loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقد و بررسی «زنی با کفش های مردانه» با حضور سرشار برگزار شد

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : محمدعلی گودینی

کارگاه نقد و بررسی کتاب «زنی با کفش های مردانه» اثر محمدعلی گودینی با حضور محمدرضا سرشار، نویسنده اثر و جمعی از علاقه مندان در حوزه هنری برگزار شد.

چهارشنبه 14 شهریور 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، محمدرضا سرشار درباره این اثر گفت: این داستان بر مبنای ساختار خاطره نوشته شده است. باید در نقد ابتدا به سراغ ۶ عنصر تشکیل دهنده و اصلی برویم و ببینیم کدام عنصر از همه برجسته تر و مهم تر است، در اینجا شخص اول داستان خود کارخانه است. متاسفانه همه چیز محدود به کارخانه شده و ما در طول داستان، تنها سرگذشت این کارخانه را می خوانیم. تنها دو یا سه جا از فضای کارخانه خارج می شویم که آن هم بسیار خوب و حرفه ای پرداخته شده اما با پیکره داستان ارتباط مطلوبی ندارد.

وی افزود: این رمان اگر داستان کوتاه بود بهتر بود، اما در داستان به این بلندی نیاز است که تعلیق آن بیشتر باشد. تنها یک تعلیق در این داستان وجود داشت که آن هم به خوبی در متن اصلی و جریان کل قرار نداشت. نام اثر زیبا است اما هیچ ارتباطی با داستان ندارد و عملا اسم مناسبی برای این کتاب نیست.

سرشار تاکید کرد: در داستان به رخدادهای بزرگ تاریخی که از سال ۵۶ آغاز می شود و تا ۷۱ ادامه دارد، اشاره نشده است. رحلت حضرت امام، آزادی خرمشهر، فرار شاه از ایران و ... اصلا در کتاب اشاره نشده است. کتاب بسیار سیاه و تلخ است. داستان این کتاب تماما دشواری و سختی است و نتیجه گیری هایی می کند که اصلا به تفکرات نویسنده نزدیک نیست. در پایان هم تلاش شده است تا کمی از حجم سیاهی کم شود اما موفقیت مطلوبی حاصل نشده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از افراد حاضر مبنی بر اینکه داستان یک رئال است و باید واقعیت بیان شود گفت: حرف شما از رئالیسم، رئالیسم غربی است که باید همه چیز همان طور که هست بیان شود؛ حتی بسیار تلخ. اما در اسلام و در رئالیسم اسلامی باید ایدئال ها و اهداف بیان شود تا حال امروز را تغییر دهد. باید به نوعی واقعیت را گفت که تغییر دهنده به سمت خوبی و رشد و تعالی باشد. بیان تلخی دردی از دردها دوا نمی کند بلکه باید راه چاره و البته فضای مطلوب را ترسیم کرد.

محمدعلی گودینی، نویسنده کتاب «زنی با کفش های مردانه»، نیز ضمن تشکر از برگزاری این کارگاه، گفت: این کتاب نزدیک به ۶ بار در جلسات مخلتف نقد شده است. در برخی جلسات حرف های منطقی و استدلال های درستی مطرح شده است، اما گاه منتقدین با سوگیری و نوعی برداشت غلط موضع گیری می کنند.

وی افزود: این داستان واقعی است و سعی شده که همان طور که اتفاقات رخ داده پیاده سازی شود. فضا به سمت گزارش است و از تحلیل و تخیل فاصله دارد. بسیاری از نقدها و نظرات دوستان را قبول دارم اما خوشحالم که اثرم توسط دوستان و حاضران به طور کامل خوانده شد و یک نقد همه جانبه گرا صورت گرفت.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط