loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اثر جدید رسول جعفریان منتشر شد

انتشارات مرتبط : مورخ

نویسندگان مرتبط : رسول جعفریان

جدیدترین اثر حجت الاسلام و المسلمین رسول جعفریان با نگاهی به گفتمان علمی - دینی در دانش پدیده های جوی در تمدن اسلامی منتشر شد.

یکشنبه 30 دی 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری تسنیم، «تجربه ای از گفتمان علمی - دینی در دانش کائنات الجو یا پدیده های جوی در تمدن اسلامی» عنوان تازه ترین اثر حجت الاسلام رسول جعفریان، پژوهشگر و استاد حوزه تاریخ، است که از سوی نشر مورخ به چاپ رسیده است.

در معرفی این اثر آمده است: دانش کائنات الجو، بخشی از طبیعیات قدیم است که محور آن بحث از پدیده های جوی، به طور خاص، باد و باران و رعد و برق و رنگین کمان و نیز جز و مد است. این دانش در یونان شکل عامی به خود گرفت و سپس به دنیای اسلام وارد شد. عده ای بر اساس آیات و اخباری که در برخی از این موضوعات وجود داشت، و برداشت هایی که از آنها می شد، سعی کردند تکلیف خود را با نظریات یونانی که اصطلاحاً متعلق به حکما بود، روشن کنند. برخی مخالف آن بودند که گزاره های درست را تنها همان می دانستند که در متون دینی آمده بود. تصور آنها این بود که دانش طبیعیات یا بسیاری از آنها دیدگاه های آن، با توحید سازگار نیست.آنها تلاش می کردند آیات و اخبار را رو در روی طبیعیات بدانند. آثار فراوانی نوشته شد و طبیعیات در آثاری مانند شفا مدون شد. بدین ترتیب، فلاسفه کار خود را کردند و مخالفان آنان، از متکلمان و اخباریان، راه نقادانه خود را رفتند. این میراث و واکنش ها در قبال آن، از قرن سوم تا دوره جدید، همواره و از زوایای مختلف محل بحث بوده است. شکل اخباری آن تا نقادی های کلامی. این کتاب سعی کرده است جوانبی از این بحث را با عنوان تجربه ای از گفتمان علمی – دینی در دانش پدیده های جوی یا همان کائنات الجو در اختیار علاقه مندان به جریان اسلامی کردن علوم قرار دهد.

نشر مورخ این اثر را در قطع وزیری و در 156 صفحه و به قیمت 35 هزار تومان منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط