loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «یادگیری مادام‌العمر: رویکرد دانشگاه در قرن بیست و یکم»

کتاب «یادگیری مادام‌العمر: رویکرد دانشگاه در قرن بیست و یکم» نوشته صدیقه کریمی، احمدرضا نصر و کاظم بقراطیان، به وسیله سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شد.

دوشنبه 25 مرداد 1389

تنها جوامعی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که افراد آن پیوسته در حال یادگیری باشند و قابلیت رقابت‌پذیری و سازگاری خود را افزایش دهند. به این ترتیب، ما به قرنی پا گذاشته‌ایم که برخی آن را، قرن یادگیری نامیده‌اند. توجه به این ویژگی‌ها موجب شده تا ایده یادگیری مادام‌العمر بیش از گذشته، مطرح شده و ابعاد تازه‌ای به خود گیرد.
پیام نهفته در این ایده آن است که یادگیری انسان، اعم از رسمی، غیررسمی و اتفاقی، در سراسر دوران زندگی روی می‌دهد. این یادگیری‌ها محدود به محیط‌های رسمی نمی‌شوند بلکه همه مکان‌ها از جمله مدرسه، دانشگاه، خانه، کتابخانه، موزه و پارک، محل یادگیری هستند. این دیدگاه بر این درک استوار است که یادگیری رسمی به‌طور عمده در مؤسسات آموزشی روی می‌دهد و منجر به درک رسمی می‌شود، اما یادگیری غیررسمی، در خارج از نظام‌های آموزشی، در محل کار و از راه فعالیتهای یادگیری فراهم شده توسط سایر مؤسسات روی می‌دهد. به دلیل نقش ویژه آموزش عالی در تولید و نشر دانش، تکنولوژی و توسعه اقتصادی - اجتماعی، صاحب‌نظران آن را محور یادگیری مادام‌العمر دانسته‌اند که باید به‌طور اساسی تغییر یافته، شکل جدیدی را بپذیرد. با توجه به اینکه معمولاً وظیفه آموزش عالی باید تحکیم و حمایت از یادگیری مادام‌العمر در هر یک از این سه حوزه باشد.
مطالب کتاب «یادگیری مادام‌العمر: رویکرد دانشگاه در قرن بیست و یکم» در سه بخش مجزا ارائه می‌شود.
در بخش اول، مفهوم، چشم‌انداز، ضرورت، ارتباط یادگیری مادام‌العمر با نظام آموزش رسمی بررسی می‌شود. در بخش دوم، نقش و اهمیت آموزش عالی، ویژگی‌های یادگیرنده مادام‌العمر و برنامه درسی در حیطه یادگیری مادام‌العمر مطالعه شده، سپس، در بخش سوم، زمینه‌های یادگیری مادام‌العمر در جامعه ما بررسی خواهد شد.
کتاب «یادگیری مادام‌العمر: رویکرد دانشگاه در قرن بیست و یکم» در 223 صفحه با قیمت 2900 تومان منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط