loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

داستانی با تم فرهنگ ایرانی برای نوجوانان به قلم بهناز ضرابی زاده

انتشارات مرتبط : سوره مهر

(مرغ شل) یک داستان بلند با مایه های طنز به قلم «بهناز ضرابی زاده» به گروه سنی نوجوان معرفی می شود.

سه‌شنبه 24 مهر 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، «مرغ شل» داستانی ساده و ملموس دارد. لحن طنز کتاب در روابط همه آدم های قصه جاری است و تناسب دیالوگ با شخصیت های قصه و استفاده از طنزهای روز اجتماعی خواندن آن را برای بزرگسالان نیز جذاب می کند. تصویر نویسنده از یک خانواده سنتی، هم به هیچ وجه تصویری فانتزی و شعارگونه نیست. جز این ها باید از تصویرهای رضا مکتبی نیز یاد کرد که درک کامل تری از شخصیت ها و فضای داستان ارائه می کند.

داستان این کتاب درباره یک خانواده با سه بچه است. پدر خانواده با گرفتن وام، ماشینی می خرد و مادر خانواده اصرار می کند که به میمنت آن، حیوانی قربانی کنند. پدر چون پول ندارد تصمیم می گیرد برای این کار خروسی بخرد اما به اشتباه مرغی شل خریداری می کند و همین موضوع حوادث بامزه ای را به وجود می آورد.

این داستان در خانواده ای کاملاً معمولی و سنتی اتفاق می افتد که با فضایی ایرانی و با حال و هوای فرهنگ ایرانی عجین است.

در قسمتی از داستان اینگونه آمده است: (مرغ یکی دو قدم بر می دارد؛ امّا تعادلش به هم می خورد و به زمین می افتد. حجّت دست بردار نیست. پوست خیار را جلو مرغ می گیرد و صدایش را نازک می کند: «بی... یو... بی یو...»

مرغ، دو سه قدم جلو می آید. پای راستش را نمی تواند روی زمین بگذارد. آن را بین زمین و آسمان نگه می دارد. مرغ می لنگد. نفس حجّت بالا نمی آید. می گوید: «اُهو... شَل است. می لنگد! ببین مرغه چلاق است!»

حجّت بلند می شود و می ایستد. انگار کشف بزرگی کرده است. داد می زند: «به جان خودم، شَل است».

می پرم و گوشه ی پیراهنش را می چسبم و با صدای خفه ای می گویم: «چه خبر است؟ شل است که شل است. می خواهی جنگ راه بیندازی.»

بعد، با چشم و ابرو اشاره می کنم به اتاق و با صدای خفه می گویم: «صدایش را در نیاور. همین طوری هم مامان گیر داده، نمی گذارد بکشیمش؛ اگر بفهمد شَل است که وا مصیبتا.»).

«مرغ شل» با سومین چاپ و با قیمت 4900 در اختیار علاقه مندان کتاب قرار گرفته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط