loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال‌الدین اسدآبادی»

کتاب تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال‌الدین اسدآبادی به قلم مجید کافی پژوهشگر گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.



چهارشنبه 3 شهریور 1389

به گزارش  پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، این کتاب درصدد بررسی اندیشه سیدجمال‌الدین‌ اسدآبادی پیرامون تغییرات اجتماعی است.

مهم‌ترین هدف این کتاب، بازسازی مساله مورد نظر سیدجمال، بر اساس مدل چهار جانبه تغییر سیاسی توماس اسپریگنز است که در آن علل تغییر جامعه از وضعیت مطلوب به وضعیت نامطلوب، و به عبارت دیگر بررسی مسایل و آسیب‌های جامعه معاصر سیدجمال‌الدین، عوامل و علل آن مسایل، راهکارهای حل آن‌ها و سرانجام طرح و ترسیم جامعه و وضعیت مطلوب در نظر وی به خوبی از یکدیگر تفکیک می‌شود.

اولین پرسشی که نویسنده در این کتاب برای فهم اندیشه تغییر در افکار سیدجمال‌الدین اسدآبادی بدان پرداخته، این است که «مشکلات جامعه از نظر سیدجمال چیست؟» و چه نارسایی‌ و بی‌نظمی مشخصی را می‌خواهد درمان کند؟

در پاسخ به این پرسش نویسنده می‌گوید: به نظر سیدجمال بحران‌هایی که موجب شده‌اند، وی درصدد شناخت، کشف علل و یافتن راه حل ‌آن‌ها برآید، یه شکل‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ظاهر شده بودند.

دیدگاه کلی کتاب حاکی از آن است که سیدجمال در طرح خود برای جامعه مطلوب امیدوار بود که نظم بازسازی شده دو ضعف جامعه موجود را رفع کند. این نظام باید هم از استبداد یعنی قدرت بیش از حد حکومت و هم از هرج و مرج به معنای از هم گسیختگی یک جامعه به علت نبود حاکمیت دولت، جلوگیری کند. طرحی که سیدجمال از جامعه مطلوب ارائه می‌دهد، تصویر جامعه‌ای بود که در از بین بردن نابه‌سامانی‌های حساس اجتماعی اجتماعی که سیدجمال تجربه کرده بود، توانا است.

نویسنده همچنین معتقد است که جامعه مبتنی بر عدالت که سید‌جمال مجسم کرده، بینش او از جامعه‌ای بود که در آن اتحاد و نظم، جای هرج و مرج داخلی را می‌گیرد، جامعه‌ای است که در آن به مردمان به جای بدنام‌شدن، احترام گذاشته می‌شود و این جامعه استوار و آزاد است.

کتاب تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال‌الدین اسدآبادی تابستان 1389 در 158 صفحه و با قیمت 2000 تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر و به جامعه علمی کشور عرضه شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط