loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی «هندسه انقلاب» ـ ۳؛ مطهری: "اسلام" و "مردم" ستون اضلاع هندسه انقلاب هستند

انتشارات مرتبط : انقلاب اسلامی

نویسندگان مرتبط : مهدی مطهری

نویسنده کتاب «هندسه انقلاب» مردم و اسلام را دو پایه و ستون اضلاع هندسه انقلاب دانست و گفت: حفظ این دو ضامن حفظ نظام و انقلاب است.

دوشنبه 8 بهمن 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری تسنیم، مراسم معرفی کتاب «هندسه انقلاب»، در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، امروز هشتم بهمن ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، حمیدرضا مقدم فر کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر و مهدی مطهری گردآورنده این اثر با مشارکت انتشارات انقلاب اسلامی(وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) و خبرگزاری تسنیم در این خبرگزاری برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی مطهری نویسنده کتاب "هندسه انقلاب" در این مراسم در سخنانی گفت: بعد از انقلاب یکی از مسائل مهم این است که ارکان و اصول اساسی که انقلاب را شکل داده و برای حفظ آن نیاز است چیست؟ در این سال ها هر کس نظری می داد تا اینکه رهبر انقلاب ورود کردند و این 6 مولفه را مطرح کردند، ما در بدو تدوین کتاب، احتمال دادیم شاید رهبری این مولفه ها را را به عنوان نمونه ای از کلید واژه های پرتکرار امام خمینی (ره) گفته باشد، لذا رفتیم منابعی که در دسترس بود را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: به صورت مشخص کتابی که تحلیل محتوای بیانات امام بود را بررسی کردیم، از نرم افزارهایی برای دستیابی به جامعه آماری استفاده کرده و بیانات رهبرکبیر انقلاب را تحلیل محتوا کردیم. نکته جالب این بود که پرتکرارترین کلماتی که رهبر کبیر انقلاب در بیاناتشان استفاده کرده بودند، همان کلماتی بود که رهبری به آن اشاره کرده بودند. پس متوجه شدیم که رهبر انقلاب با عنایت این کلمات را انتخاب کرده اند، همچنین به لحاظ محتوایی نیز بررسی کردیم، مثلا واژه ولایت فقیه را که مبنای حکومت و ایدئولوژی امام بود، بررسی کردیم و متوجه شدیم که اگرچه تکرار این واژه در فرمایشات امام اندک است، اما در ذیل توضیحات برخی از کلیدواژه های پرتکرار مورد اشاره رهبری قرار گرفته است.

مطهری تصریح کرد: این بسیار مهم است که رهبری مکتبی را ارائه و یکسری اصول و مولفه ها را مطرح می کند و جانشین او بعد از سه دهه مولفه هایی را مطرح می کند و مخاطبان را به آغازگر راهی که آن مولفه ها را بیان کرده است، رهنمون می سازند در این بحبوحه که برخی می گویند، اگر امام بود این را می گفت، یا در جلسه ای که من و امام بودیم این حرف را زد، رهبر انقلاب با تسلط بر این مبانی با شجاعت تمام آمدند و گفتند این مبانی مبانی فکری انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: اضلاع هندسه انقلاب معلق در هوا نیستند، دو پایه و دو ستون مستحکم اضلاع را روی خود نگه داشته است، این دو ستون، اسلام و مردم هستند، رهبر انقلاب فرمودند که اگر این دو نبودند شاه سلطان حسین ها می آمدند و مملکت را به یغما می بردند اما این دو رمز جاودانگی این هندسه است. وقتی اسلام و مردم در این انقلاب حفظ شوند ، حفظ و استواری انقلاب تضمین شده است.

نویسنده کتاب "هندسه انقلاب" گفت: پس از انقلاب خواصی آمدند تا این اضلاع را از هندسه انقلاب جدا کنند که موفق نشدند، اگر می خواهیم که این انقلاب استمرار داشته باشد، باید مدام بررسی کنیم که آرمان های امام کجا رعایت می شود و کجا رعایت نمی شود.

وی با اشاره به برخی فرمایشات امام خمینی که در کناب هندسه انقلاب نیز به آن اشاره شده است، گفت: امام فرمودند که هرچه ملت شهید دهد مصمم تر و خستگی ناپذیر تر می شود ، در روزگار فعلی عده ای، تفکری می گوید که مردم از جنگ و شهادت می ترسند، نسل جدید اینگونه نیست که در جنگ شرکت کند، باید پرسید که نماینده نسل جدید کیست؟ به فرمایش رهبر انقلاب شهید حججی نماینده نسل جدید است، امام در جای دیگری گفته اند، مردمی بودن نظام و حضور مردم در صحنه ضامن حفظ نظام است اما برخی می گویند، حفظ نظام و حل مشکل در گرو ارتباط با غرب است، رهبر کبیر انقلاب همچنین بارها گفته اند خودکفائی و عدم وابستگی به بیگانه شرط اول انقلاب است، در مقابل عده ای رشد و توسعه را لنگ توافقات بین المللی می دانند .

مطهری در پایان گفت: اما امروز عده ای می گویند ما مخالف فیلترینگ هستیم و هر بحث و اقدامی در فضای مجازی و ارتباط علوم با یکدیگر را به بحث فیلترینگ متصل می کنند، امام در فرمایشاتشان با تاکید بر مبارزه با استکبار می گویند دفن اسلام تا آخر دنیا نتیجه سازش روز با آمریکا است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط