loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آشنایی با ناصرخسرو در گزیده آثار

«گزیده آثار ناصرخسرو» که به کوشش اسدالله بقایی نائینی گردآوری شده، در زادروز حکیم، شاعر و فیلسوف بزرگ کشورمان به علاقه مندان کتاب معرفی می شود.

دوشنبه 12 شهریور 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، بقایی درباره این اثر گفت: در طرحی که برای متون کهن فارسی پیش بینی شده، گزیده آثار 120 نفر از شاعران برجسته کشورمان در نظر گرفته شده است که تا کنون پنج اثر از آثار این بزرگان (شاهنامة فردوسی، دیوان سعدی، آثار مولانا، آثار عطار و خمسة نظامی) به زیور طبع آراسته شده است.

این محقق ادبی افزود: به علت تکثر و حجم زیاد آثار شاعران کهن پارسی، فرصت مطالعه این آثار کمتر برای جوانان پیش می آید که به نظر من تنها راهی که بین جوانان امروز و متون کهن می تواند ارتباط برقرار کند، مناسب سازی و تلخیص آثار این بزرگان است.

بقائی همچنین درباره گزیده آثار ناصرخسرو گفت: این گزیده شامل دیوان اشعار، سفرنامه حج و برخی دیگر از کتاب های دینی و فلسفی وی است. سفرنامة ناصرخسرو، شاهکار ادبی این حکیم بزرگ است که کمتر بدان توجه شده است. ناصرخسرو هفت سال از عمر گران بهای خود را به سفر، تحقیق و نوشتن سفرنامه خود از بلخ تا کعبه صرف نموده است.

وی ادامه داد: در سفرنامه حج آل احمد بیشتر روزشمار حج مد نظر است و تنها در صفحات پایانی آن مطالب و جذبه های معنوی سفر درباره «خسی در میقات» به چشم می خورد، یا در سفرنامه شریعتی وی بیشتر به حالت معنوی حج پرداخته است.

بقائی اضافه کرد: سفرنامه واقعی باید دارای مشاهدات میدانی،کتابخانه ای و مصاحبه ای باشد که در سفرنامه ناصرخسرو به تمامی این موارد پرداخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: با گزیده آثار ناصرخسرو در واقع خواسته ام گَرد ملال را از گنجینه معنوی آثار این شاعر بزرگ بزدایم.

این پژوهشگر ادبی همچنین درباره شخصیت ادبی این شاعر بزرگ گفت: «درخت تو گر بار دانش بگیرد / به زیر آوری چرخ نیلوفری را»... ناصرخسرو هزاران سال پیش دانش گرفتن آدمی در دنیای امروز و به زیر کشیدن چرخ نیلوفری علم و دانش توسط بشر امروزی را به درستی پیش بینی کرده بود و راه متعالی بشر دانسته که این تنها نمونه ای از اشعار زیبای ناصرخسرو است.

در قسمتی از کتاب اینگونه آمده است: (...شبی در خواب دیدم که یکی مرا گفتی«...چند خواهی خوردن از این شراب که خرد از مردم زایل کند. اگر بهوش باشی بهتر.» من جواب گفتم که «حکما جز این چیزی نتوانستند ساخت که اندوه دنیا کم کند.» جواب دادی: «در بیخودی و بیهو شی راحتی نباشد، حکیم نتوان گفت کسی را که مردم را به بیهوشی رهنمون باشد، بلکه چیزی باید طلبید که خرد و هوش را بیفزاید.» گفتم که «من این از کجا آرم؟» گفت :« جوینده یابنده باشد.» و پس سوی قبله اشارت کرد و دیگر سخن نگفت.

چون من از خواب بیدار شدم آن حال تمام بر یاد بود بر من کار کرد. با خود گفتم که «از خواب دوشین بیدار شدم. اکنون باید که از خواب چهل ساله نیز بیدار شوم.»

...سرو تن بشستم و به مسجد جامع شدم و نماز کردم و یاری خواستم از باری، تبارک و تعالی، به گزاردن آنچه بر من واجب است و دست باز داشتن از منهیات و ناشایست چنان که حق، سبحانه و تعالی، فرموده است.

...پس به مرو رفتم و از آن شغل، که به عهده من بود، معاف خواستم و گفتم که مرا عزم قبله است.)

«گزیده آثار ناصرخسرو» در 123 صفحه و با بهای هفت هزار تومان توسط سوره مهر در اختیار علاقه مندان کتاب قرار گرفته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط