loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب؛ زمینه رشد فرهنگ

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

جمع کثیری از شعرای پیشکسوت و جوان و اهالی فرهنگ و ادب، میهمان رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند. سخنان زیر مشروح سخنان رهبر معظم انقلاب در این جمع است.

دوشنبه 8 شهریور 1389

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری،‌ در این دیدار 30 نفر از شاعران سروده های خود را با مضامین دینی، اجتماعی، حماسی و اخلاقی قرائت کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به حرکت کاملاً رو به رشد و در حال کمال «دوره جدید شعر در ایران»، خاطرنشان کردند: شعر امروز در کشور ما از لحاظ «زبان و تخیل، قوی» دارای نگاه روشن به مرزهای دور، و دقت ریزبین در امور جاری زندگی است، به همین دلیل سبک جدیدی از لحاظ زبان، مضمون و محتوا در حال ظهور و بروز است که در آینده ابعاد آن بهتر شناخته خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی، گرایش شعرای ورزیده و قدیمی به سبک جدید شعر امروز را یادآور شدند و افزودند: این سبک جدید روز به روز تکامل و رشد پیدا می کند و خوشحالیم که شعرای برجسته و خوبی در این حرکت شعری در حال هنرنمایی هستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار چند موضوع را یادآوری و بر آن تأکید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت اهتمام ویژه به شعر در بین هنرهای موجود و معاصر خاطرنشان کردند: کشور ما با داشتن سوابق تاریخی کهن و برخورداری از میراث متراکم و باارزش شعری، از جمله کشورهای درجه اول در این زمینه محسوب می‌شود.

حضرت آیت الله خامنه ای رشد و ارتقای شعر در کشور را زمینه ساز بروز و تأمین دیگر هنرها دانستند و افزودند: ایران از استعداد ریشه‌ای و توانایی پیشرفت در عرصه هنر برجسته شعر برخوردار است و هرچه در این زمینه فکر، طراحی، مدیریت، مطالعه و پژوهش شود با توجه به این استعداد فراوان، زیاد نیست.

ایشان با اشاره به ضرورت ایجاد انجمن‌های ادبی خاطرنشان کردند: انجمن ادبی یعنی گردهم آمدن تعدادی از علاقمندان، که با انگیزه شعر دور هم جمع می‌شوند و این، مستلزم حمایت دولت یا سازمانی نیست، همچنانکه در دورانی، بهترین شعرای ایران در انجمن‌های ادبی مشهد که در خانه‌های اساتید شعر تشکیل می‌شد، رشد پیدا کردند و وارد جامعه شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشبیه انجمن ادبی به گلخانه ای که زمینه پرورش گل را فراهم می‌کند خاطرنشان کردند: در انجمن ادبی شاعران جوان در کنار اساتید پیشکسوت، نقطه ضعف های خود را برطرف می کنند و در این صورت هر روز شعر آنان پخته تر و کمال یافته تر می شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بر ضرورت حمایت از شعر و انجمن‌های ادبی از سوی وزارت ارشاد، حوزه هنری و شاعران پیشکسوت تأکید کردند.

استفاده از طبع شعر در راهی که خداوند متعال رضایت دارد دیگر  موضوعی بود که حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار بیان کردند.

ایشان افزودند: طبع شعر و شاعری عطیه بزرگ الهی و نعمت برجسته خداوند است و قابل مقایسه با نعمتهای ظاهری نیست لذا شایسته است شاعر این قریحه و استعداد را در جایی که خداوند متعال توقع دارد به کار بگیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در تشریح این موضوع با اشاره به روح لطیف شاعران خاطرنشان کردند: استفاده از شعر در راه احساسات و عواطف انسانی اجتناب ناپذیر است، اما علاوه بر مضامین دینی باید سهمی هم برای جامعه و مهمترین مسائل انقلاب و کشور قرار داد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره ای گذرا بر تاریخ 1400 ساله بعد از ورود اسلام و آمد و رفت حکومتها و احوال اجتماعی و سیاسی ایران خاطرنشان کردند: کشور ما در تمام این مدت، حادثه ای به عظمت حادثه انقلاب اسلامی به خود ندیده و هیچگاه ملت ایران نتوانسته مثل امروز همه حصارهای گوناگون و مصنوعیِ کشیده شده به دور یک ملت را بشکند و قد بکشد و سربلند راه رشد و تعالی را در پیش گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: هوشیاری، شجاعت و دلاوری مردم ایران در ورود به میدان های سیاسی و نظامی و رشد اجتماعی ملت پس از انقلاب اسلامی در هیچ کجای تاریخ ایران نظیر ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی تصویر این زمانه را وظیفه هنر و شعر دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی زمینه خوبی برای رشد فرهنگ، اندیشه و هنر است و هنر هم می تواند با تصویرگری، مستحکم، متین و مفید بر غنای زمانه بیفزاید و ارزش و محتوای آن را افزایش دهد.

رعایت عفاف در بیان عواطف موضوع دیگری بود که در این دیدار به آن اشاره شد.

حضرت آیت الله خامنه ای به شعرا توصیه کردند که در بیان مسائل دل و عواطف حدود را نگه دارند و حالت عفاف و حجاب را در شعر حفظ کنند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به شعرهایی که در آن نشانه اضطراب و حیرت دیده می شود خاطرنشان کردند: وجود این دغدغه در شعر برخی جوانان مقدس است اما باید با تقویت مبانی فکری و معرفتی این حیرت و اضطراب را از بین برد.

رهبر انقلاب اسلامی به ضرورت بیان واضح تر مطالب در شعر شعرا خصوصاً پیشکسوتان این عرصه اشاره کردند و افزودند: نباید شعر، بگونه ای باشد که حتی انسانهای مأنوس با شعر نتوانند آن را بفهمند و مخاطب در حیرت فرو برود چرا که این نقص شعر محسوب می‌شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای این جلسه را لذت بخش توصیف کردند و از همه شعرا و برگزار کنندگان جلسه تشکر و قدردانی کردند.

مطلع این دیدار 4 ساعته، گفتگوی دوستانه شاعران با حضرت آیت الله خامنه ای بود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط