمام می خوانیم: «همه کس می دانند که استاد صالحی را چه مشربی است، مشربی وسیع تر از ملک سلیمان، که خانه اش خانقاه اهل دل است و مریدان ارادتمند. و از دیرباز، مجلس انس استاد، محل برخاست و نشست استادان بزرگ دانش بوده و ادب.

استاد صالحی، خلاف بسیاری از شاعران زمانه که از بس ناچیزی کس را به کس نمی شمارند، پیوسته نخستین منتقد سخن خویش بوده است. بارها از او خواسته ایم که شعری بخوانند و پس از التماس بسیار، چون شعر خوانده می آمد و مجلسیان سرمست کلام استاد می آمدند، خود به عیب گیری از سخن خویش برآمده است. تواضع او نه از آن گونه تواضع هاست که در پشت آن تکبّری خوفناک پنهان باشد یا شیوۀ شاعرانی که می خواهند شعری را که ساخته اند با آفرین و تحسین همگان روی درروی افتد و یا شنوندگان خویش را چندان از بینش سخن دانی به دور می بینند که شعر خود را نمی خواهند که بر سرجمع بخوانند، بل آن تواضع است که صرفاً از مشرب نامحدود استاد سرچشمه می گیرد.»

در غزلی از این دفتر شعری آمده است:

چه حاصل دیگر از این جان که آن آرامِ جان گم شد

مپرس از حال زار دل که دل با دل‏ستان گم شد

من و در انتظارِ مردن و از مردمان دوری

که راه زندگانی از گزند زندگان گم شد

بگو صیاد را زحمت مبر از بهر صید ما

که از پرواز واماندیم و راه آشیان گم شد

شده گم شور مستی و نشاط و آرزوهایم

چو گل‏های گلستانی که در فصل خزان گم شد

به امید وفایش رنج‏ها بردیم،‏ در آخر

اثرها از جفایش مانده و خود از میان گم شد

سیه شد روزگار من ز بی‏مهری ]و[ قهر او

سیه گردد جهان آری چو مهر از آسمان گم شد

چه می‏گویم، چه می‏پویم، کجا یابم نشان از او؟

در این وادی که صدها ساربان با کاروان گم شد

ز اشکم خاک تن گِل شد،‏ خراب از سیل غم دل شد

فغان از سینه‏ام برخاست اما راه آن گم شد

پیِ آزردنم بود، ار نشانی جست کس از من

چه بهتر شد که ما را «صالحی» نام و نشان گم شد

گفتنی است کتاب «در غبار خویش» در ۲۱۲ صفحه، قطع رقعی و شمارگان ۱۲۵۰ نسخه و با قیمت ۱۷ هزار تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط