loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روایتی از رشادت های مردم سوسنگرد در کتاب «مقاومت در سوسنگرد»

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : سید قاسم یاحسینی

«مقاومت در سوسنگرد» روایتی است از زندگی علی بالشی که در آن به محاصره سوسنگرد، آزادی آن شهر و بازگشت مردم به سوسنگرد آزاد شده می پردازد.

شنبه 26 آبان 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، این کتاب با موضوع دفاع مقدس، گوشه ای از رشادت های به یادماندنی و ستایش آمیز مردم عرب سوسنگرد و دشت آزادگان در مقابله با نیروهای بعثی صدام است. حوادث کتاب از زبان علی بالشی، یکی از جوانان مبارز و انقلابی و پایه گذار سیاه پاسداران سوسنگرد روایت می شود.

«مقاومت در سوسنگرد» در یازده فصل تنظیم شده است که فصل اول آن با زندگی نامه شخصی علی بالشی شروع شده و در ادامه رویدادهای مربوط به شهر سوسنگرد در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را بیان می کند.

فصل دوم «مقاومت در سوسنگرد» به حرکت انقلابی در سوسنگرد می پردازد. در فصل سوم این کتاب به روزهای منتهی به بهمن ماه سال 1357 پرداخته می شود.

در فصل چهارم، علی بالشی خاطرات خود از نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهر مرزی سوسنگرد را بیان می کند. راه اندازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر سوسنگرد و حوادث جانبی آن از بخش های اصلی این فصل اند.

نشانه های آشکاری از یک تجاوز قریب الوقوع از سوی ارتش عراق به خاک کشورمان در این بخش از خاطرات راوی دیده می شود. علی بالشی در فصل ششم به روایت خاطرات خود از آغاز جنگ تحمیلی و روزهای نخست آن در شهر مرزی سوسنگرد می پردازد. همچنین در فصل های بعدی به دو بار اشغال شهر سوسنگرد و باز پس گیری آن از سوی رزمندگان و اهالی شهر اشاره شده است.

در این بخش ها خاطرات راوی نسبت به بخش های نخستین کتاب از جزئیات بیشتری برخوردار است و او سعی کرده وقایع روزهای سخت مقاومت در شهر سوسنگرد را با توضیحات کامل برای مخاطبان روایت کند. نام های شخصیت ها و مکان های مختلف هم در این بخش ها با توضیحات کامل تر برای مستند کردن خاطرات آورده شده و در چند مورد هم با آوردن زیرنویس، توضیحات بیشتر درباره اشخاص و اماکن مطرح شده در خاطره بیان شده است. بخش پایانی کتاب به تصاویر مرتبط با موضوع خاطرات، شامل پنج تصویر و سه سند در این باره می پردازد.

کتاب مقاومت درسوسنگرد از این جهت که علی بالشی به عنوان راوی اثر خود در مقاومتی که منجر به حماسه 25 آبان سال 59 شد حضور داشته است، روایت مقاومت مردم سوسنگرد را بسیار جذاب کرده است.

سید قاسم یاحسینی در مقدمه کتاب آورده است: «در رمضان سال 1384 برای ضبط خاطرات جنگ رزمنده های قدیمی به سوسنگرد و دشت آزادگان رفتم، سردار علی ناصری مرا با علی بالشی آشنا کرد. بالشی از جوانان مبارز و انقلابی و یکی از پایه گزاران سپاه پاسداران سوسنگرد است.»

گفتنی است چاپ اول کتاب «مقاومت سوسنگرد» در سال 1389 با تیراژ 2500 نسخه در 117 صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط