loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«پاسخ نامۀ وقف» پاسخگوی جامع پرسش های مخاطبان منتشر شد

انتشارات مرتبط : به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

مدیرعامل به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) از انتشار کتاب «پاسخ نامۀ وقف»، پاسخ به پرسش هایی دربارۀ تاریخ، فقه، حقوق، اقتصاد، جامعه شناسی و مدیریت وقف هم زمان با دهۀ وقف خبر داد.

دوشنبه 21 آبان 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا، به نقل از روابط عمومی به نشر، حسین سعیدی اظهار کرد: «پاسخ نامه وقف» تالیف روح الله بیدرام؛ توسط انتشارات آستان قدس رضوی به مناسبت دهه وقف منتشر شده است.
وی با اشاره به اینکه «پاسخ نامه وقف» در شش فصل تدوین شده است، افزود: تاریخ وقف، فقه وقف، حقوق وقف، اقتصاد وقف، جامعه شناسی وقف و مدیریت وقف، فصل های این کتاب را تشکیل می دهند که در قطع وزیری، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۳۵۰ هزار ریال توسط به نشر چاپ شده است.
مدیرعامل به نشر با اشاره به اینکه «تاریخ وقف» در فصل نخست این کتاب به پیش از اسلام و پس از آن تقسیم بندی شده است، خاطرنشان کرد: در فصل دوم؛ بحث «فقه وقف» به مفاهیم، واژگان، انوع وقف و شروط آن پرداخته شده است که موضوعات وقف، دلایل و نمونه های آن به همراه احام وقف مورد بررسی قرار گرفته شده است.
وی با بیان اینکه فصل سوم کتاب به «حقوق وقف» و قوانین آن اختصاص دارد، افزود: در فصل چهارم این کتاب با عنوان «اقتصاد وقف» مباحثی همچون عرضه، تقاضا و هزینه های مرتبط با وقف بیان شده است.
سعیدی فصل پنجم را «جامعه شناسی وقف» عنوان کرد و ادامه داد: کارکردها، آسیب ها و وظایفی که آحاد افراد جامعه درباره وقف بر عهده دارند، مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیرعامل به نشر با اشاره به اینکه در فصل ششم و آخر این کتاب با عنوان «مدیریت وقف» به مباحث وقف در مورد اشخاص حقوقی و حقیقی پرداخته شده است، گفت: نقش عوامل طبیعی در آسیب به موقوفات و مدیریت فرهنگی وقف از دیگر مباحث این فصل می باشد.
در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: «یکی از اموری که لازم است در بنای جامعه اسلامی مورد توجه و عنایت خاص قرار گیر، احیای سنت های اسلامی است. سنت هایی که اگر به طور جدی در جامعه رایج شوند، قادرند بسیاری از مشکلات و مسائل جامعه را بدون دخالت قوه قهریه با تکیه بر انگیزه معنوی مردم حل کنند. در این میان یکی از سنت های حسنه و کارهای نیکو و شایسته ای که همچون صدقه جاریه باقی می ماند و اثرات و برکات آن نصیب افراد جامعه می شود، سنت حسنه «وقف» است».
«وقف نمادی از روح خیرخواهی، تعاون، هم زیستی و عطوفت انسانی و برخاسته از ایده والا و ایمان است. وقف می تواند راهگشای حل مسائل، مشکلات و نیازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی جامعه باشد. لازم است این فرهنگ ادامه یابد و تداوم آن در گروی آشنایی و همدلی نسل جوان با مفهوم وقف و آثار و کارکردهای آن است».

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط