loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی مقتل «مُثیر الأحزان» کتابی درباره فضائل و مصائب اهل بیت(ع)

کتاب «مُثیر الأحزان و مُنیر سُبُل الأشجان» درباره تاریخ زندگی و شهادت امام حسین علیه السلام و بیان واقعه عاشوراست که توسط نجم الدین جعفر بن ابی ابراهیم، معروف به «ابن نما حلی» تألیف شده است.

پنجشنبه 22 شهریور 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری تسنیم، از جمله مهم ترین ضروریات و ابزارهای مادحین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آشنایی با مقاتل است. این منابع هرچند از لحاظ حدیثی حائز اعتبار کامل نیستند، اما با این حال مطمئناً نسبت به "زبان حال" و نقل های غیر مستند و غیر معتبر ارجحیت دارند. با وجود کتب متعددی که در مقتل نگاری وجود دارد، متأسفانه گاه شاهدیم در هیئات مذهبی و یا منابر مطالبی نقل می شود که هیچ گونه استناد تاریخی ندارد، و یا سخنانی به معصوم (ع) نسبت داده می شود که هیچ گاه امام(ع) آن جمله را بیان نفرموده اند.

کتاب «مُثیر الأحزان و مُنیر سُبُل الأشجان» درباره تاریخ زندگی و شهادت امام حسین علیه السلام و بیان واقعه عاشوراست که توسط نجم الدین جعفر بن ابی ابراهیم، معروف به «ابن نما حلی» تألیف شده است. وی در سال 567 هجری در شهر زیبای حله، از شهرهای عراق که در کنار رود فرات واقع شده، در یکی از بارزترین خاندان‏های قرن ششم هجری به دنیا آمد.پدر او، محمد بن جعفر بن هبة الله،( متوفای 636) از علمای بزرگوار آن دیار بود. او از مشایخ محقق حلی است.

علامه حلی که آوازه ‏ اش تمام دنیا را گرفته و آثار گرانبهایش در تمام ممالک اسلامی یافت می ‏ شود، یکی از شاگردان «ابن نما» است. از وی که نزدیک به 80 سال در مرکز علم و دانش می ‏زیسته، تنها سه اثر به دست ما رسیده که عبارت از 1- مثیر الأحزان، 2- أخذ الثار فی أحوال المختار 3- ذوب النضار فی شرح أخذ الثار، معروف به شرح الثار است. این کتاب در پایان جلد 45 بحار الأنوار از صفحه 346 به بعد به طور کامل آمده است. ابن نما در سن 78 سالگی در سال 645 ه.ق به رحمت حق شتافت.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط