loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«با دخترم»؛ پژوهشی روان‌شناختی

کتاب «با دخترم» به قلم علی احمد پناهی و داوود حسینی از سوی انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.


پنجشنبه 31 تیر 1389

کتاب «با دخترم» پژوهشی در قلمرو مباحث تربیتی روان‌شناختی که هدف اصلی آن ارائه راهکارهای عملی و نظری برای مربیان و والدین در زمینه تربیت دختران نوجوان است به قلم علی احمد پناهی و داوود حسینی از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) منتشر شد.

این کتاب که برای والدین و مربیان دختران نوجوان به رشته تحریر در آمده، در ده فصل تنظیم شده که فصل اول آن با عنوان «نوجوان و بلوغ» به بیان مباحثی همچون تعریف بلوغ و نوجوانی، بلوغ آغاز یک تحول گسترده، اهمیت بلوغ و نوجوانی و انواع بلوغ می‌پردازد.

فصل دوم این کتاب با عنوان «نوجوان و راهکارهای موفقیت» به تعریف و عوامل موفقیت مانند هدفمندی، اعتماد به نفس، اراده، یاد خدا، دوری از گناه و پشتکار پرداخته و ضمن بیان این مباحث به عوامل و زمینه‌های اعتماد به نفس، اهمیت و راه‌های تقویت اراده و آثار یاد خدا از جمله کلید رستگاری، عامل آرامش، از بین برنده غفلت، عامل روشنی دل و موجب امید و نشاط اشاره می‌کند.

«نوجوان و دوستی‌ها» عنوان فصل سوم است که در آن به اهمیت دوستی و انواع آن، ویژگی‌های دوست خوب، دوستی‌های ممنوع و آسیب‌های آن و راه‌های تقویت دوستی پرداخته و در پایان آن نیز مبحث ارتباط دختر و پسر شامل تعریف روابط دختر و پسر، علل و انگیزه‌های برقراری ارتباط با جنس مخالف، آثار رابطه و محدود‌ه ارتباط با جنس مخالف مطرح می‌شود.

فصل چهارم با عنوان «دختران، بهداشت، سلامت تن و روان» مباحث مفیدی را مانند تغذیه، نظافت، ورزش، خواب و استراحت، بهداشت دهان و دندان، بوی دهان و علل آن، بهداشت مو، نگرانی‌های بهداشتی نوجوانان و بهداشت جنسی ارائه کرده و فصل پنجم به مبحث «دختران و بهداشت قائدگی» اختصاص دارد.

«آسیب‌شناسی دوران نوجوانی» یکی از مباحث مهمی است که عنوان فصل ششم این کتاب را به خود اختصاص داده و در آن از آسیب‌هایی همچون اضطراب، پرخاشگری، کم‌رویی، اعتیاد، یأس و ناامیدی، علل و عوامل و راه‌های درمان و پیشگیری هر یک از آنها سخن به میان آمده است.

فصل هفتم کتاب «مسائل جنسی» به ویژه خودارضایی را مطرح کرده و بیداری غریزه جنسی، انحرافات جنسی و انواع آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

«والدین و فرزندان» موضوع فصل هشتم کتاب با دخترم است که شیوه‌های روابط والدین با فرزندان، عوامل تأثیرگذاری بر این روابط و وظایف والدین را توضیح می‌دهد و به این نتیجه می‌رسد که والدین می‌توانند با انعطاف‌پذیری بیشتر، سازگار شدن با تغییرات نوجوانان، کنترل روابط فرزندان در خانواده، رعایت عدالت و ارائه دیدگاه‌های مشاوره‌ای به نوجوانان، ارتباطی عمیق و گرم در خانواده برقرار کنند.

در فصل نهم این کتاب که با عنوان «نوجوان و تحصیل» مطرح می‌شود، مباحث مفیدی در زمینه‌ علم آموزی و پیشرفت تحصیلی، روش‌های مطالعه و یادگیری، عوامل شکست در تحصیل و انتخاب رشته تحصیلی ارائه شده است.

فصل دهم و پایانی با عنوان «احکام دختران نوجوان»، به موضوعات و مسائل شرعی مهم و مورد نیاز والدین و نوجوانان طبق فتاوای مراجع معظم تقلید پرداخته که بسیار مفید و ضروری به نظر می‌رسد.

گفتنی است، کتاب با دخترم، در قطع وزیری، 447 صفحه، به قیمت پنج هزار و چهارصد تومان و به شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط