loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«اخگر گداخته حکومت» منتشر شد

«اخگر گداخته حکومت» نوشته علی طاهرالحمود با ترجمه سیدحسین مرکبی توسط نشر آرما منتشر شد. مهم ترین دغدغه نویسنده در این کتاب تحلیل جامعه شناختی چالش شیعیان پس از دستیابی به حکومت در عراق است.

یکشنبه 1 مهر 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری مهر، سیدحسین مرکبی مترجم کتاب «اخگر گداخته حکومت» گفت: شیعیان عراق در طول تاریخ این کشور همیشه در اپوزیسیون بوده و هیچ جایی در اداره حکومت نداشتند. از سال ۲۰۰۳ یعنی از سال سقوط صدام به بعد جایگاه آنها عوض شد و چون از نظر جمعیتی در اکثریت بودند اداره حکومت را در دست گرفتند. کتاب «اخگر گداخته حکومت» با نگاهی جامعه شناختی به تحلیل تجربه دولت سازی شیعیان پس از صدام می پردازد.

وی افزود: علی طاهر الحمود، از دوران کودکی در قم زندگی کرده و تحصیلات حوزوی هم دارد. در حوزه آکادمیک نیز او دکترای جامعه شناسی دارد و اکنون استاد جامعه شناسی دانشگاه بغداد است. کتاب با عنوان اصلی «جمرة الحکم: شیعة العراق و مخاضات بناء الدولة و الأمة بعد ۲۰۰۳» توسط دانشگاه بغداد با همکاری یونسکو منتشر شده است.

مرکبی ادامه داد: کتاب سه بخش اصلی دارد. بخش های اول و دوم در اصل ادبیات تحقیق نویسنده است. نویسنده ابتدا به شکل گیری تشیع در عراق پرداخته و تاریخ خوبی را از آن بیان می کند. در بخش دیگری به نظریه های دولت در علوم سیاسی مدرن مانند نظریات کانت، هگل، دورکیم، هابرماس و… همچنین نظریه های دولت در فقه سیاسی شیعه و اندیشه های کسانی چون میرزای نائینی، محقق کرکی، آیت الله العظمی سیستانی و امام خمینی (ره) می پردازد. در ادامه نیز تحلیل در دست گرفتن حکومت و شیوه های حکومتداری شیعیان را تحلیل می کند.

این مترجم همچنین درباره نگاه و تحلیل نویسنده کتاب درباره حکومت شیعیان در عراق، گفت: به باور علی طاهر الحمود شیعه قرن ها در عراق و دیگر کشورها مخالف سیاسی حکومت بود و به همین ترتیب در نگاه کلی آنها به جهان و حکومت یک دیدگاه اعتراضی وجود دارد. به باور او شیعه سه رکن اساطیری در حکومت دارد. نخست امیرالمومنین (ع) که حکومتش ناتمام ماند. دوم حضرت سیدالشهدا که قیام او در مقابل ظلم و فساد باعث شد تا حکام جائر دیگر از حضور شیعیان در حکومت جلوگیری کنند و شیعه از دستیابی به حکومت ناامید شود. از قیام حضرت امام حسین (ع) به بعد رفتار شیعیان با حکومت یک رفتاراپوزیسیونی و مخالف بوده است.

مرکبی درباره رکن سوم تفکر شیعه نیز اشاره کرد: در نهایت حضرت ولیعصر(عج) که اعتراض ابدی به حکومت ها را باعث شد. بر این اساس شیعه در هر حکومتی در اقلیت سیاسی قرار داشت و مبارز بود، با این اوصاف اما به ناگهان در اقتضائات حاکمیتی در عراق قرار می گیرد. مهم ترین دغدغه دکتر علی طاهر الحمود تحلیل جامعه شناختی چالش شیعیان در تغییر جای حاکم با گروه مخالف پس از دستیابی ناگهانی به حکومت در عراق است.

مترجم کتاب «اخگر گداخته حکومت» درباره بخش سوم این کتاب نیز این گونه توضیح داد: نویسنده در این بخش با سه گروه سیاستمداران، متفکران دانشگاهی و روشنفکران و همچنین مراجع و علمای حوزه علمیه نجف گفت وگو کرده و چنین سوالاتی را پرسیده است: «شیعیان عراق چه کسانی هستند؟»، «کارویژه های نظری شیعه در حکومت سازی و ملت سازی چیست؟»، «شیعیان عراق با تناقضات عقایدشان نسبت به اقتضائات حکومت پس از سال ۲۰۰۳م و سقوط صدام چه می کنند؟»، «نقاط پیوست و گسست شیعیان با دیگری های مذهبی و نژادی کدام اند؟»، «نتیجه مشارکت شیعیان در حکومت سازی در عراق پس از سال ۲۰۰۳م چه بوده است؟» و «نظرشان درباره به قدرت رسیدن یکی از اهل سنت در ساختار سیاسی فعلی چیست؟». او ابتدا جواب ها را در جدولی آورده و در ادامه به بسط و تحلیل آنها نشسته است.

مرکبی همچنین درباره افرادی که علی طاهر الحمود با آنها به گفت وگو پرداخته، گفت: از میان سیاستمداران با حیدر العبادی، نوری المالکی، ایاد علاوی، همام حمودی و… از میان دانشگاهی ها و روشنفکران شیعی با عبدالجبار رفاعی، سامی شاتی، حیدر سعید و… و از میان علما و روحانیون نیز با اندیشمندانی چون آیت الله محمداسحاق فیاض، حجت الاسلام سیدجواد خوئی ــ نوه آیت الله خوئی مشهور ــ آیت الله بشیر نجفی، حجت الاسلام محمد یعقوبی و… از جمله کسانی هستند که نویسنده با آنها به گفت وگو پرداخته است.

وی در پایان گفت: نویسنده کتاب نگاه آکادمیک خوبی به مساله دولتسازی شیعیان در عراق و نگاه سیاسی آنها دارد. همچنین به دلیل سال ها حضور و زندگی او در ایران نگاه به اندیشه های شیعی نیز عالی است. امیدوارم که این کتاب در محافل علمی ایران نیز جای خود را باز کند.

نشر آرما «اخگر گداخته حکومت: تجربه دولت سازی شیعیان در عراق پسا صدام» نوشته علی طاهر الحمود و ترجمه سید حسین مرکبی را با شمارگان هزار نسخه، ۴۳۰ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان منتشر کرده است.

سید حسین مرکبی از دانش آموختگان حوزه است و هم اکنون در دانشگاه علامه طباطبایی به تحصیل در رشته زبان آلمانی اشتغال دارد. ترجمه های منتشر شده او از متون معاصر عربی صورت گرفته اند.

از جمله کتاب های منتشر شده با ترجمه مرکبی می توان به «امام مهدی(عج) و اخبار غیب» و «لبیک یا حسین» هر دو ترجمه گفتارهای عاشورایی سیدحسن نصرالله اشاره کرد. «لبنان زدگی: سفرنامه لبنان» هم تنها کتاب تالیفی منتشر شده مرکبی است.

این مترجم همچنین ترجمه کتاب «امام اهل بیت؛ مرزبانان حریم اسلام» شهید آیت الله محمد باقر صدر را نیز در نوبت نشر دارد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط