loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاپ سوم«پرسمان قرآنی کودک»؛ پرسش‌های کودکان درباره قرآن

کتاب «پرسمان قرآنی کودک» نوشته غلامرضا حیدری ابهری، تهیه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن از سوی موسسه بوستان کتاب به چاپ سوم رسید.

جمعه 5 شهریور 1389

اثر حاضر، که به صورت پرسش و پاسخ تهیه شده است، پرسش‌های کودکان درباره قرآن را با قلمی روان و در سطح سوال‌ها و به شکل موضوعی پاسخ می‌دهد.

قرآن کریم، کلام خدا و اصلی‌ترین و مهمترین منبع شناخت اسلام و گرامی‌ترین اثر مکتوب در میان مسلمانان است، به همین دلیل، پیشوایان معصوم(ع) و بزرگان دین به آموزش این کتاب مقدس به همه مردم مسلمان، به ویژه کودکان و نوجوانان اهتمام فراوانی داشته‌اند.

اهمیت تعلیم قرآن کریم چنان است که رسول خدا(ص) کسانی را که قرآن را فرا می‌گیرند و به دیگران می‌آموزند، بهترین‌های امت خوانده و امام علی(ع) یاددادن قرآن به فرزند را یکی از حقوق فرزند بر پدر می‌داند.

همچنان که در این کتاب نیز آمده است، بر همه شیفتگان قرآن کریم به ویژه آنان که عهده‌دار مسوولیت خطیر تعلیم و تربیتند لازم است در راه آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان و نیز برای ایجاد انس و الفت فرزندان مسلمان با قرآن کریم تمام توان خود را به کار گیرند. گرچه آموزش روخوانی، روان‌خوانی و تجوید قرآن لازم و ضروری است، اما باید توجه داشت که هدف نهایی این آموزش‌های مقدماتی، درک مفاهیم بلند قرآن و آشنایی با معارف زندگی‌ساز این کتاب گران‌سنگ است.

بر اساس مطالب کتاب، «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» در حوزه نشر معارف قرآن، گام‌های بلندی برداشته و خدمات ماندگاری را به انجام رسانده است که از آن میان می‌توان به پاسخ‌گویی به پرسش‌های قرآنی اشاره کرد.

پاسخ‌گویی به پرسش‌های قرآنی، کار بسیار ظریف و دقیقی است که طی چندین مرحله انجام می‌پذیرد؛ اما ناگفته پیداست که پاسخ به پرسش‌های کودکان و نوجوانان از حساسیت بیشتری برخوردار است. همین ویژگی باعث شد مرکز فرهنگ و معارف قرآن در پاسخ‌گویی به این دو گروه سنی، آیین‌نامه متفاوتی را پیش‌رو نهند و متناسب با این مقطع سنی نگارش کنند.

عمق معارف قرآن، محدودیت در انتخاب واژه‌ها و عبارت‌ها و مثال‌ها، لزوم اختصارگویی و حساسیت‌های تربیتی مخاطبان کودک و نوجوان، بخشی از دغدغه‌های پاسخ‌گویی به سوال‌های آنان به شمار می رود.
به اعتقاد نویسنده این اثر، قرآن، اصلی‌ترین منبع شناخت اسلام است. مسلمانان با این کتاب از دوران کودکی آشنا می‌شوند و شناخت‌های خود را به تدریج، عمق می‌بخشند، اما گاهی این شناخت‌های کودکان، تنها مربوط به «قرائت» است و از جنبه‌های دیگر غفلت می‌شود. اثر حاضر، همه جنبه‌های لازم دیگر را نیز با قلمی روان و در سطح سوال‌ها و پرسش‌های کودکان و نوجوانان در فصل‌های تلاوت، حفظ، تجوید، علوم قرآنی، ترجمه و تفسیر، داستان‌ها، معارف، فروع دین، اخلاق و دانستی‌های دیگر، جمع‌آوری کرده است.

چاپ سوم کتاب «پرسمان قرآنی کودک» در شمارگان 800 نسخه، 172 صفحه و بهای 30000 ریال راهی بازار نشر شد. این کتاب در فروشگاه های دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط