loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

واکاوی علل پذیرش 598

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری

رییس فرهنگستان علوم اسلامی، واکاوی علل پذیرش قطعنامه 598 را برای جلوگیری از پذیرش جام زهری دوباره ضروری دانست.


جمعه 1 مرداد 1389

 حجت‌الاسلام محمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی در همایش پذیرش قطعنامه 598، فرآیند یا برآیند که یکشنبه شب، در سالن اجتماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد با نگاهی بیرونی به تحلیل فرهنگی پذیرش قطعنامه 598 پرداخت و گفت:‌ ضرورت بحث و زنده کردن یک حادثه که بیست و دو سال از عمر آن می‌گذرد، عبرت‌گیری از گذشته برای امروز است.
 
وی با بیان این‌که در دوره اصلاحات عده‌ای می‌خواستند جام زهر جدیدی نوشیده شود و دم از عقب‌نشینی در برابر قدرت‌ها می‌زدند و حتی در انتخابات نیز یکی از کاندیداها در تبلیغات تلویزیونی سریعاً اعلام کرده بود که برای حل معضل اشتغال باید معادلات جهانی را بپذیریم، افزود: واکاوی علل پذیرش قطعنامه 598 برای جلوگیری از پذیرش جام زهری دوباره، ضروری است.
 
رییس فرهنگستان علوم اسلامی با طرح این سؤال که چرا حضرت امام با پذیرش قطعنامه از اصول خود کوتاه آمدند، آیا دیدند هزینه‌ای که برای نظام پیش می‌آید بیش از ادامه جنگ است که حاضر به ادامه جنگ نشدند یا این‌که خطایی از ناحیه نخبگان اتفاق افتاده است به نامه ایشان به مسؤولان اشاره کرد.
 
وی با بیان این‌که غرب رویکرد خود را در برخورد با انقلاب اسلامی عوض کرده بود و با پایان این جنگ می‌خواست رویکرد دیگری را دنبال کند، اظهار داشت: امام خمینی‌‌(ره) دنبال جنگ نبودند، اما می‌خواستند جنگ تحمیلی را به یک جنگ تمدنی تبدیل کنند.
 
حجت‌الاسلام میرباقری در ادامه سخنان خود با بیان این‌که هرگز نمی‌توان قطعنامه را تحلیل کرد مگر این که جنگ را تحلیل کنیم و هرگز جنگ تحلیل نمی شود مگر این‌که انقلاب اسلامی تحلیل شود، تأکید کرد: انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی‌(ره) بستر ظهور است.
 
وی، تشکیل حکومت دینی در ایران، احیای دنیای اسلام، بیداری و هویت‌بخشی اسلامی در جهان و احیای معنویت در جهان را مهم‌ترین اهداف امام خمینی‌(ره) از انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: انقلاب امام خمینی‌‌(ره) انقلابی برای تبدیل یک نظام سلطنت به جمهوری، یک انقلاب ملی و یا انقلاب ضد استعماری نیست، بلکه یک انقلاب ایدئولوژیک است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب ایدئولوژیک، تنها انقلابی است که پس از رنسانس در شرق اتفاق افتاده و مأموریت آن دگرگونی جهان تا مرز احیای تمدن‌ها است. امام خمینی‌‌(ره) با انقلاب اسلامی، حکومت دینی را تحقق بخشید و سبب بیداری اسلامی در جهان شد.
 
حجت‌الاسلام میرباقری با بیان این‌که امام راحل از روز اول جنگ می‌‌دانستند که این جنگ، جنگ ایران و عراق و جنگ بر سر خوزستان و نفت نیست، بلکه غرب متوجه شده انقلاب اسلامی در یک حرکت پرشتاب رو به پیش است، ابراز داشت: از نظر امام خمینی‌‌(ره) این جنگ، جنگ اسلام و کفر و یک ضرورت برای رشد معنویت در درون انسان‌ها و تنها راه گسترش انقلاب اسلامی در جهان است.
 
وی هدف امام از جنگ عراق را سوزاندن ریشه کفر، رسیدن به شهادت، احیای معنویت در جهان و تغییر موازنه به نفع اسلام ارزیابی کرد و ادامه داد: اگر دشمنان انقلاب دیگر جرأت نمی‌کنند به مرزهای ایران نزدیک شوند به سبب نحوه پایان جنگ از سوی امام است که اگر سال 62 جنگ به پایان می‌رسید، هرگز این اتفاق نمی‌افتاد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که دشمنان جنگ را شروع کردند، اما امام خمینی‌‌(ره) آن را مدیریت کرد، تصریح کرد: امام خمینی‌‌(ره) آغاز کننده جنگ نبودند اما از جنگ استقبال می‌کردند چرا که می‌دانستند جنگ بین ایمان و کفر ضروری و ابزاری برای تغییر موازنه قدرت است و به فروپاشی قدرت غرب سرعت می‌بخشد.
 
وی یادآور شد: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، موضوع دفاع را خاک و آب نمی‌دانستند و هزینه‌ای که برای انقلاب می‌دهند نیز در این میان روشن است، می‌دانند این جنگ جهانی است. از این‌رو وقتی جنگ شروع شد و آنها ادامه دهنده جنگ بودند، امام حاضر به اتمام جنگ مگر با تغییر موازنه به نفع اسلام نیست.
 
حجت‌الاسلام میرباقری با بیان این‌که استراتژی امام خمینی‌‌(ره) استراتژی غلبه خون بر شمشیر و هدف ایشان از پایان جنگ تغییر موازنه قدرت است، اذعان داشت: امام خمینی‌‌(ره) جنگ را شروع نمی‌کنند، اما وقتی شروع شد دنبال جریانی هستند که پایان آن تغییر موازنه به نفع اسلام است.
 
وی خاطرنشان کرد: امام راحل هرگز با پذیرش قعطنامه موافق نبودند چون معتقد بودند جنگی که آنها به راه انداخته‌اند را ملت ایران باید تمام کنند نه آنها و به گونه‌ای هم تمام شود که به ضرر مجامع بین‌المللی و نه به ضرر عراق باشد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به تعبیر جام زهر توسط امام خمینی‌‌(ره) در پذیرش قطعنامه 598 اظهار داشت: مصلحت سبب شد تا حضرت امام حکمیت کفار که آغاز کننده جنگ بودند را بپذیرند، زیرا هرگز نمی‌خواست جنگی را که آنان شروع کرده‌اند، خود به پایان برسانند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط