loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

طنازی های شیخ شیراز در یک کتاب

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : اسماعیل امینی

کتاب لبخند سعدی مجموعه غزلیات طنزآمیز سعدی شیرازی است که به همت اسماعیل امینی گردآوری و منتشر شده است.

سه‌شنبه 24 مهر 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، معمولا زمانی که سخن از طنزآوری سعدی ا ست، اغلب به «گلستان» و «بوستان» او اشاره می شود و سخنی از غزلیات سعدی در میان نیست. از سوی دیگر مخاطبان حکایت های سعدی برای دریافت ظرافت های طنز در این آثار بیش از هر چیز به نتیجه حکایت ها توجه دارند و شیوه سخن، کنایات، ارجاعات، اشارات، نکات پوشیده و فضاسازی طنز کمتر مدنظر است. این در حالی ا ست که بسیاری از نمونه های ارزشمند طنز به ویژه در شعر سعدی با همین شیوه شکل می گیرد؛ چراکه شعر سعدی دربرگیرنده زیباترین ظرفیت ها و ظرافت های زبان است.

«لبخند سعدی» البته جنبه پژوهشی دارد، اما نه پژوهش صِرف و دست کمی از یک کتاب ناب طنز جذاب و خوشخوان ندارد. در هر غزل بیت های طنزآمیز به صورت برجسته و مورب از سایر بیت ها متمایز شده که به نوعی راهنمایی برای مخاطب در دنبال کردن موضوع است. دلیل انتخاب این غزل ها شاخص تر بودن طنز آنهاست؛ وگرنه سعدی به غیر از این غزل ها، در دیگر غزل هایش هم از طنز استفاده کرده است. همچنین در گردآوری این کتاب از «کلیات سعدی» به تصحیح محمدعلی فروغی استفاده کرده و در بالای هر غزل، شماره آن غزل و شماره صفحه کتاب را آورده است.

در مقدمه این کتاب خواهید خواند:
«عشق، وصال، فراق و همه نشانه ها و اشاره های آن که در فرهنگ عارفان و صوفیان، حالت تقدس دارد، در بسیاری از ابیات سعدی دستمایه شوخی و مطایبه است. گویا سعدی این جماعت و نمادهایشان را چندان جدی نگرفته است.»

نمونه ای از طنز سعدی در یکی از غزل هایش:

«برخیز تا طریق تکلف رها کنیم
دکان معرفت به دو جو بر بها کنیم
گر دیگر آن نگار قباپوش بگذرد
ما نیز جامه های تصوف قبا کنیم
هفتاد زلت از نظر خلق در حجاب
بهتر زطاعتی که به روی و ریا کنیم»


اسماعیل امینی در شرح این ابیات آورده است: «دعوت به رها کردن طریق ریاکاری و آبروداری و «دکان معرفت» نامیدن روش مدعیان معارف معنوی، برای انکار و استهزا اهل ظاهر است. در بیت دوم می گوید که با دیدن آن نگار قباپوش، جامه های تصوف را بی اعتبار خواهیم کرد و پس از آن برای حمله به متظاهران و ریاکاران می گوید که 70 لغزش پنهان بهتر از یک عبادت ریاکارانه است، چنان که در جایی دیگر می گوید (گناه کردن پنهان، به از عبادت فاش)»

کتاب «لبخند سعدی» (طنزآوری در غزل های سعدی) در 424 صفحه، شمارگان دو هزار و 500 نسخه منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط