loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تمنا، آینده شناسی جامعه منتظر جهانی» به چاپ سوم رسید

انتشارات مرتبط : عهد مانا

نویسندگان مرتبط : رضا مصطفوی

کتاب تمنا، نوشته رضا مصطفوی، تحلیلی قرآنی است و نگاهی انتقادی به گذشته شیعیان و آینده ی جهان دارد.

شنبه 25 اسفند 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «تمنا»، نوشته رضا مصطفوی، تحلیلی قرآنی است و نگاهی انتقادی به گذشته ی شیعیان و آینده ی جهان دارد.

گاهی نیاز است پیش فرض های ذهنی ما دچار یک زلزله شود و برگردیم و دوباره آنچه را که می دانیم بازخوانی و بازشناسی کنیم. رضا مصطفوی، پژوهشگر تاریخ و کارشناس مهدویت، در این کتاب، توانسته است باورهای سنتی و دانسته های ارثی خواننده درباره مهدویت را به لرزه دربیاورد و خواننده را به این اندیشه وادارد که به راستی من در دنیای امروز چگونه باید زندگی کنم؟ انتظار و مهدویت چگونه باورها و رفتارهایم را شکل می دهد و دنیا را آن گونه که تاکنون به آن نمی اندیشده ام تغییر خواهد داد؟

نویسنده در بخشی از کتاب آورده است: «من نیز زمانی، چون دیگر شیعیان، گمان می کردم بخش اعظم کارهای زمین مانده دنیا، پس از ظهور حجت حق، به دست آن حضرت سامان خواهد گرفت و ایشان با اعجاز و عصای موسوی، طریق البحر خواهد ساخت؛ همه گرفتاری ها و شرارت های بشر را یک شبه برخواهد چید و دشمنان اسلام و مسلمین را یک جا و درجا درهم خواهد کوبید. پس از آشنایی با تاریخِ منتظران، از جمله یهودیانِ بنی اسرائیل، دریافتم که سنّت تغییرناپذیر خداوند بر این نیست که بدون اراده همگانی مردم و تلاش آنان، تقدیر آنان را رقم زند.»

کتاب تمنا، در هفت گام یا همان فصل، مباحث مهدویت و انتظار را پی گرفته است: دروازه ورود، دعوت به ماجرا، نقشه راه، سرگشتگی، ورود به تاریکی، اکسیر نجات، دوباره زندگی.

گام های خوف انگیز و رجاآفرین این کتاب خواننده را به این اندیشه می برد که ممکن است تو با همه ی ادعاهایت از آنانی باشی که تنها چشم به راه نشستند و پس از ظهور همه چیز را مطابق خواسته و میل خود طلب کردند...

تمنا، یک نگاه دقیق، جسورانه، علمی، مستدل و با روایتی روان و موزون است که با پرداختن به تاریخ تطبیقی انتظار و مقایسه ی دوران غیبت و حیرت، با تاریخ انتظار بنی اسرائیل در قرآن، خواننده را ساعت ها درگیر این چالش و اندیشه می کند که به راستی امتحان نهایی زندگی من کی و چگونه خواهد بود؟

نویسنده با بهره گیری از آیات و روایات، انتظار برخی منتظران را به چالش می کشد و روزگاری را تصویر می کند که مهدی باوران و منتظران علائم و نشانه های آخرالزمان در روایات را به بازی می گیرند و گویا می خواهند در یک فرایند ساختگی، نشانه های ظهور را تولید کنند و بر فرایند ظهور سرعت ببخشند! ولی شاید این تمنا ناشی از ناآگاهی و کم توانی و کم صبری و حتی بی مسئولیتی است که نسبت به جامعه ی خود دارند و همه کارها را به عهده امام زمان می گذارند و این تنبلی و بی بصیرتی خود را حمل بر یک جامعه ی خراب و فاسد می کنند.

از نگاه نویسنده، برخی منتظران نیز منتظر آن اند که حضرت مهدی با ظهورش آنان را به مسئولیت و ریاستی در حکومتش دعوت کند و مزد انتظارشان را این گونه از امام طلب می کنند!

مصطفوی پس از بررسی آیات و روایات به این نتیجه می رسد که «جامعه جهانی، سقوط همه گونه حکومت بشری را به چشم دیده و به خوبی دریافته که تا مردم به اندازه ای از عقل و توان نرسیده باشند که صلاح خویش را بفهمند، کسانی از صندوق های رأی بیرون می آیند که اکثریتِ جاهل خواسته اند. زمین خوردن دموکراسی، بی رشد عقل و بدون اصلاح تمنّاهای نفسانی، قطعی است. در این جامعه این باور در حال رویش است که باید برای رشد عقول مردم گام برداشت. این نیز با خواست زمامداران و ثروتمندان و مستکبران دنیا، که سروری شان در جهل مردم است، ضدیت مستقیم دارد؛ و همین نشانه روشنی است برای فهمیدن آن که بشر هم باید به رشد عقلی برسد و هم نیازمند زمامدار برگزیده ای از سوی خداست که به عصمتش تکیه کند و خود را به او بسپارد. زمامداری که با اتصال به وحی و تأییدات خداوند، یکپارچه بر زمین حکم براند و گنج های زمین را نه در خدمت فرقه خویش که در خدمت «همه بشر» به کار گیرد. جامعه جهانی پرتجربه امروز، منتظر است؛ منتظر نظامی نو، بی کم وکاست، آرامش آفرین، زندگی ساز. این جامعه، دنیایی را تمنّا می کند که از بزرگان و معصومان(ع) برای ما ترسیم کرده اند.»

برای خرید اینترنتی این کتاب از سایت پاتوق کتاب فردا اینجا را کلیک کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط