loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مشترکات فرهنگی ایران و هند در یک کتاب

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : حسن بلخاری قهی

دکتر حسن بلخاری در کتاب «حکمت هنر هند» کوشیده به اشتراکات فرهنگی دو کشور هند و ایران در سه حوزه حکمت و اندیشه، حکمت هنر و زیبایی شناسی، و در نهایت ارتباطات گسترده هنر و معماری ایران و هند بپردازد.

پنجشنبه 19 مهر 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، این کتاب، که برآمده از مجموعه مطالعات دکتر حسن بلخاری در سه حوزه حکمت و اندیشه، حکمت هنر و زیبایی شناسی، و در نهایت ارتباطات گسترده هنر و معماری ایران و هند است، به تبیین عمیق ترین ارتباطات فرهنگی و تمدنی میان دو فرهنگ عظیم ایرانی و هندی پرداخته است.

از آنجا که هند حامل شرقی ترین و در عین حال گسترده ترین حوزه جغرافیایی فرهنگ شرقی است. و همچنین رد ّپای بسیاری از بنیادی ترین اصول حکمی هند، چون دهیانه، رد ّپای عمیق بودا و تعالیمش را می توان در خاور دور یافت (که در چین به چَن و در ژاپن به ذِن تبدیل شد) نویسنده تلاش کرده ارتباط بین ایران و هند را مورد بررسی و پژوهش قرار دهد.

«حکمت هنر هند» از بخش های: نقطه تلاقی دو فرهنگ ایران و هند، اسلام و هندوئیزم، سادرشیا و میمزیس، تخیل هنری هند، طبل شیوا ( صور اسرافیل) ، معبد هندو، ساخت معبد هندو ، نلوفر ایرانی و نیلوفر بودایی، تجلی لوتوس در آیین هنر ایران و هند و هنر در آیینه اساطیر تشکیل شده است که در سه بخش حکمت و اندیشه، حکمت هنر و زیبایی شناسی و حکمت هنر و معماری گنجانده شده اند.

دکتر بلخاری در مقدمه این کتاب درباره اهمیت نگارش این کتاب چنین گفته است: " فرهنگ و تمدن شرقی یکی از حوزه های تمدنیِ تأثیرگذار و کهن و به تعبیر برخی تاریخ نگاران، گاهواره تمدن جهانی بوده است؛ فرهنگی که مستند به نظریه های گوناگون، حوزه های جغرافیایی و فکری مختلفی را در بر می گیرد. اما آنچه مسلم است، وجود مؤلفه های مشترک و شباهت های انکارناپذیر میان شیوه های تفکر در ملل موجود در این حوزه هاست که سبب می شود آن ها را تحت عنوان «فرهنگ و تمدن شرقی» گرد آوریم.

از جمله طرق اصلی و اساسی شناخت این فرهنگ و تمدن، بررسی هنر و زیبایی شناسی خاص آن از زاوی حکمت شرقی و به ویژه اوپانیشادی است که البته از جهات گوناگون برای ما اهمیت و ضرورت دارد. از جمله اینکه فرهنگ و تمدن ایرانی، در برخی مبانی، به قدری با این فرهنگ ها شباهت و نزدیکی دارد که تاریخ نگاران و اندیشمندان آن را در عداد فرهنگ های شرقی به شمار آورده اند؛ در نتیجه، بررسی هنر این حوزه ها کمک درخور توجهی به شناخت ژرف تر هنر و زیبایی شناسی ایرانی می کند و تعاملات و اشتراکات آن با هنر سایر مناطق را آشکارتر خواهد ساخت. "

لازم به ذکر است چاپ اول کتاب « حکمت هنر هند» در سال 1395 با تیراژ 2500 نسخه و در 256 صفحه با طرح جلدی از مصطفی گودرزی به انتشار رسیده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط