loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دلیل چاپ نشدن آواز ابابیل

نویسندگان مرتبط : مجید پورولی کلشتری

برگزیده چندین جایزه ادبی تأکید می‌کند: این اثر داستانی چون محوریتی ارزشی دارد و عاشقانه نیست، ناشران به آن بها نمی‌دهند، حتی توهین هم می‌کنند. در عین حال محافظه‌کارند و شاید چون سیاسی است ناشری این ریسک را نمی‌پذیرد. خودم آن را با هزینه شخصی منتشر می‌کنم.

دوشنبه 15 شهریور 1389

یک سال پیش مجید پورولی کلشتری از انتشار رمان‌هایی تازه خبر داده بود که با توجه به آثار پیش از این منتشر شده این نویسنده، انتظار می‌رفت که دو کتاب داستانی او نیز با عناوین "آواز ابابیل" و "چلچله‌های کاغذی" هرچه زودتر روانه بازار کتاب شوند.

با این حال این این نویسنده در گفت‌و‌گو با شبکه ایران، از بلاتکلیفی کتاب داستان "آواز ابابیل" خبر داد و گفت: چاپ این کتاب با مشکل مواجه شده و معلوم نیست چه زمانی منتشر شود.

این کتاب که به نحوی روایت خط سیر آرمان‌های امام خمینی(ره) و انقلاب را به شیوه‌ای داستان‌گونه به تصویر کشیده است، نقدی است بر تفکرات محسن مخلباف و اکبر گنجی.

در همین ارتباط نویسنده برای پیش ‌بردن قصه‌ از رفتار و وضعیت افرادی چون محسن مخملباف و حرکت او به سمت ضدیت با انقلاب اسلامی بهره برده‌ تا شخصیت داستان را به دلیل نداشتن ثبات شخصیت و دیدگاه محکم، بین دیروز و امروز به چالش بکشاند.

پورولی کلشتری در همین رابطه خود عنوان می‌کند که دلیل چاپ نشدن اثرش از یک سو محافظه‌کاری ناشران است و از سوی دیگر حمایت نکردن از موضوعات ارزشی همچون محتوای این کتاب.

ناشر دولتی به جای حمایت، برعکس به‌خاطر این اثر ارزشی به من توهین می‌کند
برگزیده‌ جایزه‌ی کتاب سال دفاع مقدس، تأکید کرد: قرار بود که "آواز ابابیل" را انتشارات امیرکبیر به زیر چاپ برد اما مبلغی را تعیین کرده که به نظرم توهین به نویسنده است. این انتشارات که ناشری دولتی است به جای اینکه از این اثر که در نقد تفکرات افرادی چون مخملباف و گنجی است حمایت کند، تنها حاضر به پرداخت 300هزار تومان شده. در حالی که دیگر ناشران برای این‌گونه آثار تا دو میلیون تومان هم به نویسنده می‌دهند.

پورولی کلشتری اعتقاد داشت که وقتی ناشری دولتی از این آثار ارزشی حمایت نکند و نویسنده‌ای همچون بنده را تحویل نگیرد چه انتظاری از دیگر ناشران می‌توان داشت.

اثر عشقی داری، چاپ می‌کنیم!
نویسنده کتاب "من پسر باد هستم"، در ادامه افزود: ناشران خصوصی هم این‌گونه آثار را نمی‌پذیرند و می‌گویند که اگر کار عاشقانه داری، آن را چاپ می‌کنیم و این‌چنین آثاری را نه!

چون ارزشی است نمی‌پذیرند
پورولی در عین حال معتقد است که داستان "آواز ابابیل" چون سیاسی و البته تکلیفی و ارزشی است، آن را نمی‌پذیرند.

با هزینه شخصی، داستانم را منتشر می‌کنم
برگزیده جشنواره‌ گام اول همچنین در ادامه در اشاره به چاپ کتابش گفت: در حال حاضر با انتشارات دیگری صحبت کرده‌ام که این کار را منتشر کند. بهتر است نامی از ناشر نبرم. اگرچه قرار است با هزینه شخصی، خودم این کتاب داستانی را منتشر کنم.

علت نپذیرفتن اثرم، سیاسی بودن است
این نویسنده در پایان علت نپذیرفتن اثرش را سیاسی بودن آن دانست و اینکه ناشری این ریسک را نمی‌پذیرد. چرا که به خاطر حوادث پس از انتخابات، حساسیت‌هایی ایجاد شده و ناشران هم سعی می‌کنند بی‌طرف باشند و به طور واضح نشان نمی‌دهند که طرز فکرشان به کدام سمت است!

لازم به یادآوری است که مجید پورولی کلشتری نگارش کتاب‌هایی همچون "چلچله‌های کاغذی"، "نهنگی بزرگ‌تر از اقیانوس هند"، "ما از دو کوهه آمدیم، این‌جا غریبیم"، "فصل خواب خرگوش‌ها"، "من پسر باد هستم"، "آوازهایی که باد برد" و... را در حوزه‌ ادبیات داستانی در کارنامه دارد.

این نویسنده همچنین تاکنون جوایزی همچون برگزیده‌ جایزه‌ کتاب سال دفاع مقدس، جشنواره‌ی گام اول و نامزد جایزه‌ ادبی یوسف را از آن خود کرده است.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده در فروشگاه های دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:

فصل خواب خرگوش ها
ما از دوکوهه آمدیم، اینجا غریبیم

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط