loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات زنده یاد امیر دریادار ضرغامی در کتاب «یک شهر، یک خانه»

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : مریم حضرتی

«یک شهر، یک خانه» خاطرات دریادار دوم تکاور داریوش ضرغامی است که همزمان با درگذشت وی به علاقه مندان معرفی می شود. امیردریادار ضرغامی یکی از یادگاران و پیشکسوتان ۸ سال دفاع مقدس و از مدافعان خرمشهر قهرمان است.

دوشنبه 10 دی 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، مریم حضرتی، نویسنده در مقدمه کتاب چنین نوشته است: «با لباس‏های اتوکشیده و موهایی که خیلی وقت است سفید شد‏ه‏اند برایم از جنگ می‏گوید.

قدم به قدم با او در کوچه پس‏کوچه‏های خرمشهر پرسه می‏زنیم و خاطرات سی و چهار روز مقاومت را مرور می‏کنیم. از من راوی گریزان است و اصرار دارد همراه تکاورهایش از او یاد کنم. برای همة حرف‏هایش سند و مدرک دارد. زل می‏زنم به چشم‏هایش و تاریخ جنگ را در عمق نگاهش ورق می‏زنم.

ضرغامی خود را عاشق ارتش می‏خواند و این‏گونه شروع می‏کند: «هفتاد و پنج سال دارم و هنوز هم عشق نظامی‏گری در وجودم موج می‏زند. جنگ خوب نیست. ندیده این را نمی‏گویم. من با جنگ و در جنگ زندگی کردم. جنگ به جز ویرانی و تباهی نمی‏تواند چیزی به دنبال داشته باشد. اما، دفاع از سرزمین شیرین است و این کتاب زشت و تلخِ جنگ عجب صفحه‏های عاطفی و پرافتخاری دارد...».

در قسمتی از کتاب هم اینگونه آمده است: (عشق ایران در دل تکاوران ریشه دوانده بود و حاضر بودند جان خود را فدای پرچم ایران کنند تا همواره در جای‏جای میهن در اهتزاز باشد.

ساختمان فرمانداری خرمشهر آن روز چند بار دست به دست شد. در عرض چند ساعت چندین بار به دست دشمن افتاد و هر بار مدافعان شهر آن را پس گرفتند. در آن لحظات، ما فقط پنج نفر بودیم و به‏تنهایی با خیل نیروهای عراقی درافتاده بودیم. دو طرف تلاش می‏کرد پرچم خود را جایگزین کند. ما همة توان خود را به کار بردیم و چندین بار پرچم عراق را پایین کشیدیم و پرچم ایران را برافراشتیم. دشمن تصور نمی‏کرد با چنین مقاومتی روبه‏رو شود. دیدن آن صحنه‏ها شاید برای آن‏ها هم جالب بود؛ اینکه می‏دیدند تعدادی اندک جلوی آن همه نیرو کم نمی‏آورند...)

مجموعه «قصه های دریا» خاطرات جمعی از فرماندهان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) در دوران دفاع مقدس برای نوجوانان است که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان تولید و توسط سوره مهر منتشر شده است.

مجموعه قصه های دریا شامل: «تکاوران خرمشهر» خاطرات ناخدا یکم تکاورهوشنگ صمدی نوشته سید قاسم یاحسینی، «من یک کلاه‏ سبزم» خاطرات امیر دریادار دوم تکاور محمدحسین محیطی نوشته فاطمه بهبودی، «یک شهر، یک خانه» خاطرات دریادار دوم داریوش ضرغامی نوشته مریم حضرتی، «آتش و پرواز لاک پشت ها» خاطرات ناخدا یکم عملیات هوایی میرمنصور سید قریشی به قلم حسین قربانزاده، «سبلان زنده است» خاطرات امیردریادار دوم عرشه عبدالله معنوی رودسری نوشته رضا قلی‏زاده‏ علیار، «درست یک پا روی زمین» خاطرات ناخدا یکم تکاور سلیمان محبوبی نوشته محمداسماعیل حاجی علیان، «خواهرم جوشن» روایتی از خاطرات دریاداردوم عرشه علی ‏اکبر اخگر نوشته مهدی زارع، «بویه‏ های روشن» خاطرات ناوسروان تکاور سیداحمد شمس ‏زاده علوی نوشته حسن احمدی، «باد سرخ» خاطرات امیر دریادار دوم عرشه ناصر سرنوشت نوشته هادی حکیمیان و «اقیانوس ‏ها چرخ می ‏زنند» خاطرات ناو سروان تکاورمهدی ارتیانی نوشته پری آخته است.

گفتنی است، دریادار تکاور «داریوش ضرغامی» یکی از تکاوران دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان مدافع خرمشهر سه روز پیش در حین سخنرانی و بازگویی خاطرات و رشادت های هم رزمان خود در دوران دفاع مقدس در آئین افتتاحیه سایت قایقرانی شهید ناخدا تکاور محمد مختاری دچار حمله قلبی شد و پس از مداوا در همان شب به دیار باقی شتافت.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط